תחקיר תקרית ההתנפלות על המשאיות: "צה"ל לא ירה על השיירה"

צה"ל פרסם את ממצאי תחקיר התקרית בה עשרות עזתים נרמסו למוות כשהתנפלו על משאיות סיוע הומניטרי, מהם עולה כי הכוחות ירו לעבר חשודים שהתקרבו אליהם - ולא על השיירה ההומניטרית עצמה

זמן צפייה: 01:49

צה"ל פרסם הבוקר (שישי) את ממצאי התחקיר הפיקודי אודות רצף האירועים שהתרחשו במבצע ההומניטרי להכנסת שיירות אספקה לצפון רצועת עזה בליל 29 בפברואר, בו לפי חמאס נהרגו כ-100 אזרחים עזתים. מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן, הציג ביום שלישי לרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, את ממצאי התחקיר, בו צה"ל קובע כי ישראל אינה אחראית על מות האזרחים, שכן כוחות צה"ל לא ירו אל עבר השיירה ההומניטרית עצמה, אלא לעבר מספר חשודים אשר התקרבו לכוחות הסמוכים ואשר היוו עליהם איום - והאזרחים נדחקו ונדרסו למוות בעת ביזת המשאיות.

לפי התחקיר, בזמן נסיעת המשאיות לעבר מוקדי החלוקה, התפתחה סביבן התקהלות אלימה של כ-12 אלף תושבים עזתים, שבזזו את הציוד שהובילו. תוך כדי אירועי הביזה נצפו אירועים של פגיעה משמעותית באזרחים מדוחק ומדריסת משאיות.

בנוסף, במהלך ההתקהלות, התקרבו עשרות תושבים עזתים עד למרחק מטרים ספורים מכוחות צה"ל והיוו בכך איום ממשי על הכוח בנקודה. בשלב זה, הכוחות ביצעו ירי מדויק להרחקה לעבר מספר חשודים. עם המשך התקרבות החשודים, ביצעו הכוחות ירי להסרת איום.

סדר האירועים באסון משאיות הסיוע בעזה מלחמת חרבות ברזל
סדר האירועים באסון משאיות הסיוע בעזה | צילום: דובר צה"ל
מיקומי כוחות צה״ל באסון משאיות הסיוע בעזה מלחמת חרבות ברזל
מיקומי כוחות צה״ל באסון משאיות הסיוע בעזה | צילום: דובר צה"ל

משרד הבריאות בעזה, הנשלט בידי חמאס, מסר כי 104 פלסטינים נהרגו בתקרית. על-פי נתוני המשרד, 280 בני אדם נוספים נפצעו. בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי חמאס מסר הצהרה, בה טען כי התקרית עלולה לפגוע במגעים לעסקת חטופים. עוד הוסיפו בחמאס כי "המשא ומתן שמנהלת הנהגת התנועה הוא לא על חשבון הדם של עמנו", וכי "ישראל תהיה אחראית לכל כישלון בשיחות". במצרים אמרו: "פגיעה בלתי-אנושית באזרחים, שמנוגדת לחוק הבינלאומי". מהבית הלבן נמסר: "תקרית חמורה".

על-פי התחקיר הצה"לי, לפנות בוקר נכנסו לרצועה כ-30 משאיות עם ציוד הומניטרי, והיו בדרכן למחנות פליטים בשכונת רימאל שבעיר עזה. ב-4 לפנות בוקר אלפי פלסטינים הגיעו מכיוון חוף הים והתנפלו על המשאיות. לאחר מכן, כתוצאה "מדריסה, דוחק והתנפלות על המשאיות" - עשרות עזתים נהרגו, כך לפי צה"ל. בשלב הזה, חמושים במחסות החלו לירות על המשאיות באזור המעגנה בעזה. מהתחקיר עולה כי כוח אבטחה של צה"ל שהיה עשרות מטרים מהאזור - ירה לאוויר למטרת אזהרה. לא היו נפגעים בקרב הכוחות.

ילד פלסטיני מחנה פליטים רפיח רצועת עזה
ילד פלסטיני במחנה הפליטים ברפיח | צילום: רויטרס