לואיס ופרננדו לימ"מ: "הבאתם אותנו הביתה, אין מילים לתאר את האושר"

לואיס הר ופרננדו מרמן, ששוחררו אחרי 129 ימים בשבי חמאס, הפתיעו את לוחמי ימ"מ באירוע הוקרה בכנסת. הם צילמו סרטון שבו הודו להם על הפעולה ההירואית: "אתם היהלומים שבכתר, הרגשנו הכי בטוחים בעולם". צפו

זמן צפייה: 01:56

לואיס הר ופרננדו מרמן, שחולצו בפעולה צבאית בלב רפיח לאחר 129 ימים בשבי חמאס, הפתיעו היום (שלישי) את לוחמי ימ"מ, בסרטון תודה על פעולתם ההירואית - במבצע בו השתתפו יחד עם כוחות שב"כ וצה"ל. לואיס הר הודה להם: "כל מילה שאמרתם לנו, כל חיבוק שעטף אותנו בחיבה – נתנו לנו הרגשה שאנחנו בבית. אין מילים לתאר את האושר, כשהבאתם אותנו הביתה לנכדים ולילדים. דרככם הרגשנו את העם. אתם היהלומים שבכתר, אלף תודות".

פרננדו מרמן הוסיף בקול נרגש ובדמעות, לצד אשתו קלרה ואחותו של פרננדו, גבריאלה ליימברג, ששוחררו משבי חמאס בעסקת החטופים הראשונה: "כשראיתי אתכם הרגשתי הכי בטוח בעולם". אתמול פורסם תיעוד מהרגעים הראשונים שאחרי שחרור החטופים, בו אמרו: "מרגישים מצוין. אנחנו בהלם. בהלם". הם נשאלו בדרכם למסוק, שפינה אותם מרצועת עזה, אם קר להם ואם הם מעוניינים בשמיכה - והשיבו: "חם לנו בלב".

הסרטון הוקרן כחלק מאירוע הוקרה ללוחמי הימ"מ בכנסת, בו הוענקו למשפחות חללי היחידה, אשר נפלו ב-7 באוקטובר, תעודות הוקרה על גבורתם יוצאת הדופן של בני משפחותיהם. יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס באירוע למבצע החילוץ ואמר: "הצלחתם לשחרר שניים מאחינו. החשיבות שבפעולה המסוכנת שנטלתם על עצמכם היא קודם כל במצוות פדיון החטופים והשבתם לבני משפחותיהם, וגם בהשבת הצבע לפנים של אזרחי ישראל".

הוא הוסיף: "בשבעה באוקטובר הייתם הראשונים לקפוץ, להיתקל ולחסום בגופכם נחילי מחבלים שאיימו לפשוט על כל הארץ כמו נגיף. אני עוקב מרחוק ונפעם מגבורת הלב ומהתעוזה שמפגינה הימ"מ פעם אחר פעם.על כך ועל כל כך הרבה עוד יסופר בתולדות דברי הימים של מדינת ישראל".

אירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ מלחמת חרבות ברזל
אירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ | צילום: דוברות הכנסת
אירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ מלחמת חרבות ברזל
אירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ | צילום: דוברות הכנסת

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אמר באירוע: "פעילותה האחרונה של היחידה, מלאת ההשראה, בחילוץ בני הערובה ברפיח, פרטה על נימי נפשו של כל אזרח בישראל. רק זו הדרך: לא במשא ומתן עם רוצחים ואנסים. לא בלשלוח את ראש המוסד למדיניות שונות בעולם להתחנן על נפשנו ולבקש עסקה שהמשמעות שלה ברורה - לשחרר המוני רוצחים לרחובות ולהפסיק חלילה את המלחמה. אסור להמשיך בקונספציה".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, אמר ללוחמים: "פעילותכם בשבעה באוקטובר מגדירה מחדש את המונחים אומץ לב, גבורה ומקצוענות חסרת פשרות. גם ברגע זה, אנו לא שוכחים את חללי היחידה, מתוכם תשעה חללים במלחמת 'חרבות ברזל' אשר הותירו אחריהם מורשת מפוארת, וגבורתם לנצח תעורר השראה בקרב משרתינו בהווה ובעתיד".

רנ"צ קובי שבתאי באירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ מלחמת חרבות ברזל
רנ"צ קובי שבתאי באירוע הוקרה ללוחמי ימ"מ | צילום: דוברות הכנסת

בתוך כך, אמש ב"מהדורה המרכזית" נחשפו פרטים חדשים על המבצע הנועז, שזכה לשם "יד הזהב". כהכנה למבצע, צה"ל חיסל את צמרת המשטרה וראשי המודיעין של חמאס ברפיח. בצורה זו, נוצרו תנאים טובים יותר למבצע - מבלי שחמאס יוכל להגיב עליו. בנוסף, נודע כי המבצע נדחה כמה וכמה פעמים. הכוחות נכנסו למבנה עם סולמות, ידעו לאיזו מרפסת ולאיזה חדר להיכנס, וחיסלו את השומרים שלהם. 20 דקות לאחר תחילת המבצע הר ומרמן כבר היו בחוף מבטחים, וכשעה וחצי לאחר מכן הם היו בבבית החולים "שיבא".

כמו כן, נחשף כי לוחמי הימ"מ והשב"כ פרצו לבית כשהמחבלים ישנו - וצעקו לחטופים, "באנו להציל אתכם, חוזרים הביתה". זאת ועוד - כשהכוחות יצאו רגלית מרפיח לעבר ח'אן יונס, התפתח קרב עם חמישה מחבלי חמאס נוספים, שחוסלו בתומו.

בתו של לואיס הר, נטלי אפגן, סיפרה אמש לחדשות 13 בהתרגשות: "הוציאו את אבא מהחושך. עכשיו הלב שלנו שלם. אנחנו עדיין בהלם, המומים. רק רוצה לחבק את אבא". רינת הר-שלג, גם היא בתו של לואיס, הוסיפה: "התקשרו אליי ב-03:30, הקצין אמר לי 'אבא בידינו'. שאלתי אם זה לא חלום".