המאבק בפשיעה הלאומנית: גובר החשש מאובדן השליטה בשטחים

באופן יוצא דופן, צה"ל מתגבר בעוד שני גדודים נוספים את הכוחות ביהודה ושומרון, וגורמים ביטחוניים חוזרים ומביעים דאגה כי המתפרעים מההתנחלויות מקבלים מסר של תמיכה מגורמי ימין קיצוניים בקואליציה

זמן צפייה: 02:44

במערכת הביטחון הולך וגובר החשש הבוקר (שני) מאובדן השליטה בשטחים, ומהתגברות הפשיעה הלאומנית במקביל להסלמה הביטחונית, כאשר באופן מאוד יוצא דופן, צה"ל מתגבר בעוד שני גדודים נוספים את הכוחות השטחים.

גדוד סיירת נח"ל וגדוד 450 של בית הספר לחי"ר ישלימו 25 גדודים הנמצאים באזור יהודה ושומרון ובקעת הירדן, זאת בין היתר על רקע האלימות אלימות הימין הקיצוני והפורעים היהודים בכפרים הפלסטיניים. בנוסף, כוחות נוספים של המשטרה הצבאית יסייעו למשטרה ולמג"ב במקרה של אירועי אלימות כאלה. גורמים ביטחוניים חוזרים ומביעים הבוקר חשש כי המתפרעים מההתנחלויות מקבלים מסר של תמיכה מגורמי ימין קיצוניים בקואליציה.

ח"כ אביחי בוארון (הליכוד) הגיב בתוכנית "העולם הבוקר" לטענות הללו: "לא יכול להיות שראשי מערכת הביטחון אומרים שפה מדובר בטרור לאומני, כמו שהם לא יגידו על הדרוזים בצפון טרור לאומני, וזה בדיוק אותו דבר. כשמדובר בשריפת רכבים, אם זה באיילון זה טרור לאומני? זה אומר שמחר מסוק יורה עליי או על שכניי טיל כי הוא חושב שזה טרור לאומני, וזה צובע את כל תושבי יהודה ושומרון בצבע של יחידות טרור. זה לא יכול להיות".

Screenshot 2023 06 25 073304
פורעים יהודים יורים אש חיה בכפר אום ספא

הרמטכ"ל הרצי הלוי זועם על המתקפה בימין נגד קצינים בכירים המתמודדים עם הפשיעה הלאומנית, ואמש הוא פרסם הודעת גינוי מיוחדת על רקע מסע הדה-לגיטיציה וההסתה נגד אלוף-משנה אליאב אלבז, מפקד חטיבת בנימין האחראית על אזור רמאללה, אותו מח"ט שניהל את אירועי האלימות של המתנחלים בימים האחרונים.

"זהו שיח פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור אשר פועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי", מסר הרמטכ"ל, "אליאב הוא קצין קרבי, ערכי ומוסרי, שפעל ומוסיף לפעול תוך סיכון חייו, למען ביטחון תושבי יהודה ושומרון בפרט, ואזרחי מדינת ישראל ככלל. כל הטלת דופי בכך או ניסיון לטעון אחרת הינם משוללי כל יסוד".

מח''ט בנימין אליאב אלבז
מפקד חטיבת בנימין, אל''מ אליאב אלבז | צילום: דובר צה''ל

בהודעה משותפת חריגה לרמטכ"ל יחד עם ראש השב"כ רונן בר והמפכ"ל קובי שבתאי שפורסמה בסוף השבוע נכתב: "בימים האחרונים מתבצעות בשטחי יהודה ושומרון תקיפות אלימות של אזרחים ישראלים נגד פלסטינים חפים מפשע. המתקפות הללו נוגדות כל ערך מוסרי ויהודי והן גם טרור לאומני לכל דבר, ואנו מחויבים להילחם בהן". כמו כן, הפלסטינים פרסמו תיעוד מהפרעות באום ספא היום - שבו נראים מתנחלים פותחים בירי חי".

"כוחות הביטחון פועלים אל מול אותם פורעים, תוך סיכון חייהם של חיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ומשרתי שירות הביטחון הכללי. אלימות זו מגבירה טרור פלסטיני, פוגעת במדינת ישראל, ובלגיטימציה הבינלאומית של כוחות הביטחון להיאבק בטרור הפלסטיני, ומסיטה את כוחות הביטחון ממשימתם המרכזית נגד הטרור הפלסטיני. צה"ל, שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל מחויבים להמשיך לפעול בנחישות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו לשמירה על הביטחון והחוק ביהודה ושומרון".

"צה"ל יסיט ויתגבר כוחות למניעת אירועים מסוג זה ביהודה ושומרון, וכן שב"כ ירחיב את המעצרים, כולל מעצרים מינהליים כנגד הפורעים אשר פועלים באופן אלים וקיצוני בתוך הכפרים הפלסטינים. אנו קוראים גם למנהיגים בישובים, מחנכים ומובילי ציבור, להוקיע בפומבי את מעשי האלימות הללו, ולהירתם למאבק בהם".