גורם ביטחוני בכיר מזהיר: "יש ירידה בהרתעה של צה"ל"

הגורם אמר כי בעקבות החלשות הלכידות הפנימית יש תפיסה של האויב שישראל מוגבלת ביכולת התגובה שלה ומבודדת בינלאומית יותר מאי פעם. "העצירה כעת היא חיונית, האויבים שלנו רואים במצב הזה הזדמנות"

זמן צפייה: 04:23

גורם ביטחוני בכיר אומר הערב (ראשון) כי יש ירידה בהרתעה של צה"ל מתוך תפיסה של האויב שישראל מוגבלת ביכולת התגובה שלה ומבודדת בינלאומית יותר מאי פעם. הוא הוסיף כי יש שחיקה במעמד הבינלאומי של ישראל, וטוען כי גם ראש השב"כ, גם ראש המוסד וכל ראשי צה"ל סבורים שכל השחקנים מצביעים על משבר חריף בו נתונה ישראל, בעקבות החלשות הלכידות הפנימית.

"צה"ל נמצא בכשירות מלאה, כל תהליך הגידור עובד", אמר הגורם הביטחוני הבכיר, "אנחנו פועלים למנוע סרבנות ומסתכלים קדימה. כשאנחנו מסתכלים קדימה, המשך התהליך יוביל לפגיעה בכשירות. קודם כל. החשש הוא מעזיבת קצינים מתפקידים משמעותיים, ולחצים של משפחות על קצינים לפרוש מהשירות".

"הנזק הוא משמעותי כי יחידה צבאית צריכה לכידות", הוסיף הגורם, "מי שחושב שאפשר להשאיר את המציאות מחוץ לצה"ל חי במציאות של לפני 50 שנה. הכל מגיע ליחידות בשדה באוויר ובים. קבוצות הוואטסאפ מגיעות לקורס קצינים וכולם מדברים עם כולם. אנחנו צריכים לבלום ולקחת את הנתונים האלה בחשבון".

"כאשר מדברים על כשירות צה"ל גם שר הביטחון יואב גלנט וגם הרמטכ"ל הרצי הלוי ואלופי צה"ל עוסקים בנושא מדי יום, יומם ולילה. העצירה כעת היא חיונית. יש סכנה להחלשת צה"ל. האויבים שלנו רואים במצב הזה הזדמנות. ההתרעה נשחקת. חייבים לעצור והמתנה. צריך קריאה נחרצת נגד סרבנות".

שר הביטחון גלנט בשיח לוחמים עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363
שר הביטחון גלנט בשיח לוחמים עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363 | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

עוד הוסיף הגורם כי איראן נמצאת במרחק של שבועיים עד שלושה בהינתן החלטה להעשרת אורניום לפצצה, ואמר כי ישנה עלייה במתיחות מול לבנון. "יש כיום גורמים פלסטינים גם שפועלים מלבנון נגד ישראל", אמר הגורם, "אנחנו בוחנים את מעורבות חיזבאללה בפיגוע במגידו".

על הזירה הפלסטינית אמר הגורם הביטחוני כי אנחנו במצב של רף אלימות גבוה בעיקר בשכם ובג'נין. "יש לנו רצף פיגועים בחווארה, שלושה פיגועים בחודש", אמר הגורם, "אנחנו נכנסים עם זווית כניסה לא אידאלית לרמדאן ואני מקווה שנצליח לעבור את הרמדאן בשקט".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בתל השומר עם המתגייסים החדשים
הרמטכ''ל הרצי הלוי בתל השומר עם המתגייסים החדשים | צילום: דובר צה''ל

על רצועת עזה אמר הגורם כי חמאס מורתע, אבל הג'יהאד האיסלאמי וארגונים סוררים לוחצים. עוד טען הגורם כי המלחמה באוקראינה והתחרות בין המעצמות היא גורם שמערער את הסדר משפיע גם על ישראל, והוסיף כי יש ירידה בהרתעה של ארצות הברית במזרח התיכון.

החשש שהביע הגורם הביטחוני הבכיר הוא מפני התלכדות זירות. "החשש הוא מפני סופה מושלמת שתלחץ על ישראל מכל הכיוונים", אמר, "פעולה בירושלים או בשומרון עלולה להדליק גזרות נוספות ואחרות. מי שעומד מאחורי זה זה איראן שדוחפת לפיצוץ. גם בכסף וגם בהעברת אמצעי לחימה רבים. עברנו מפוטנציאל לעימות מוגבל להתלכדות בין הזירות".