שווארמה, פרגיות או המבורגר? תוכנית צה"ל לשיפור המזון בבסיסים

בעקבות כתבות לא מחמיאות ותלונות של חיילים בנושא איכות המזון ובעיות בהסעות, בצבא הציגו מתווה לשיפור המצב הקיים. בין היתר, בזכות אפליקציית היסעים חדשה חסך צה"ל מחצית מהכסף שהוציא בעבר על תחבורה ציבורית

זמן צפייה: 01:54

לאחר חודשים רבים של תלונות על מזונם ועל מערך ההסעות הלקוי והמסורבל וכתבות לא מחמיאות בנוגע לתנאי השירות הבסיסיים של החיילים, צה"ל מציג היום (רביעי) תוכנית שנועדה לשפר דרמטית את שני הנושאים הללו. בצה"ל מודים כי הרפואה בצבא והתשתיות עדיין דורשים טיפול שורש, אך מבטיחים למצוא פיתרון גם לכך.

התוכניות באט"ל גובשו לאחר שהתלונות הרבות השתקפו גם בסקרים לא מחמיאים בנוגע לאמון הציבור בצבא. הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט לעסוק בנושא באופן אישי ונתן לאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בראשות אלוף מישל ינקו הנחיה "לנצח" את הבעיה.

חדר אוכל צה''לי | צילום: דובר צה''ל

בתדרוך לכתבים הוצגה השבוע התוכנית שנועדה לשפר באופן דרמטי את בעיות המזון בצה"ל וכבר הצליחה לפתור לא מעט מבעיות ההסעות לבסיסים. כחלק מהמענה, ישופצו 130 חדרי אוכל צה"ליים, צוותי המטבחים יתוגברו, והמענה התזונתי ישופר, בעיקר ללוחמים וליחידות ההכשרה.

בצה"ל מקימים גם מנהל מזון, שיהיה אמון על קביעת סטנדרטים קבועים ותו תקן אחיד להסעדה בצה"ל, תוך קיום ביקורות ביחידות השונות. כמו כן, בסופו של תהליך, בסיום כל ארוחה צבאית כל חייל יענה על סקר קצר בנוגע לטיב הארוחה שהוגשה לו, מה שיאפשר למפקדי היחידות לדעת מה המצב האמיתי בחדרי האוכל שלהם, ויציף בעיות מערכתיות ונקודתיות.

כחלק מהתוכנית יורחב תקציב המזון בצבא ב-25%, יוגדל היקף המנות לחיילים, וארוחותיהם יהיו מגוונות יותר. כיוון שתלונות רבות נסובו סביב ארוחות הבוקר, בצה"ל מתכננים להרחיב את התפריט החלבי, ובתצוגה לכתבים הוצגו בין היתר כריך טוניסאי, בורקס פינוקים, באגט עם שקשוקה, באגט עם סביח, חומוס ופלאפל וכן מוזלי, דגני בוקר וחטיפי אנרגיה.

בארוחות הצהריים הוחלט להרחיב את המנות העיקריות בייחוד ביחידות ההכשרה. לפיכך, אחת לשבוע תתווסף שווארמה מתובלת או פרגית על האש, ופעם נוספת המבורגר איכותי. לכל אלו יהיו גם תחליפים טבעוניים שכוללים טופו על האש, שניצל טופו או שווארמה טופו, וכן המבורגר צמחוני.

Aonozx
דוגמה של טרקלין הלוחמים | צילום: דובר צה''ל

במקביל, בצבא מקימים בימים אלה כ-80 "טרקליני לוחמים" במוצבי קצה, בהם יהיה מזון נגיש לחיילים 24/7. מדובר במוצרי מזון חלביים להכנה מהירה, ביניהם יוגורטים, מעדנים, ופל בלגי, ג'חנון, פיצה אישית, פירות וירקות, טחינה, קורנפלקס, מרק אישי ועוד. כל הטרקלינים ייראו זהים, ויכילו גם מקררים, מצנם וטוסטר, בר מים ומיקרוגל. מחוצה לו יוצבו פרגולה וריהוט לשתייה נוחה.

