אגף השיקום מעדכן: 10,056 פצועים נקלטו מאז 7 באוקטובר

בכל חודש נקלטים באגף השיקום במשרד הביטחון למעלה מ-1,000 פצועים חדשים מהלחימה הנמשכת, אשר אליהם מתווספים כ-530 פצועים ממלחמות עבר. מבין פצועי המלחמה, 35% מלינים על תגובה נפשית או פוסט טראומה. "ככל שנגיב מהר, נצליח להחזיר יותר פצועים למסלול החיים"

צה"ל עזה כוחות חטיבת הצנחנים בח'אן יונס
כוחות חטיבת הצנחנים בח'אן יונס | צילום: דובר צה"ל

אגף השיקום במשרד הביטחון עדכן כי 10,056 פצועות ופצועים נקלטו באגף מאז 7 באוקטובר, כאשר בכל חודש נקלטים למעלה מ-1,000 פצועים חדשים מהלחימה הנמשכת, אשר אליהם מתווספים כ-530 פצועים ממלחמות עבר. מבין פצועי המלחמה, 35% מלינים על תגובה נפשית או פוסט טראומה.

לפי נתוני האגף, 68% מהפצועים הם חיילי מילואים, מרביתם צעירים. 51% מהפצועים הם בני 30-18, ו-31% הם בני 40-30. התגובות הנפשיות איתן מתמודדים הפצועים הן חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, קשיי הסתגלות וקשיי תקשורת. באגף מטופלים למעלה מ-3,700 פצועי גפיים, 192 פגועי ראש, 168 עם פגיעות בעיניים, 690 מתמודדים עם פגיעות בעמוד השדרה, וכן מטופלים באגף 50 קטועי גפיים.

הנהלת משרד הביטחון בדיון ב ב'חווה של דני' במושב סתריה
הנהלת משרד הביטחון בדיון ב ב'חווה של דני' במושב סתריה | צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

לאור הגידול המתמשך בהיקף הפצועים, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, כינס את הנהלת משרד הביטחון לדיון מיוחד באסטרטגיית הקליטה והטיפול באלפי הפצועים מהמלחמה, לצד המשך הטיפול ב- 62 אלף נכי צה"ל ומערכת הביטחון ממלחמות קודמות.

הדיון התקיים ב'חווה של דני' במושב סתריה - אחת מ-10 חוות שיקומיות שמשרד הביטחון מפעיל לטיפול בנכי צה"ל המתמודדים עם תגובות נפשיות. סמנכ"ל וראש אגף השיקום, לימור לוריא, הציגה בפני הנהלת המשרד את הנתונים ואת המענה הטיפולי המיידי שמוענק לפצועים בעשרת החודשים האחרונים, לצד התכנון קדימה ודרכי ההתמודדות לקליטת הפצועים בעתיד. עוד ציינה כי על פי תחזית אגף השיקום - עד שנת 2030 עתידים להיות מטופלים באגף 100 אלף נכי צה"ל, כאשר 50% מהם יתמודדו עם פגיעות נפשות.

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אייל זמיר
מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אייל זמיר | צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מנכ"ל משרד הביטחון, האלוף במיל' אייל זמיר, מסר: "אגף השיקום נמצא בחזית העשייה של משרד הביטחון במלחמה. זוהי התמודדות חסרת תקדים, בהיקף שלא ידענו בעבר. לצד השינויים הרבים שביצענו מ-7 באוקטובר, שאפשרו את קליטתם המהירה של יותר מ-10 אלפים פצועים, התחזיות שלנו, בדגש על המתמודדים עם פוסט טראומה, מחייבות התגייסות מיידית של כל גופי המדינה ומשאביה. ככל שנגיב מהר, נצליח להחזיר יותר פצועים למסלול החיים".

קו התמיכה הנפשית "נפש אחת" 8944* זמין לאורך כל השנה 24/7

למידע נוסף על המענים השונים היכנסו לאתר אגף השיקום