הרמטכ"ל בבארי: "מפעילים לחץ צבאי גדול כדי להגיע לעסקת חטופים"

לראשונה אחרי פרסום התחקיר, הגיע רא"ל הלוי לקיבוץ בארי ושוחח עם התושבים: "השבת החטופים היא חובתנו, מול מה שלא הצלחנו לעשות 7 באוקטובר. מפעילים עכשיו לחץ צבאי גדול בכדי להגיע להסכם. זו המשימה שלנו"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי בתרגיל פיקוד הצפון
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה"ל

לראשונה אחרי פרסום תחקיר המחדל בבארי, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי הגיע היום (רביעי) לקיבוץ לפגישה עם תושבי הקיבוץ, בעלי תפקידים וגם נציגי משפחות חטופים. בשיחה התייחס הרמטכ"ל למשא ומתן לעסקה - ואמר: "אנחנו עושים את כל המאמצים להחזיר את החטופים. זה הדבר שכולנו רוצים - מהלוחמים עד למפקדים הכי בכירים. זו חובתנו, מול מה שלא הצלחנו לעשות 7 באוקטובר. הסכם החטופים הראשון לא היה קורה ללא הלחץ הצבאי. אנחנו מפעילים עכשיו לחץ צבאי גדול בכדי להגיע להסכם. זו המשימה שלנו".

השיחה נמשכה כשלוש שעות, ובמהלכה דיברו גם חברי הקיבוץ: "היו אמירות קשות, אבל השיח היה מכבד ולא עסק בהטחת האשמות". הרמטכל התייחס לפעולה של צה"ל ברצועה ואמר: ״צריך לפרק את היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. אנחנו עובדים בזה חזק מאוד. הרגנו למעלה מ-15 אלף מחבלים".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ בארי | צילום: עומר פיכמן, פלאש 90

כזכור, מהתחקיר שפורסם על-ידי צה"ל עלה כי תרחיש הייחוס בצה"ל הניח התקפה בודדת בגזרה גדודית או חוליות בודדות. הנחת העבודה הייתה שהמכשול והפעלת הכוח יאפשרו זמן להגעת כוחות מספקים - והכוחות היו בהלם בשעות הראשונות. הקיבוץ נכבש על-ידי חמאס, ונטל ההתמודדות עם כוח הנוח'בה היה על כיתת הכוננות והאזרחים, שניהלו לחימה במשך שבע שעות.