הבעיה המשמעותית שעימה מתמודד הצבא היא סוגיית הפרטת המטבחים הצבאיים - שבהם התגאה הצבא לפני כעשור. כיום מודים בצה"ל כי ההפרטה הייתה טעות חמורה, ובמהלך השנים רבים מהמטבחים שהופרטו שבו לניהול משולב של צה"ל וחברות אזרחיות. נכון לעת הזו 15 מטבחים והמטבח של עיר הבה"דים נותרו מאוזרחים לחלוטין, ושביעות הרצון במטבחים הללו ירודה מאוד.

Iznmzt
דוגמה של טרקלין הלוחמים | צילום: דובר צה''ל

עשרות תלונות בנוגע לטיב ההזנה בעיר הבה"דים גרמו לצה"ל להודיע לחברה האזרחית המפעילה את המטבח כי אם עד 1 ביולי לא יהיה שינוי ניכר ולאורך זמן באיכות ההזנה של החיילים, יסיים הצבא את ההתקשרות עם החברה. כעת נבחנת הפעלה צבאית חלקית או מלאה של חדר האוכל, לצד הזכיין או בלעדיו.

במקביל, בצבא מדווחים כבר היום על שיפור משמעותי בהזנה בקריית ההדרכה לאחר הפעלת מנגנון קנסות מול הזכיין, שיח עם מפקדי עיר הבה"דים על מנת שאלו יאכלו גם הם בחדרי האוכל, וכן הרחבת תפריטי המזון. בהמשך הדרך מתכנן הצבא למצוא פיתרון גם לשאר המטבחים המאוזרחים.

[brightcove_iframe video_id='news-politics-security-part-2202231455' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מערך ההסעות החדש בצה"ל' poster='' kid='1_f2crve6c' duration='44']

בתחום התחבורה נדמה כי צה"ל כבר עשה שינוי משמעותי ששיפר את המצב דרמטית. כבר לפני כמה חודשים השיק את אפליקציית שאט"ל, שבמסגרתה יכול חייל להזמין לעצמו הסעה כמעט מהבית ועד לבסיס, ואת אפליקציית ZUZU לתשלומים בתחבורה הציבורית, שאיפשרה לצה"ל לעבור ממודל של תשלום גלובלי על כל הנסיעות של החיילים בתחבורה ציבורית, לתשלום לפי נסיעה.

כתוצאה מהמהלך חסך צה"ל כמחצית מהכסף שהיה מוציא על תחבורה ציבורי לחיילים בשנה, ובמקום 600 מיליון שקלים לשנה, משלם הצבא 300 מיליון שקלים בלבד. בכסף שנחסך שוכר הצבא אוטובוסים שאוספים את החיילים מביתם, או מתגבר את קווי האוטובוסים האזרחיים בתחנות המרכזיות השונות. כתוצאה מכך חלה הפחתה של כ-24% בכמות המשרתים שנוסעים בימי ראשון ברכבות, והפחתה של 12% בכמות המשרתים שנוסעים באוטובוסים בימים אלה.

כמו כן, צה"ל הקים 14 חניונים בנקודות מרכזיות ברחבי הארץ שבהן עמדות ריענון עם כיבוד שמהן יוצאות הסעות לבסיסים. עוד נקבעו 130 נקודות איסוף בכל רחבי הארץ, בהן יעברו 800 האוטובוסים היוצאים בכל יום ראשון מאותם חניונים.

בצבא מודעים לכך שבכך לא נפתרות כל הבעיות, ומודים כי הרפואה בצבא אינה עונה על הצרכים של החיילים. התירוץ הוא בין היתר העובדה שצה"ל בעיצומו של מבצע לסיוע לחברה האזרחית במאבקה בקורונה, אך בשורה התחתונה המשרתים לא מקבלים מענה רפואי טוב בשגרה. באט"ל מתחייבים כי בחודשים הקרובים תצא לדרך תכנית השתנות ייעודית בנושא, שתעסוק בקיצור זמני ההמתנה, שיפוץ תשתיות הרפואה והרחבת הנגישות לשירותי הרפואה.