11 מקרי התאבדות, 10 בתאונות: מספרי החללים בצה"ל ב-2021

בצה"ל פרסמו את סיכום השנה בתחום הנפגעים. מפקד אגף כוח אדם ציין כי השנה האחרונה "מאפיינת מגמה של יציבות". חייל אחד בלבד, עומר טביב, נהרג בפעילות מבצעית ואחד מעבריינות נשק

 הנחת דגל המדינה על קברי חללי צה"ל
בית עלמין צבאי | צילום: רויטרס

צה"ל פרסם היום (שלישי) את סיכום שנת 2021 בתחום הנפגעים. ראש מטה אגף כוח אדם תת אלוף יורם כנפו אמר אחר הצהריים כי "2021 מאפיינת מגמה של יציבות". במהלך השנה נהרגו 31 חיילי צה"ל והצטרפו לרשימת החללים.

ביניהם נכללים עומר טביב, שנהרג בפעילות מבצעית מירי טיל נ"ט אל עבר ג'יפ צבאי בו שהה במהלך מבצע שומר החומות ויונתן גרנות, שנהרג מפליטת כדור כתוצאה מעבריינות נשק. עשרה חיילים נהרגו בתאונות דרכים, כולם במסגרת אזרחית. שישה חיילים נפטרו ממחלות שונות, אף אחד מהם לא מקורונה. גם אל"מ שרון אסמן, מח"ט הנח"ל נפטר במהלך השנה מדום לב.\

Ztmxnf
נתוני הנפגעים וההרוגים בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

בנוסף, שניים נהרגו בתאונות אחרות, כולל חייל צה"ל שקפץ ממונית נוסעת, ייתכן כי מדובר במניעים אובדניים. 11 חיילים התאבדו ותת אלוף כנפו הוסיף כי "מצאנו שערבות הדדית וזיהוי סימני מצוקה זו הדרל המשמעותית למניעה". בין המתאבדים יש חייל בודד אחד. ובצה"ל הקימו מרכז לטיפול בחיילים בודדים עם מצוקה נפשית.

Codgjq
מקרי אובדנות בצה''ל לאורך השנים | צילום: דובר צה''ל

"אנחנו מצמצמים הנגישות לכלי נשק", ציין כנפו. "הגדלנו מספר קציני בריאות הנפש (קב"ן), יש היום קב"ן בכל חטיבה". לדבריו, "אנחנו משקיעים את כל המאמצים כדי שמספר המתאבדים יירד. מתוך 11 המתאבדים - שלושה הם יוצאי אתיופיה". גם החייל שקפץ מהמונית באירוע שמוגדר כתאונה היה ממוצא אתיופי.

Zocnen
חללי צה''ל לאורך השנים | צילום: דובר צה''ל

יש לציין, כי בסטטיסטיקה לא נכללים לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, שנהרג מירי על גבול רצועת עזה, והוא נכלל בחללי המשטרה. בנוסף, קצין המודיעין שהתאבד בתאו בכלא היה אזרח באותה העת ולא נכלל גם הוא.