גורמים מדיניים: הפסקת האש ירדה מהפרק; הירי יימשך? גם הסיכולים

אחרי הירי המאסיבי שהביא לפגיעה ישירה בבניין ולהרוג ופצועים ברחובות - אומר גורם מדיני בכיר כי "אם יימשך הירי לעבר ישראל - יימשכו התקיפות ברצועה, כולל המשך הסיכולים וגביית מחיר כבד נוסף מהג'יהאד האיסלאמי". ב-21:45: נתניהו וגלנט יקיימו הערכת מצב ביטחונית. הג'יהאד האיסלאמי מאיים: "נרחיב את טווח הירי"

זמן צפייה: 01:50

גורם מדיני בכיר אמר הערב (חמישי) כי "ביממה האחרונה, למרות מאמצי מצרים להביא להפסקת אש, יזם הג'יהאד האיסלאמי מטח ירי לעבר ישראל. בתגובה סוכל בכיר משמעותי רביעי (עלי ע'אלי) בג'יהאד האיסלאמי, והארגון המשיך לספוג פגיעה קשה". הוא הוסיף: "אם יימשך הירי לעבר ישראל ימשכו התקיפות ברצועה, כולל המשך הסיכולים וגביית מחיר כבד נוסף מהג'יהאד האיסלאמי. אש תיענה באש.

"המשוואה השתנתה: ישראל תבוא בחשבון ותגבה מחיר על הכוונת טרור מרצ"ע לאיו"ש. הסיכול של טארק עזאלדין הוא דוגמה לכך. צה"ל ערוך להמשיך ולהגן על אזרחי ישראל בעוצמה, ובמקביל, תוקף יעדי טרור ומוכן לכל תרחיש".  כמו כן, גורמים מדיניים נוספים אמרו כי "הפסקת האש ירדה מהפרק". ב-21:45 יקיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב.

במקביל, דובר הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי אבו חמזה אמר כי "על האויב לדעת שאנחנו מוכנים להרחיב את טווח האש – יהיה המחיר שיהיה. הג'יהאד שלנו נמשך".

אחמד אבו-דקה והרס בעזה
אחמד אבו-דקה והרס בעזה | צילום: רויטרס

מוקדם יותר חיסלו צה"ל ושב"כ את אחמד אבו-דקה, סגנו של ראש המערך הרקטי של הג'יהאד האיסאלמי באזור רפיח. אבו-דקה היה סגנו של עלי ע'אלי, שחוסל לפנות בוקר בתקיפת צה"ל ושב"כ בחאן יונס.  זמן קצר לאחר מכן - מטח כבד לעבר ישראל: אזעקות נשמעו באשקלון, בעוטף עזה וביישובי חבל לכיש והשפלה.

במקביל, צה"ל תקף שני משגרי רקטות מוטמנים, מנהרה התקפית תת-קרקעית ומתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי.  בנוסף, כלי שיט תקף מתחם צבאי שבו ממוקמת עמדה צבאית בשימוש הכוח הימי של הג'יהאד האיסלאמי במרכז רצועת עזה.

מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, אמר: "יש למצות את פוטנציאל המבצע. מבחינת זה לחסל את בכירי הג'יהאד האיסלאמי". ראש הממשלה בנימין אמר אחרי החיסול: "כל מי שבא לפגוע בנו - דמו בראשו ודמו בראשו גם של סגנו; אנחנו בעיצומה של המערכה". זמן קצר לאחר מכן הופעלו אזעקות בבאר יעקב, רמלה ורחובות - שם נהרג אדם אחד ונפצעו עוד 10.

אלוף טולדנו אמר עוד כי צה"ל ממשיך בסיכולים הממוקדים "שפוגעים באנשים בכירים בעלי תפקיד גבוה. התחלנו בפיקוד באותה מכת פתיחה ראשונה וממנה המשכנו לתקיפה שנייה בלילה האחרון - והרגנו את מפקד מערך הירי תלול המסלול. אם אני מסתכל על הפגיעות - אני חושבת שהן נכונות".