האסון באגוז: הקצין שירה למוות בחבריו לא ייאסר

לפי הסדר הטיעון, נ', מפקד צוות לשעבר באגוז, לא ירצה עונש מאסר לאחר שלפני כשנתיים וחצי ירה למוות בשוגג בשני חבריו ליחידה, מפקדי הפלגות רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל. אימו של אופק ז"ל פנתה לנ' בדיון: "עצם העובדה שלא התנצלת על הריגתם - מעידה על כך שאתה אדם מסוכן"

זמן צפייה: 00:29

בית הדין הצבאי המחוזי הציג היום (חמישי) הסדר טיעון בין סגן נ' לבין הפרקליטות הצבאית, לפיו נ', מפקד צוות לשעבר באגוז, לא ירצה עונש מאסר לאחר שלפני כשנתיים וחצי ירה למוות בשוגג בשני חבריו ליחידה, מפקדי הפלגות רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל, במהלך שבוע אימונים של היחידה בנבי מוסא.

לפי ההסדר שנחתם בין הצדדים, סגן נ' יודה במיוחס לו ויורשע בעבירה של חריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים או בריאות, לפי סעיף 72 לחוק השיפוט הצבאי התשט"ו -1955, יורד מדרגת קצונה לדרגת סמל, ויקבל עונש מאסר על תנאי.

חלקת הקבר של רס"ן אופק אהרון
חלקת הקבר של רס"ן אופק אהרון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

התביעה אמרה בסיכומי הדיון: "להסדר הטיעון הגענו לאחר ששקלנו מחד גיסא את היבטי החריגה של הנאשם מהסמכויות שניתנו לו על-ידי הצבא, כמפורט בכתב האישום והסיכון לחיי אדם שהתנהגות זו גרמה שהיא לב ליבו של סעיף 72 וכמובן, גם את התוצאה הטרגית שעומדת ברקע האירוע, על אף כמובן שאנחנו חוזרים ואומרים שאנחנו לא מייחסים לנאשם את הקשר הסיבתי למותם של המנוחים. החריגות התבטאו בכך שהנאשם יצא לבדו לאותו סיור, מבלי שעדכן גורם פיקודי ובכך, כשהוא מגיע לגבעה, הוא כבר דורך את הנשק שלו".

"מאידך גיסא, לא יכולנו שלא לשקול גם את העובדה שבאירוע טרגי זה, ובעקבותיו קופחו חייהם של רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל. לא לי לומר עליהם דברים ובוודאי תשמעו עליהם דברים, אך מהמפגש עם משפחותיהם ידוע שמדובר באנשים שהם מלח הארץ, ערכיים, חינכו פקודים לפי ערכיהם אלה, בנים אוהבים, אחים אהובים ואוהבים. רס"ן איתמר אלחרר ז"ל גם היה בעל אוהב. רס"ן אופק אהרון התארס אך לא זכה להתחתן", הוסיפה התביעה.

איתמר אלחרר כמ"פ בגולני
איתמר אלחרר כמ"פ בגולני | צילום: לוטם שחר

אחותו של איתמר ז"ל, מיכל אלחרר לוי, אמרה בדיון: "חשוב לי להגיד בפניכם כי לנאשם ניתנה אופציה להגיע הביתה לשבעה, גם משפחת אהרון הזמינה אותו. היה ידוע לו שאם יתנצל, לא נגיע למעמד הזה. הוא ומשפחתו בחרו שלא להשתתף בצערינו, שלא לומר שום מילה, שלא נאמר להתעלם. בנוסף, זה נעים ונחמד שהוא קיבל נכות צה"ל אך כמו שאתם מבינים, לכולנו יש נכות, פוסט טראומה וכולנו סובלים כנראה יותר ממנו. אני מאחלת לו שהם יבואו אליו כל לילה בחלום".

אימו של אופק ז"ל, אורית אהרון, פנתה לנ': "אני מנסה להגיד בקול את מה שאופק היה רוצה לומר. נאמר לך שמה שעשית הוא בגדר פשע. הפרת פקודות בצורה בוטה ולא הגיונית וגרמת למוות מיותר, שברת עולמות. כתב האישום עשה איתך חסד. מבחינתי ומבחינת רבים היית מורשע בעבירה של המתה בקלות דעת. אני מאמינה שיש מישהו שמנהל את העולם, ואותו אלוקים החליט מי יהיה שליח השטן והוא בחר בך. כל הפעולות שעשית לאחר שהרגת את אופק ואיתמר מסבירות באופן מדהים ומדויק מדוע נבחרת למשימה המחרידה הזו. עצם העובדה שלא מצאת לנכון להתנצל על הריגתם, שלא מצאת לנכון לקחת אחריות על מעשיך - מעידה על האופי שלך. עצם העובדה שאתה צפון בין שני הוריך, מתחבא בין עורכי הדין שלך, מתחבא כמו עכבר בכלוב, ומחפש הצדקות למה שקרה באותו יום מחריד, כל זה מעיד על כך שאתה לא אדם שיכול לקחת אחריות על מעשיו. זה מה שהופך אותך לאדם מסוכן".

