בצה"ל מעריכים: המסגרות הגדודיות של חמאס בצפון הרצועה התפרקו

לפי גורמים צבאיים, ארגון הטרור פועל בצפון הרצועה כאוסף פעילים שכל אחד יוזם בגזרתו, והיכולת של חמאס לנהל מערכה מסודרת בצפון הרצועה מאותגרת מאוד. עוד מעריכים בישראל כי הקשר בין צפון הרצועה לדרומה מאותגר - אך מודים כי למרות הכל פעילי חמאס לא נכנעים

זמן צפייה: 00:15

בצה"ל מעריכים הערב (ראשון) כי המסגרות הגדודיות של חמאס בצפון הרצועה התפרקו, ומחבלי חמאס נלחמים בצורה מבוזרת, בהתאם לתכנון מוקדם, ולא בהתאם לפיקוד ושליטה מוסדר. לפי גורמים צבאיים, הארגון בצפון הרצועה פועל כאוסף פעילים שכל אחד יוזם בגזרתו, והיכולת של חמאס לנהל מערכה כארגון צבאי מסודר בצפון רצועת עזה מאותגרת מאוד. עוד מעריכים בישראל כי הקשר בין צפון הרצועה לדרומה מאותגר - אך מודים כי למרות הכל פעילי חמאס לא נכנעים.

לפי גורמים צבאיים, פעילי חמאס בצפון הרצועה מנסים לשרוד, ולרוב לא יילחמו. בחמאס מבינים כי הם לא יכולים להשמיד את הכוחות המתמרנים של הצבא, אך הם כן יכולים לגרום לצה"ל נזקים קטנים, באמצעות מחבלים בודדים, ולציין זאת כהצלחה. את הפגיעה בחמאס בצפון הרצועה ניתן לראות בירידה הדרמטית בהיקף השיגורים מאזור זה, ומסבירים כי הירידה נובעת הן מהפגיעה במערכות עצמן, והן מהפגיעה בפיקוד והשליטה של חמאס.

בתוך כך, לאחר הכישלון המהדהד של אגף המודיעין ב-7 באוקטובר, אמ"ן מציג יכולות מתקדמות של מודיעין זמן אמת לדרג הלוחם. לכל חטיבה יש מכלול אחורי בשם אד"ן - אמ"ן לדרג הנפרש - שמטרתו למצות את כל מקורות האיסוף והמחקר באגף המודיעין ובקהיליית המודיעין. שבו כל היכולות שאגף המודיעין יכול להציע, ושנמצאת איתו בקשר ישיר בזמן אמת, כדי לעדכן את הכוחות בכל פיסת מודיעין המתקבלת ועשויה לשמור על ביטחון הכוחות, ולהגביר את ההישג של הרג פעילים.

חרבות ברזל אינפוגרפיקה דובר צה"ל זיהוי וחיסול אויב חטיבת גולני
סגירת המעגל שהובילה לחיסול שבעה מחבלים תוך עשר דקות | צילום: דובר צה"ל

כך, למשל, מספר אינדיקציות שעלו באד"ני חטיבת גולני ואוגדה 36 העידו על כוונה של חמאס לשלוח חולייה מיוחדת לבצע פעולת טרור למול כוחות גדס"ר גולני. אד"ן גולני הציף את מיקום נקודת המפגש של הפעילים על בסיס מקורות יומינטיים ורשתיים, וביצע אפיון מלא למתווה הפעולה המתוכנן. בה בעת, התבצע חידוד למול האוגדה המתמרנת ושב"כ לגיבוש תכנית האש. אד"ני האוגדה והחטיבה סגרו מעגל מחקרי והפלילו את נקודת המפגש של הפעילים, שנתקפה מיד לאחר מכן כשהכוחות העידו שהיא בתפיסות.

"מדובר בהפעלה מבצעית ראשונה", אמר גורם בכיר במרכז ההגנה והתמרון בצה"ל, "עשרות אד"נים פועלים במקביל ומעניקים מודיעין לכוחות המתמרנים ברצועת עזה. אנחנו לומדים ומשתפרים תוך כדי תנועה כדי לשרת שתי מטרות על: חיסול מחבלי ארגון הטרור חמאס, וביטחון כוחותנו".

פעילות צה"ל ברצועה חרבות ברזל עזה חרבות ברזל
פעילות צה"ל ברצועה | צילום: דובר צה"ל

לדברי הגורם הבכיר, "למעלה מחודש נותנים משרתי מרכז התמרון בסדיר ובמילואים מענה שלם לכלל הכוחות המתמרנים בדרום ולכוחות הפועלים בפיקוד הצפון. בין היתר, מסייע מרכז התמרון לדיוק מתווי האויב כנגד כוחות צה"ל ובמוקד המרכזי יכולת לסגירת מעגלי אש- מודיעין במסגרת הלחימה. במכלול אחד חטיבתי ואוגדתי, יושבים תפקידנים מכלל יחידות האיסוף והמחקר באגף, אלחוטנים וקציני בינה רשתית, מפענחים וחוקרים, כולם במטרה לדאוג למענה השלם לקצה המבצעי הטקטי. המרכז מהווה התארגנות אמ"נית רב תחומית, ושם דגש על שיתופי פעולה בקהיליית המודיעין וגופים רלוונטיים נוספים".