דו"ח השכר: הפנסיה התקציבית בצה"ל – פי 5 משל עובדי שירות המדינה

דו"ח הממונה על השכר באוצר מצא כי הוצאות השכר והפנסיה מהוות חלק ניכר מהוצאות גופי הביטחון. בצה"ל הנושא בולט במיוחד. פערי השכר הגבוהים ביותר בין נשים לגברים גם כן בצבא. וכמה מרוויחים משרתי הקבע ואנשי שב"ס ומשטרה? כל הנתונים

3hwmsg
מטה מודיעין במבצע שומר החומות | צילום: דובר צה"ל

הסכומים שמרוויחים במערכת הביטחון: דו"ח הממונה על השכר במשרד האוצר המתפרסם הבוקר (רביעי) מעלה כי הפנסיה התקציבית של קציני צה"ל שווה בממוצע פי 5.3 מהפנסיה התקציבית של עובדי שירות המדינה. הממונה קובי בר נתן מציין בדו"ח כי הפער נובע מגיל הפרישה המוקדם של קציני צה"ל ובשל קצבה ממוצעת גבוהה יחסית.

לפי הדו"ח, שכר חודשי ממוצע בקרב משרתי קבע ראשוני בצה"ל עומד על 11 אלף שקלים. משרתי קבע מובהק מרוויחים בממוצע 22.7 אלף שקלים. בשירות בתי הסוהר, השכר החודשי הממוצע עומד על כמעט 18 אלף שקלים ובמשטרה הוא על 19.1 אלף שקלים. ביחידות הסמך של מערכת הביטחון, השכר הממוצע עומד על קצת יותר מ-30 אלף שקלים ובקרב הגופים החשאיים – 23 אלף שקלים.

19kfpl
חייל מחיל התקשוב בתרגיל | צילום: דובר צה''ל

הוצאות השכר והפנסיה בשב"ס ובמשטרה עומדות על 76 ו-79 אחוזים בהתאמה מהוצאות הארגון כולו. הממונה על השכר מצא כי גם בגופי הביטחון ישנו רוב גברי מובהר ופערי שכר גבוהים בין נשים לגברים. על אף הגידול בשיעור הנשים המשרתות בגופי הביטחון, פערי השכר לא הצטמצמו. לפי הדו"ח, בצה"ל יש את פערי השכר הגבוהים ביותר בין נשים לגברים – יותר מ-20 אחוז מהממוצע. עוד נמצא בדו"ח כי בין צעירים לוותיקים בצה"ל יש פערי שכר גבוהים באופן משמעותי בהשוואה לצבאות זרים.

בצבא טוענים כי הנתונים אמנם נכונים, אך מוצגים בצורה מגמתית. יחד עם זאת, נכון לעת הזו הצבא לא הציג נתונים סותרים. כך או אחרת, הצגת נתוני השכר על-ידי אגף השכר והסכמי העבודה באוצר מוכיחה כי בניגוד לטענות האוצר במשך שנים, ישנה שקיפות מלאה של נתוני השכר במערכת הביטחון, אם כי במערכת הביטחון סבורים כי האוצר אינו מחפש שקיפות, אלא שליטה.

חיילים
חיילים | צילום: דובר צה''ל

תגובת דובר צה"ל לדו"ח: "כפי שנכתב בדו"ח, שכר המשרתים הממוצע בצה"ל הוא הנמוך ביותר ביחס לגופי הביטחון ואף נמוך ביחס לצבאות אשר נמצאים בחיכוך גבוה עם אויב, כמו צה״ל. השוואת השכר לצבאות אחרים היא מגמתית לאור יוקר המחיה ורמת המחירים בכל מדינה, לאור היקף שעות העבודה בצה״ל ולאור העובדה שצה"ל הוא צבא המתבסס על כוח סדיר".

עוד נכתב בתגובה כי "בניגוד לנטען בדו"ח, אין כל פער בין בשכרם בצה״ל של נשים וגברים בעלי מאפיינים זהים, שכן השכר נקבע אך ורק על פי מסלול השירות. צר לנו, כי גם הפעם בחר הממונה על השכר, לפרסם את הדו"ח מבלי לקבל את התייחסות צה"ל ואנו מגלים את ממצאיו מהתקשורת. בניגוד לכך, צה"ל עובד בשקיפות מלאה עם האוצר ומעביר מידי חודש דו"חות שכר מלאים על-פי בקשתם".