איראן ביצעה ניסוי בטיל בליסטי חדש: "מסר לאויבים שלנו"

יומיים אחרי שהרמטכ"ל הלוי אמר כי יש התפתחויות שליליות העלולות להוביל לפעולה נגד האיראנים, ברפובליקה האיסלאמית ביצעו את הניסוי וטוענים כי לטיל טווח פוטנציאלי של 2,000 קילומטרים. שר ההגנה האיראני: "מתקדמים בפיתוח וייצור טילים ומל"טים לאור האיומים עלינו"

זמן צפייה: 00:19

איראן שיגרה בהצלחה טיל בליסטי עם טווח פוטנציאלי של 2,000 קילומטרים, כך מסרו היום (חמישי) כלי התקשורת ברפובליקה האיסלאמית. ושר ההגנה האיראני אמר כי "המסר לאויבים שלנו בשיגור הטיל החדש הוא שאיראן ממשיכה לפתח יכולות מתקדמות". עוד הוא הוסיף: "אנו מתקדמים בפיתוח וייצור טילים ומל"טים לאור האיומים עלינו".

שם הטיל האיראני החדש הוא "חביר", שם שמתייחס למסורת על טירה יהודית שהוכרעה על ידי לוחמים מוסלמים בראשית ימי האיסלאם. באיראן טוענים כי הנשק שלהם מסוגל להבגיע לבסיסים של ארצות הברית וישראל באזור.

הטיל הבליסטי החדש של איראן
הטיל הבליסטי החדש של איראן | צילום: חדשות 13
הטיל הבליסטי החדש של איראן
הטיל הבליסטי החדש של איראן | צילום: חדשות 13
הטיל הבליסטי החדש של איראן
הטיל הבליסטי החדש של איראן | צילום: חדשות 13

כל זאת מגיע רק יומיים אחרי שהרמטכ"ל הרצי הלוי נאם בכנס הרצליה ואמר כי איראן התקדמה בשנים האחרונות בהעשרת האורניום יותר מאי פעם. "אנחנו בוחנים מקרוב את התחומים האחרים בדרך ליכולת גרעינית", אמר הרמטכ"ל, "יש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה, ולנו יש יכולות לפגוע באיראן. אנחנו לא אדישים למה שאיראן מנסה לעשות וגם לאיראן קשה להישאר אדישה לנוכח הקו שאנחנו נוקטים בו".

"בהיבט האזורי", הוסיף, "איראן מעורבת בכל עניין מסביב לנו ובכל עניין נגדנו, באופן ישיר או בידע וכסף. לכל אוייב שאנחנו פוגשים במידה כזו או אחרת יש טביעת אצבע של המשטר האיראני". על הנעשה בסוריה אמר: "כל מדינה שנצמדה לאיראן כושלת והרוסה ללא עתיד. אם אסד רוצה לבנות אחרי מלחמת האזרחים הזו, שייקח את זה לתשומת ליבו".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה
הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בעקבות דברי הרמטכ"ל, בכיר איראני צוטט ב"אל-ג'זירה" וטען כי "פגיעה במתקני הגרעין של איראן משמעותה מלחמה נרחבת שישראל תישא באחריות עליה". הבכיר הדגיש: "האיומים מצד ישראל לא משפיעים על מהלך העניינים, ואיומים אלו מגיעים כתוצאה מעומק בעיותיה הפנימיות של ישראל. הטענות של ישראל שלפיהן היא מוכנה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן מהוות טרור רשמי שנענה בשתיקה בינלאומית. איראן לא רוצה מלחמה, אך על העולם להבין שלא יהיו לנו קווים אדומים בנוגע לתגובה".

לפחות תשעה בני אדם נפצעו שלשום בשריפה שפרצה כתוצאה מפיצוץ בעיר במרכז איראן, סמוך לאיספהאן, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. סוכנות ידיעות איראנית דיווחה כי "השריפה נגרמה מפיצוץ של כור כימיקלים".