לאחר שנה של פיילוט: אושר מתווה הטנקיסטיות בצה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי אישר באופן רשמי כי נשים ישובצו באופן קבוע כלוחמות טנקים. זאת, לאחר בחינת הנושא בין נובמבר 2020 ועד אוגוסט 2022 - במהלכה הטנקיסטיות היו בתעסוקה מבצעית בגבול מצרים. הלוחמות עמדו ב-5 תנאים שהוגדרו להן, כולל יעדי מהירות טעינת הפגזים בטנק. "חלק משמעותי במאמץ המבצעי של צה"ל"

זמן צפייה: 00:24

לאחר שנה של פיילוט, צה"ל הודיע היום (חמישי) על הצלחת מיזם "הלוחמות הנשים הטנקיסטיות", שהחל בנובמבר 2020 והסתיים באוגוסט 2022, במהלכו הטנקיסטיות היו בתעסוקה מבצעית בגבול מצרים.

פיילוט הנשים הטנקיסטיות
פיילוט הנשים הטנקיסטיות | צילום: דובר צה''ל

צה"ל הגדיר 5 תנאים להצלחת הפיילוט, ביניהם עמידה בקרטריונים המקצועיים, הצלחה בפעילות המבצעית בגבול מצרים, גדילה ממחלקה לפלוגה של טנקיסטיות, מוטיבציית הנשים לשיריון ונשר הלוחמות. הלוחמות עמדו גם ביעדי מהירות טעינת הפגזים בטנק.

פיילוט הנשים הטנקיסטיות
פיילוט הנשים הטנקיסטיות | צילום: דובר צה''ל

אתמול קבע הרמטכ"ל אביב כוכבי כי הפיילוט הצליח כאמור באופן רשמי. כעת, יפנה צה"ל לעבודת מטה בנושא. 4 מחלקות של טנקיסטיות התגייסו, מהן 2 קצינות ועוד 3 צוערות בבה"ד 1, לצד 26 מפקדות טנק נוספות. כעת ישנם 4 טנקים של לוחמות נשים בגבול מצרים.

פיילוט הנשים הטנקיסטיות
פיילוט הנשים הטנקיסטיות | צילום: דובר צה''ל

בהמשך לדברים, רב-אלוף אביב כוכבי מסר כי "אנו מסכמים בהצלחה תהליך מקצועי ומעמיק, כחלק מהתפיסה לפיה צה"ל פותח יותר ויותר תפקידי לחימה לנשים. אני סומך על לוחמות הטנקים שיבצעו את משימת ההגנה בגבולות, באופן מקצועי ובהצלחה רבה, ויהוו חלק משמעותי במאמץ המבצעי של צה"ל".

פיילוט הנשים הטנקיסטיות
פיילוט הנשים הטנקיסטיות | צילום: דובר צה''ל

מדובר צה"ל נמסר כי "בתום הליך בחינה יסודי ומקיף שארך כשנתיים וכלל תקופת הכשרה ותקופת פעילות מבצעית משמעותיות, קיבל הרמטכ"ל את המלצת מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, וקבע כי התנסות שירות לוחמות הטנקים בגבולות הסתיימה בהצלחה, ומעתה הן ישובצו באופן קבוע בתפקיד".

"ההחלטה התקבלה לאור שיקולים מקצועיים ומבצעיים ובהתאם לצורכי הצבא, וזאת לאחר שהלוחמות עמדו בקריטריונים שהוגדרו מראש. ההתנסות כללה שלושה מחזורי גיוס והכשרה מלאים (מטירונות ועד פיקוד) ותקופה של שנה בפעילות מבצעית. הלוחמות ביצעו תעסוקה מבצעית בחטיבה המרחבית "פארן" כפלוגה תחת גדוד ״קרקל״ במשימות ההגנה השונות".

יו"ר נעמת, חגית פאר, בתגובה להחלטה: "מדובר בהחלטה נכונה ונדרשת - מקצועית וציבורית. המבחן היחיד צריך להיות היכולות האישיות והמקצועיות של החיילות ולא המגדר שלהן. זוהי תקרת זכוכית נוספת שמתנפצת והיא לא האחרונה - נשים בישראל תשתלבנה בכל המקומות ובכל התפקידים, בוודאי בצה"ל, צבא העם".

לוחמות בצה''ל
לוחמות בצה''ל | צילום: דובר צה''ל

פורום דבורה, עמותה לקידום ייצוג שוויוני של נשים במוקדי קבלת החלטות, בירכו על ההחלטה: "מדובר בהישג יוצא דופן של הלוחמות ובצעד נוסף לפתיחת כלל היחידות לשירות נשים. כידוע, בשנים האחרונות עלתה המוטיבציה בקרב מלש"ביות לשירות משמעותי ועימה עלה הביקוש לתפקידי לוחמה. אנו משוכנעות כי תרומתן של הלוחמות בטנקים לביטחון הלאומי של מדינת ישראל תהיה רבה וכי זו תוספת לתרומה המשמעותית של כלל הלוחמות בצה"ל".

עוד הוסיפו מטעם פורום דבורה כי "פיילוט מוצלח זה מלמד כי יש להרחיב ולפתוח תפקידי לחימה נוספים לנשים, תחת עמידה בקריטריונים אחודים בהתאם לדרישות התפקיד ולא המגדר. בימים אלה תלויה עתירה בבית המשפט העליון בדרישה לפתוח את כלל הסיירות בצה"ל לשירות נשים. יש לקוות כי הצלחת לוחמות הטנקים, שהיו מי שביקשו להטיל דופי בכישוריהן, תלמד על פוטנציאל הצלחת נשים בכל מקום שבו יוצבו בהתאם ליכולותיהן".