לשכת רה"מ על חשיפת חדשות 13: "עודכן ב-06:29, עם פרוץ הקרבות"

אחרי שדובר צה"ל אישר את חשיפת חדשות 13 על אודות ההתייעצויות בעקבות זיהוי פעילות על גבול רצועת עזה בלילה שלפני מתקפת הפתע, נמסר מלשכת נתניהו: "עודכן רק ב-06:29 בשבת, לפני פרוץ הקרבות". גורמים ביטחוניים: "היו 'אותות חלשים', שהיו רחוקים מלהיות התרעה למלחמה"

זמן צפייה: 03:42

בשיחה עם הכתבים הצבאיים אישר היום דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי את חשיפת חדשות 13 אודות ההתייעצויות של גורמים בכירים בעקבות זיהוי פעילות על גבול רצועת עזה בלילה שלפני מתקפת הפתע של חמאס. תא"ל הגרי אמר שלא הייתה התרעה, אך הוסיף: "נתחקר באופן הכי נוקב את הסימנים שעלו בשעות שלפני". הערב אמרו גורמים במערכת הביטחון: "היו אותות חלשים שבעקבותיהם התקיימו התייעצויות ביטחוניות של שב"כ עם הצבא, אבל חשוב להדגיש שזה רחוק היה מלהיות התרעה למלחמה". בנוסף, במהדורה המרכזית דווח כי שעות לפני מתקפת הטרור, קיימו ראשי צה"ל הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ואלוף פיקוד דרום הערכות טלפוניות - אך לא ירדה החלטה לשטח, אלא הוסכם להמשיך במעקב.

לחדשות 13 נודע כי הטלפון הראשון ללשכת ראש הממשלה בנושא הגיע למזכיר הצבאי של נתניהו, אבי גיל, סמוך ל-06:12 בבוקר שבת - דקות לפני מתקפת הטרור.בלשכת נתניהו טענו כי ראש הממשלה "עודכן רק בשבת ב-06:29 בדיוק, עם פרוץ הקרבות ולא לפני כן. הוא מיד יצא לקריה, קיים הערכת מצב וכינס את הקבינט". בלשכת גלנט טענו כי "השר לא עודכן מראש בהתייעצויות".

רה"מ בנימין נתניהו בישיבת הקבינט
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

דובר צה"ל אמר מוקדם יותר: "היו דיווחים על הזזת כוחות, אבל לא כדי להבין שזה מתקפה גדולה. התרעה על הזזת כוחות זה לא דבר חריג". במענה על שאלת חדשות 13 האם זה לא חריג שמעירים את אלוף הפיקוד באמצע הלילה - אמר תא"ל הגרי: "זה חריג, נצטרך לתחקר ביום שאחרי".

פלסטינים פורצים את גדר הרצועה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

כזכור, בחדשות 13 פורסם אמש כי המידע שהגיע שעות לפני המתקפה הוביל לשיחות טלפוניות בין בכירי צה"ל באמצע הלילה, והסיכום היה כי בשעות הבוקר תתקיים הערכת מצב נוספת. בלשכות של ראש הממשלה ושל שר הביטחון אומרים כי האזהרה הלילית לא הגיעה אליהם.