הנתונים נחשפו: זינוק של מאות אחוזים בתקיפות החשאיות של חיה"א

5,000 פצצות וטילים מסוגים שונים ירה צה"ל מכלי טיס בחמש השנים האחרונות במבצעים חשאיים - שהתרבו השנה, דווקא בשיא הגל הראשון של הקורונה. רוב המבצעים החשאיים – נגד התבססות איראן בסוריה

זמן צפייה: 00:27

חיל האוויר הציג היום (חמישי) את נתוני המערכה שבין המלחמות, שנועדה להחליש את אויבי מדינת ישראל ולפגוע בהעברות הנשק, זאת מבלי לדרדר את ישראל למלחמה חדשה.

על פי נתוני חיל האוויר, ישנו זינוק של מאות אחוזים בהיקף המבצעים החשאיים של החיל נגד התעצמות האויב. רק בחמש השנים האחרונות נורו כחמשת אלפים חימושים ופצצות מסוגים שונים במסגרת המערכה שבין המלחמות, במסגרתה צה"ל משמיד אמצעי לחימה מתקדמים וחדשים, וכן משלוחי נשק שעתידים לפעול נגד ישראל במלחמה הבאה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

תיעוד: כך מסתננים פלסטינים לחפש עבודה בישראל או לבילוי בים

הניסוי המוצלח ב"חץ 2": יירוט טיל שדימה שיהאב 3 איראני • צפו

בתגובה להמשך שיגור בלוני התבערה: צה"ל תקף גם הלילה בעזה

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2008131138' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='' kid='1_u5dl0dr9' duration='18'']

רוב המבצעים, שעל הרבה מהם ישראל כלל לא קיבלה אחריות ועל חלקם דווח במקורות זרים, אירעו בזירה הצפונית - בעיקר בסוריה, וכוונו נגד ההתבססות האיראנית במדינה, וכן אל מול ניסיונות חיזבאללה לשפר את המערך הרקטי שלו. לשם ההשוואה, 5,000 הפצצות שנורו במבצעים אלה מאז שנת 2015, דומים בהיקפם לכמות שהחיל מטיל במלחמה אחת, שנמשכת בין שבועיים לחודש.

עוד עולה מהנתונים כי השנה, דווקא בשיאו של הגל הראשון של הקורונה, בצה"ל הגבירו את המבצעים החשאיים, כאשר מתחילת השנה בוצעו כמה מבצעים, שבסיומם הושמד נכס צבאי של האויב, בעיקר בזירה הצפונית.

המערכה שבין המלחמות
המערכה שבין המלחמות | צילום: דובר צה''ל
המערכה שבין המלחמות
המערכה שבין המלחמות | צילום: דובר צה''ל

חלק מהמבצעים, העידו בחיל האוויר, מורכבים יותר מהמבצע לתקיפת הכור שסוריה הקימה בשנת 2007, מבצע "מחוץ לקופסה". במבצע זה, מפקד חיל האוויר הנוכחי, אלוף עמיקם נורקין, כיהן כראש מחלקת מבצעים ותכנן את התקיפה בדיר א-זור. אלמנט מרכזי במבצעים החשאיים נוגע לעיצוב סוריה של אחרי מלחמת האזרחים בה - למנוע מהמדינה ששייכת לציר הרדיקלי יכולות שייפגשו את צה"ל בעוד כשלוש שנים.

בחיל האוויר מזהים כי קיימת מערכה שבין המלחמות גם של האויב נגד ישראל. למשל, מכ"מים שהסורים קנו מהאיראנים בעלי יכולת גילוי משופרת, וכן העברות מידע בין המדינות השונות בזירה על הפעילות הישראלית נגדם. גם רמת המיומנות של חיילי מערך ההגנה האווירית בצבא הסורית השתפרה בצורה ניכרת מול פעילות חיל האוויר, וחלק מהטילים הישראלים מיורטים ע"י מערך זה - אך ללא הצלחה להפיל מטוסים.

תקיפת צה''ל ברצועת עזה | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בחיל האוויר מתכננים השנה לסגור את אחד מגדודי הפטריוט, ולאחד את משגריו ומערכותיו עם גדוד נוסף של המערך, שיהיה אחראי על גזרות הגנה נוספות. עוד מתכננים בחיל האוויר לקצר בחצי שנה את מסלול ההכשרה של טייסי הקרב, זאת מבלי לקצר את 3 השנים של קורס הטיס, אלא את שלבי ההסמכה המתקדמים של הטייס לאחר הקורס, כדי להגדיל את כמות הטייסים.

בחיל האוויר, כמו בצבא כולו, ממתינים לאישור תקציב המדינה וכבר בינתיים סופגים פגיעה בכשירות הכוחות. הטייסים ממשיכים להתאמן, אולם אימונים לכוחות ההגנה האווירית ולמערך הטכני בחיל שיועדו להמשך השנה – בוטלו. תקציב החיל השנה מסתכם בכ-5.5 מיליארד שקלים מתוך כ-32 מיליארד שקלים תקציב הצבא, לא כולל נתחים נוספים שממומנים בדולר סיוע.

מפקד החיל, אלוף עמיקם נורקין, הסיט 3 מיליוני שקלים מתקציב התמריצים לאנשי קבע לטובת סיוע לחיילים שמשפחתם נקלעה למשבר. מאות מטייסי החיל במילואים, שעובדים כטייסים בחברות אזרחיות, מצאו עצמם ללא תעסוקה בחצי השנה האחרונה ונגדים רבים שבני ובנות זוגם פוטרו ביקשו אישור לעבוד בעבודה נוספת. עוד זיהו בחיל כי חיילי חובה רבים ביקשו בעת האחרונה להישאר בבסיס ולא לצאת לחופשות בבית בשל שיקולי צריכת מזון.