איראן דוחפת את הג'יהאד האסלאמי לפעול נגד ישראל • פרשנות

ברקע הבחירות המתקרבות, כניסת המשלחת המצרית לרצועה והמגעים לשיחות בין טראמפ לעמיתו האיראני – טהראן מעלה מדרגה בתוקפנות שלה כלפי ישראל • רקטה נפלה בשטח הרצועה סמוך לגדר

זמן צפייה: 03:37

מתיחות בדרום: איראן ממשיכה לדחוק בג'יהאד האסלאמי לבצע פיגועים נגד ישראל – בין השאר במטרה לשבש את מערכת הבחירות שמגיעה בימים אלו לשיאה. מוקדם יותר היום (ראשון) נכנסה המשלחת המצרית לרצועת עזה, במטרה לשכנע את חמאס שלא להישמע לאיראנים – אך זה חסר סיכוי.

איראן נמצאת במשבר כלכלי, ומרגישות את זה כל שלוחותיה באזור. עזה היא החולייה החזקה ביותר של איראן, וטהראן צפויה לדחוף את הג'יהאד האסלאמי לפעול יותר נגד ישראל. לכן, הפגישה הצפויה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, לנשיא איראן חסן רוחאני, צפויה לגרור הוצאת לחץ דרך פעילות הג'יהאד האסלאמי בעזה.

עוד בחדשות 13:

בשל המתיחות: "המשלחת המצרית הקדימה את ביקורה והגיעה לרצועה"

בתגובה לשיגור הרחפן: צה"ל תקף מספר יעדים של חמאס בעזה

אחרי תקרית הרחפן: 3 פלסטינים חדרו לישראל מעזה – ונעצרו

הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה
הפגנות בסמוך לגבול רצועת עזה

במהלך הערב הופעלה התרעת צבע אדום במועצה אזורית אשכול, כתוצאה מרקטה שנפלה בשטח הרצועה, סמוך לגדר.

כאמור, המשלחת הביטחונית המצרית הקדימה את ביקורה והגיעה היום  לרצועת עזה דרך מעבר ארז, זאת בשל המתיחות בדרום. כך על פי דיווחים פלסטינים. הביקור היה אמור להתרחש ביום שלישי.

עוד דווח כי לאחר כניסתה לרצועה, המשלחת הביטחונית המצרית נסעה לביתו של בכיר חמאס, רוחי משתהא. לאחר מכן היא תערוך סיור בשטח, תיפגש עם הנהגת הג'יהאד האסלאמי ותגיע למעבר רפיח.

כזכור, צה"ל תקף אמש כמה יעדים של חמאס בצפון ובמרכז הרצועה, בהם ציוד לחימה ימי ושני מתחמים צבאיים של המערך האווירי של הארגון. זאת בתגובה לרחפן מדרום הרצועה שהטיל מטען במרחב הגדר. מהמועצה האזורית אשכול נמסר לתושבים: "הדי הפיצוצים הנשמעים הם כתוצאה מפעילות צה"ל. אנחנו בקשר עם הצבא, אין שינוי בהנחיות".

נפילה בשדרות, שריפה פרצה במקום.
נפילה בשדרות, שריפה פרצה במקום. | צילום: צילום: יניב כליף

דובר חמאס הגיב לתקיפת צה"ל וכתב: "המשך המצור על עזה לצד ההפרות במסגד אל-אקצא וגניבת האדמות בגדה המערבית הם פעולותיה של ישראל במאבקה נגד הפלסטינים, להם ישנה אמונה בלתי מעורערת בזכותם על הקרקע ועל המקומות הקדושים. הניצחון בסוף יהיה של הפלסטינים, שלצדם הצדק".

אתמול עצר צה"ל שלושה פלסטינים החשודים שחצו לשטח ישראל בדרום רצועת עזה, והעביר אותם לחקירת כוחות הביטחון. השלושה נתפסו לאחר שהכוחות כיתרו וסרקו את המרחב שאליו חצו. מחקירה ראשונית עולה כי מדובר בשלושה נערים בני 13, וכי נמצאה עליהם סכין. כשעה לאחר מכן נעצר פלסטיני נוסף שניסה לחצות לתוך שטח ישראל, עליו נתפסו שני סכינים.

Whatsapp Image 2019 08 22 At 0
תיעוד פלסטיני של ירי פצצות תאורה בעזה

ביום שישי נורו חמש רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל, ונפילה אחת זוהתה בשטח פתוח בשדרות. לא היו נפגעים אך שריפה פרצה במקום וכמה תושבים לקו בחרדה. אזעקת צבע אדום הופעלה בשדרות, ביישוב איבים ובקיבוץ אור הנר שבעוטף עזה. בתגובה לירי, כלי טיס וטנקים של צה"ל תקפו עמדות ומוצב של חמאס בצפון הרצועה.

עוד קודם לכן, חדר רחפן מדרום הרצועה לעבר שטח ישראל וככל הנראה הטיל מטען במרחב גדר המערכת ומיד חזר לשטח הרצועה. בתגובה לכך, כלי טיס של צה"ל ירו לעבר חוליית המחבלים. לא היו נפגעים בקרב חיילי צה"ל, אך נזק קל נגרם לרכב צבאי.