הוכרע בקבינט: הדיון באסירים הביטחוניים יתקיים אחרי החגים

שרי הקבינט המדיני-ביטחוני קיימו הערכת מצב לקראת חגי תשרי, ואישרו את ההיערכות המצבעית בכלל גופי הביטחון. על אף דרישת בן גביר, הדיון בהגבלת ביקורי האסירים הביטחוניים בבתי הכלא נדחה לחודש אוקטובר

ישיבת הקבינט. ארכיון
ישיבת הקבינט (ארכיון) | צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס היום (רביעי) על מנת לקיים דיון בהערכת המצב לקראת התקופה המתוחה שמגיעה בחגי תשרי, לצד הדיונים בבג"צ בנוגע לרפורמה המשפטית. נתניהו ושרי הקבינט אישרו את ההיערכות המבצעית בכלל גופי הביטחון לקראת החגים והדגישו את החשיבות לתחושת הביטחון אצל אזרחי ישראל בתקופה זו.

אחת הסוגיות המרכזיות בהן עסקו בדיון הוא בנושא האסירים הביטחוניים, אך בנושא זה הוחלט כי יתקיים דיון באוקטובר בסוגייה, ועד אז לא יחולו שינויים. במערכת הביטחון כאמור, עסוקים מאוד בתקופה זו של החגים ולאחר שבנימין נתניהו כינס את ראשי מערכת הביטחון בתחילת השבוע, נקבע כי על מנת למנוע הסלמה לא ייעשו שינויים במערכת בתי הסוהר בשלב זה.

במהלך הדיון התפתח ויכוח בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, כאשר השר אמר לה שהוא מתייחס להחלטותיה כהמלצה בלבד. בהרב-מיארה השיבה כי החלטותיה מחייבות ואילו ראש הממשלה הכריע שיש לדחות את הדיון באסירים הביטחוניים לאחרי החגים.

בית הכלא רמון
בית הכלא רמון | צילום: אתר שירות בתי הסוהר

היועמ"שית אמרה לבן גביר כי סוגיית האסירים הביטחוניים היא רגישה ולכן צריכה לעבור כהחלטת קבינט. בן גביר טען: "זאת המלצה ואת יועצת. את לא קובעת ואני לא רוצה לפגוע בך". בהרב-מיארה השיבה כי החלטותיה מחייבות וראש הממשלה, כאמור, הכריע שהדיון יידחה.

אתמול נחשף בחדשות 13 כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ שיגר מכתב לשרי הקבינט, לראש הממשלה ולראש המל"ל, בו תקף השר את התנהלות מדיניות הביטחון וכתב כי "חמור ומקומם שדווקא בנושא הביטחון, הצבא מתנהל בעצמו". מחר ייערך דיון קבינט כהיערכות לחגי תשרי, ובשבועות הקרובים יתקיים דיון על היערכות למערכה רחבה.

Whatsapp Image 2023 08 27 At 1
השר איתמר בן גביר בכניסה לישיבת הממשלה | צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויואב גלנט
בנימין נתניהו ויואב גלנט | צילום: שיר תורם, פלאש 90

סוגיית האסירים הביטחוניים צפה שוב לאחר שהשר לביטחון לאומי החליט על הגבלת הביקורים אצל אסירים ביטחוניים ונכנס לעימות חזיתי עם ראשי מערכת הביטחון כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו. בנוסף, ספג על המהלך השנוי במחלוקת שנבלם לפחות עד לאחר תקופת החגים בן גביר ביקורת מגורמים ביטחוניים שאמרו: "הוא מנסה להבעיר את השטח וליצור טרור במודע".