בצה"ל מעריכים: סינוואר עדיין בעזה; כ-950 אלף התפנו מרפיח

כמעט מיליון פלסטינים התפנו מהעיר הדרומית - על אף שלא התבקשו לכך. גופות 4 החטופים שהושבו לישראל חולצו ממנהרה בג'באליה. לפי הערכות בצה"ל, לחמאס עדיין יש יכולת לשגר לטווח רחוק, בין היתר לגוש דן - וייתכן וייעשה בהם שימוש במהלך המבצע ברפיח. במקביל, הלחימה ברצועה נמשכת: ביממה האחרונה חוסלו מעל 330 מחבלים, אותרו פירים תת-קרקעיים והושמדו תשתיות טרור

זמן צפייה: 01:09

בצה"ל מעריכים היום (שני) כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, עדיין שוהה בשטח רצועת עזה - ולא נמלט למדינה אחרת. כמו כן, לפי ההערכות, לחמאס יש עדיין תחמושת רבה ברפיח, ובה רקטות ארוכות טווח המסוגלות להגיע לגוש דן - ובצה"ל לא יתפלאו אם ישתמשו בנשק זה. בתוך כך, כ-950 אלף פלסטינים התפנו מרפיח - על אף שלא התבקשו לכך. רובם עלו צפונה, אל מחנות המרכז, לשם הועברו בתי חולים ואליהם מוזרם סיוע הומניטרי.

כמו כן, דובר צה"ל התיר לפרסום כי גופותיהם של רון בנימין, יצחק גלרנטר, שני לוק ועמית בוסקילה, שהוחזרו בסוף השבוע לישראל מעזה, חולצו ממתחם מנהרות תת קרקעי בג'באליה - במבצע של צה"ל ושב"כ. המאמץ להשגת המידע המודיעיני לגבי מיקום גופות החטופים ארך מספר חודשים - ולאחר שגיבשו תמונת מודיעין, החלו הלוחמים במבצע.

עוד נמסר כי צוות הקרב נלחם במשך שלושה ימים בקרבות עצימים, בהם נסרק מבנה חשוד, בו אותר פיר מנהרה. לפיר זה נכנסו לוחמי יהל"ם במבצע לילי וניהלו בתוכו לחימה, נטרלו חסימות ואיתרו מסמכים ומספר אמצעי לחימה תוך שימוש בטכנולוגיות יחודיות. במנהרה זו הלוחמים איתרו את גופות החטופים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2405202015' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='פעילות צה"ל בג′באליה' poster='' kid='1_tnkmfy7p' duration='41']

במקביל, הכוחות הנלחמים באזור הצפוני של רצועת עזה ממשיכים בפעילותם, וחיסלו עד עתה יותר מ-200 מחבלים. בנוסף, הושמדו תשתיות טרור ותוואים תת קרקעיים מהקרקע ומהאוויר והשמידו עשרות משגרי רקטות.

במקביל, צה"ל מעמיק את הלחימה ברפיח, ונערך להרחבת המבצע בעיר הדרומית - מעל ומתחת לקרקע. הלוחמים פושטים על תשתיות טרור, מאתרים אמצעי לחימה רבים, ביניהם משגרים ומטענים, ומחסלים מחבלים במרחב. עד כה, חוסלו בעיר הדרומית מעל 130 מחבלים, איתרו עשרות פירים ומספר תוואים תת-קרקעיים משמעותיים - שנמצאים בתהליכי חקר והשמדה. מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן, ביקר במרחב רפיח, ושוחח עם הכוחות באזור.

מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן ברפיח
מפקד פיקוד דרום, אלוף ירון פינקלמן ברפיח | צילום: דובר צה"ל
כוחות צה"ל ברצועת עזה
כוחות צה"ל ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

במרכז הרצועה, לוחמי צה"ל החלו במבצע חטיבתי בשכונת סברה שבעיר עזה. במסגרת המבצע הכוחות מטהרים את המרחב מתשתיות אויב, מאתרים תוואי תת-קרקעיים ואמצעי לחימה. כמו כן, הלוחמים מבצעים פשיטות ממוקדות על תשתיות האויב במרכז רצועת עזה, ופועלים בקרב הגנה במסדרון נצרים - לאחר שהושלם המבצע הצבאי בזייתון.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2405201707' autoplay='0' credit='מירב מור כהן' desc='עינב צנגאוקר בפנייה לגלנט: "אי אפשר להמתין עד שכולם ימותו"' poster='' kid='1_443ch3xa' duration='90']

בתוך כך, עינב צנגאוקר, שבנה מתן חטוף בעזה, אמרה לשר הביטחון יואב גלנט בפתיחת כנס הקיץ של הכנסת, שלווה בעימותים באזור ירושלים: "אי אפשר להמתין עד שכולם ימותו. לא אקבל את זה שמתן נחטף חי - ואתם תפקירו אותו. למתן אין זמן לפוליטיקה, זה הזמן לפעולות. כמה זמן עוד אצטרך לעבור את הייסורים האלה? לא ייתכן שמה שאתם מעוניינים בו כרגע זה לכבוש את רפיח - מה עשיתם במשך שלושה חודשים?".