האטימות, העקשנות - וחוסר האמפתיה: נכי צה"ל נגד היחס מהמדינה

כבר שנים שנכי צה"ל מוחים על היחס המחפיר לו הם זוכים, לטענתם, מצד אגף השיקום במשרד הביטחון. אותם, המקרה הטרגי של איציק סעידיאן כלל לא הפתיע. "איציק הוא הזעקה"

זמן צפייה: 05:38

המעשה הנואש של איציק סעידיאן, אשר הצית את עצמו אמש (שני), לא הפתיע רבים מנכי צה"ל, שטוענים כבר שנים ארוכות ליחס מחפיר מצד אגף השיקום במשרד הביטחון. הם מתארים אטימות, התעלמות וניכור מתסכל.

עוד לפני 6 שנים ניסה גל רוזן לקבל הכרה כפוסט-טראומטי. "אף אחד לא מטפל בי", זעק בזמנו בכנסת, "אני מתלונן. צועק, אני משתין בלילה מפוסט טראומה". כיום, שש שנים אחרי - דבר לא השתנה. "שכלתי את אימא שלי השנה", סיפר רזון, "ואני התחייבתי לה, 'אימא, אני אעזור לכל הנכים האלה'. אני לא יכולתי לשמור על איציק. איציק הלך. הלך בשביל כולם".

לכתבות נוספות בנושא >>

משרד הביטחון על סעידיאן: "נהפוך כל אבן כדי ללמוד ולתקן"

כוכבי פגש את משפחת נכה צה"ל שהצית עצמו: "נתמוך בכל מה שאפשר"

נכה צה"ל הצית עצמו בפתח משרדי אגף השיקום בפ"ת – מצבו אנוש

איציק סעידיאן, נכה צה''ל הסובל מפוסט טראומה שהצית עצמו
איציק סעידיאן, נכה צה''ל הסובל מפוסט טראומה שהצית עצמו

זו תוצאה של אטימות ועקשנות. במשך שנים, כאמור, מתריעים ראשי ארגון נכי צה"ל על היחס המנוכר של אגף השיקום של משרד הביטחון. "אנחנו כבר מספר שנים צועקים, מזהירים, מזעיקים, עושים כל דבר שניתן כדי להתריע לפני אירוע כזה", אמר עידן קליימן, יו"ר הארגון. "איציק זה הזעקה".

ועוד לפני הכסף והתקציבים, יש את עניין היחס. עורך הדין יוסי כהן, שמייצג גם את ראש הממשלה ובני משפחתו, הוא נכה צה"ל בעצמו, אשר חשף לפני כמה שבועות את הבעיה. "אני לא מבין מדוע משרד הביטחון מערים קשיים על כל דבר שנכה צה"ל זכאי לקבל ממנו", אמר לאחרונה לחדשות 13.

עידן קליימן, יו''ר ארגון נכי צה''ל
עידן קליימן, יו''ר ארגון נכי צה''ל | צילום: חדשות 13

נתניהו ראה והבטיח שבכוונתו לשנות את המצב. לא מזמן, אמר ראש הממשלה כי השתכנע "שיש צורך בטיפול שורש עמוק ושאין ראויים מכם לקבל את השינוי הזה". גם אתמול הוא אמר שהוא מחויב לכך. מולו, שר הביטחון בני גנץ התייחס לנושא לפני הבחירות - אבל לא באמת הציג חלופה.

אז מה בעצם צריכים לעשות? רפורמה עמוקה באגף השיקום, השבת תקציבים שנגרעו ושינוי היחס. הפוליטיקאים שלכודים בשיתוק הפוליטי מתחייבים לשנות, אבל לא עושים שום דבר מעשי.

משרד הביטחון דוחה בחודשים האחרונים את כל הטענות, רואה בהן חלק מקמפיין מיותר ולא הוגן, בולם כל יוזמה פנימית לשינוי. אולי הזעזוע מהמקרה של איציק ישנה את הגישה, בעיקר כדי למנוע את התקרית הבאה.