ממשיכה להתריס: איראן מתכננת שיגור לווין נוסף

טיל המוצב על עמדה לפני שיגור תועד במרכז החלל הבינלאומי על שם חומייני בניסיון להצליח לאחר כמה שיגורים כושלים. במקביל, רה"מ בנט נפגש עם נשיאת הנציבות האירופית: "פעולות איראן – קריאת השכמה לקהילה הבינלאומית"

תמונות לוויין חושפות הכנות שליחת טיל לחלל מצד איראן
תמונות לוויין חושפות הכנות שליחת טיל לחלל מצד איראן | צילום: MAXAR TECHNOLOGIES, רויטרס

איראן נצפתה אתמול (שלישי) מתכוננת לשיגור טיל לחלל, בעוד שתמונות לווין חדשות חושפות רקטה בשטח שיגור מדברי במרכז החלל הבינלאומי על שם חומייני, בפרובינציית סמנאן שבצפון איראן, המקום שבו נעשו לאחרונה כמה ניסיונות כושלים במטרה להכניס לווין למסלול.

כשברקע שהמתיחות סביב תוכנית הגרעין רק הולכת ומסלימה, בתמונות הלווין נראה מנחת שיגור הרקטה שנמצאת על גבי טרנספורטר, לקראת הרמה והעלאה למגדל השיגור. תמונה מאוחרת יותר באותו היום הראתה את הרקטה ככל הנראה כבר על המגדל.

עדיין לא ברור מתי יבוצע השיגור האמור, אם כי לפי התמונות נראה שהשיגור לא רחוק. לוויני השריפות של נאס"א, אשר מזהים הבהובים של אור מהחלל, לא זיהו פעילות חריגה מעל האתר בלילה האחרון.

תמונות לוויין חושפות הכנות שליחת טיל לחלל מצד איראן
תמונות לוויין חושפות הכנות שליחת טיל לחלל מצד איראן | צילום: MAXAR TECHNOLOGIES, רויטרס

איראן לא הודתה עד כה בהכנות לקראת שיגור טיל לנמל החלל, והמשלחת האיראנית לאומות המאוחדות בניו יורק לא הגיבה באופן מיידי לבקשת תגובה בנושא. עם זאת, סוכנות הידיעות הממשלתית של איראן מסרה במאי האחרון כי לאיראן יהיו ככל הנראה שבעה לווינים תוצרת בית המוכנים לשיגור עד מרץ 2023. פקיד במשרד ההגנה של המדינה גם כן אמר לאחרונה, כי איראן תוכל לבחון בקרוב שליחת רקטה עם דלק הנושאת לווין בשם "זולג'אנה".

ראש הממשלה בנט ונשיאת הנציבות האירופאית, אורסולה פון דר ליין
ראש הממשלה בנט ונשיאת הנציבות האירופאית, אורסולה פון דר ליין | צילום: חיים צח/ לע''מ

במקביל, ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש אתמול עם נשיאת הנציבות האירופאית, אורסולה פון דר ליין בלשכת ראש הממשלה בירושלים. הוא הציג את פעולותיה של איראן באזור, והדגיש בפני הנשיאה את קריאתו לקהילה הבינלאומית לפעול ביד קשה כנגד המשטר והתקדמותו המואצת לעבר פיתוח נשק גרעיני.

לדבריו, "ברצוני לנצל את ההזדמנות ולשבח את המנהיגים של האיחוד האירופי על החלטתם האחרונה לגנות את איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. החלטה זו הגיעה בעקבות סירובה של איראן לאפשר לסבא"א הסברים מספקים לשרידי אורניום שנמצאו באתרים שאיראן לא הצהירה עליהם. לא רק שהם הסתירו מידע, המשטר האיראני גם איים בפעולת תגמול אם סבא"א תצביע נגדם. כאשר סבא"א הצביעה נגד איראן, איראן הגיבה באמצעות כיבוי 27 מצלמות פיקוח באתרים גרעיניים ברחבי המדינה. למעשה, היא ניתקה את יכולתה של הקהילה הבינלאומית לראות מה איראן עושה. זה צעד מסוכן ביותר".

"פעולותיה התוקפניות של איראן צריכות להוות קריאת השכמה לקהילה הבינלאומית, וצריכות להיות לכך תוצאות ברורות וחזקות – לחץ מוגבר והטלת אחריות על איראן במועצת הביטחון של האו"ם. הדרך היחידה לעצור את איראן היא אם נפעל ונעצור אותם. ישראל והאיחוד האירופי שותפות טבעיות ויש לנו נושאים רבים לשיחה הערב".

בנוסף, התייחס בנט לחגיגות השנה של הממשלה, ואמר כי "זו הממשלה המגוונת ביותר בהיסטוריה שלנו: יש לנו דתיים וחילוניים, ימין ושמאל, יהודים וערבים וזה מצריך תמרון, אבל אנחנו עומדים בזה. בשנה האחרונה, חידשנו את קשריה של ישראל עם שכנינו באזור. אנו רוצים לבנות גשרים לשלום".