"אנחנו, המשפחות הכואבות, לא ייחלנו שתשב בכלא, אלא ביקשנו התנצלות כנה ולקיחת אחריות. גם אם תעשה זאת היום, הרי שזה לא יהיה בכנות אלא לאחר יד במסגרת הסדר טיעון שעל פניו, רק מיטיב איתך. זהו לא סוף הסיפור. אתה במעשיך, השארת כתם על היחידה הזו שבתוכה, לצערי, צמח חייל שלא היה ראוי להיות חלק ממנה. כתב האישום שלפנינו והסדר הטיעון הוא מבחינתי מכבסת מילים. הוא לא יגרום לך לעשות חשבון נפש. יש לך אחריות הרבה יותר ממה שמתארות עשר הפסקאות של כתב האישום. בלי סליחה אמיתית, בלי לקיחת אחריות אמיתית, לעולם לא יהיה לך מנוח", הוסיפה.

הלווויתו של רס"ן איתמר אלחרר אגוז אסון
הלווויתו של רס"ן איתמר אלחרר | צילום: פלאש 90

מממצאי תחקיר אירוע הירי הדו-צדדי הקטלני שפורסם כחודש לאחר התקרית עלה כי על פרטי האירוע ישנה הסכמה כללית - סגן נ', מפקד הצוות, יצא על דעת עצמו, ללא תיאום, לסריקה באזור שבו לילה קודם נגנב ציוד. במקביל אליו יצאו שלושה קצינים וסמל לסריקה באותו אזור.

הקצינים זיהו את מפקד הצוות כחשוד ועקבו אחריו. גם הוא וגם הם היו עם כדור בקנה, בניגוד לפקודות. הם נתקלו בו מטווח קרוב והוא היה משוכנע שהם מחבלים. הוועדה לא הצליחה לקבוע מי פתח באש ראשון, אבל מפקד הצוות ירה והרג את שני מפקדי הפלגות עד שהקצין השלישי צעק לו לחדול.

לוחמי אגוז, ארכיון
לוחמי אגוז, ארכיון | צילום: דובר צה"ל

התחקיר בוצע על-ידי צוות מומחים בראשות האלוף במילואים נועם תיבון, שאמר כי "מדובר באירוע קשה, כולל אי-מילוי של פקודות. התקרית הקטלנית צריכה להילמד כלשונה למרות ובגלל חוסר הנוחות שהיא גורמת לכלל היחידות בצבא".

מהתחקיר עולה שורת כשלים בהתנהלות ביחידה והיעדרה של תרבות דיווח. מפקדי הפלגות שלא עדכנו את מפקד היחידה שהם בבית בזמן שנגנב האמצעי. ביממה שקדמה לתאונה יצאו מספר סיורים של קצינים לסריקות באזור, כולל במאהלים בדואים, בלי תיאום ושוב בלי דיווח למפקד.

שרטוט תנועת הכוחות בירי הדו''צ ביחידת אגוז
שרטוט תנועת הכוחות בירי הדו''צ ביחידת אגוז | צילום: דובר צה''ל

צוות המומחים קבע כי התאונה נגרמה בשל אי-קיום פקודות, והיעדרה של תרבות דיווח ותחקיר ביחידת אגוז. מפקד היחידה, סא"ל א' ביקש במהלך התחקיר לסיים את תפקידו אך הרמטכ"ל דחה את הבקשה. א' ימשיך לפקד על אגוז בחודשים הקרובים ולאחר מכן יעוכב קידומו בשנתיים.

עו"ד כהן רוכברגר, פרקליטן של המשפחות השכולות, מסר: "ההקלה היום של המשפחות השכולות עם הרשעתו של נ׳ בבית הדין הצבאי ונטילת דרגותיו, משולבת עם תחושתן הקשה על אי-לקיחת אחריות אמיתית מצידו, כפי שהמשפחות ביטאו בכאבן בדיון. יהי זכרם של הלוחמים הגיבורים, רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל, ברוך".