דובר צה"ל: חמאס אחראי לירי בצפון, נבדקת מעורבות איראנית

לאחר סיום הערכת המצב שקיים הרמטכ"ל הלוי, דובר צה"ל עדכן כי "הירי מלבנון חמור מאוד" וחמאס עומד מאחורי השיגורים. בצה"ל מגבירים כוננות לקראת תפילות יום השישי שייערכו מחר בהר הבית. ישראל העבירה מידע למועצת הביטחון של האו"ם לקראת הישיבה הקרובה

Whatsapp Image 2023 04 06 At 1
כוח תותחנים בגבול לבנון, ארכיון | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

הערכת המצב שקיים הרמטכ"ל הרצי הלוי הערב (חמישי) הסתיימה, ודובר צה"ל דניאל הגרי אמר כי "הירי מלבנון חמור מאוד. ומעיד על מעורבות חמאס. אנחנו בודקים גם מעורבות איראנית". ב-20:30 יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני. 3 פצצות מרגמה נורו לעבר מטולה בשעה האחרונה והתפוצצו בשטח פתוח.

דבריו של הגרי מתווספים להערכות קודמות כי חמא סעומד מאחורי הירי מלבנון. "היומיים האחרונים נפתחו בארועי הר הבית שיצרו התלכדות של זירות. בירושלים חלה ירידה בארועים אבל האנרגיה מהר הבית קיימת. הירי מלבנון חמור מאוד, מעיד על אירוע חמאסי. אנחנו בודקים גם מעורבות איראנית".

פגיעה במבנה ביישוב שלומי שבצפון
פגיעה במבנה ביישוב שלומי שבצפון | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

"לא הגבנו עד כה. היו 34 שיגורים, 25 יירוטים ו-6 נפילות. לא מגיעים למספר גבוה כזה של יירוטים ללא מוכנות". הגרי דיבר גם על המצב הביטחוני בדרום והוסיף: "בעזה נורו הלילה רקטות אוויר שחמאס ירה על המטוסים אבל שבעת השיגורים האלה יצרו אזעקות. זה הטרלה חמאסית שלא נאפשר אותה".

שר הביטחון יואב גלנט קיים גם הערכת מצב מיוחדת עם בכירי מערכת הביטחון. בהערכת המצב נערכה סקירה על ירי הרקטות ביממה האחרונה מלבנון ומרצועת עזה.

בנוגע לחוסר התגובה לירי הרקטות מרצועת עזה שהיה לפנות בוקר, גורם ביטחוני שדיבר עם חדשות 13 הערב אמר כי "המדיניות השתנתה, גם אם מעבירים מסרים אחרים לראשי הרשויות בעוטף עזה. המדיניות שהייתה תגובה על כל ירי מרצועת עזה הפכה להיות מדיניות שאחרי כל ירי יש דיון הערכת מצב אם בכלל תהיה תגובה".

אבטחה בזירה שבה פגע טיל מלבנון ביישוב שלומי בצפון ישראל
זירת נפילת הרקטה בשלומי | צילום: פאדי אמון, פלאש 90

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0604232030' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_48q8d0il' duration='']

בתוך כך, גורם מדיני אמר הערב כי ישראל העבירה לחברות מועצת הביטחון של האו"ם מידע על הירי לפני הדיון הסגור שמתקיים עכשיו. שר החוץ אלי כהן יקיים הערכת מצב לפני כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני ויקבל תמונת מצב. השר ינחה את נציגויות ישראל בעולם לפעול באופן מיידי מול גורמים במדינות שונות ולהעביר להם את החומרה בה ישראל רואה את ההתפתחויות האחרונות.

כמו כן, סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית, ודנט פטאל, אמר: "מודאגים מהמראות היוצאים מירושלים, להשקפתנו יש חשיבות עצומה לשימור קדושת המקומות. כל הפרה של המצב הקיים בלתי מקובלת. אנו קוראים לריסון ורגיעה בתקופתה החגים. ארצות הברית מגנה שיגור טילים מלבנון לישראל ומעזה לישראל. מחויבותנו לבטחון ישראל אינה ניתנת לערעור. לישראל יש את כל הזכות להגן על עצמה".

האו"ם פרסם תגובה לאירוע: "מגנים את ירי הרקטות לתוך ישראל מתוך לבנון, קוראים לכל השחקנים לפעול לריסון מקסימלי".