סוף טרגי: גופותיהם של 6 חטופים חולצו ממנהרה באזור רפיח

דובר צה"ל הודיע כי ממנהרה ברפיח חולצו גופותיהם של הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. דובר צה"ל: "ההערכה היא כי החטופים נרצחו באכזריות זמן קצר לפני שהגענו אליהם". 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה

זמן צפייה: 26:03

אחרי הודעת צה"ל אמש על חילוץ גופות מרצועת עזה, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הודיע הבוקר (ראשון) בהצהרה מיוחדת על חילוץ גופותיהם של הירש גולדברג-פולין, אורי דנינו, עדן ירושלמי, אלמוג סרוסי, אלכס לובנוב וכרמל גת. חמישה מהם נחטפו ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה באותה שבת שחורה מביתה בקיבוץ בארי. לפי הערכה ראשונית, צה"ל התקרב לחטופים - ואז הם נרצחו על-ידי המחבלים ששמרו עליהם. 101 חטופות וחטופים עדיין בשבי בעזה.

לכל העדכונים מהיום ה-331 למלחמה

"גופות החטופים אותרו כקילומטר מהנקודה שממנה חילצנו את פרחאן אל-קאדי", אמר דובר צה"ל בהצהרתו, "לא עמד לרשותנו מידע מדויק על החטופים, מעל הקרקע התנהל מאבק קשה. חטופים נרצחו באכזריות ע"י מחבלי חמאס. כוחות צה"ל איתרו את הגופות והביאו אותם לישראל לזיהוי, ולאחר מכן נציגי צה"ל הודיעו למשפחות. לא ניתן לתאר מה עובר על החטופים ועל מה שעובר על משפחותיהם. הבשורה הזאת מטלטלת את כולנו".

"הם נחטפו בשבעה באוקטובר, ונרצחו על ידי מחבלי חמאס בעזה", נמסר בהודעת דובר צה"ל, "לאחר הליך זיהוי שנעשה על ידי המכון הלאומי לרפואה משפטית, משטרת ישראל והרבנות הצבאית; צוות החטופים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, מסר את ההודעות למשפחות. צה״ל ושב"כ משתתפים בצער המשפחות בשעה קשה זו. צה"ל וכוחות הביטחון פועלים בכל המאמצים להשיב את כל החטופות והחטופים מהר ככל הניתן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2409010829' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_2leagu8o' duration='300']

גורמי ביטחון בכירים אומרים הבוקר כי הירש גולדברג-פולין, עדן ירושלמי וכרמל גת היו אמורים להשתחרר במסגרת הפעימה הראשונה של העסקה הצפויה, שהוגדרה כפעימה הומינטרית, בה היו אמורים להשתחרר כל הנשים, החולים והפצועים.

שר הביטחון יואב גלנט קורא הבוקר לכנס מיד את הקבינט המדיני-ביטחוני ולהפוך את ההחלטה שהתקבלה לפיה צה"ל לא ייסוג מציר פילדלפי במסגרת עסקת חטופים. "זה מאוחר עבור החטופים שנרצחו בדם קר. חייבים להשיב הביתה את החטופים שנותרו בשבי החמאס", כתב גלנט בחשבון הטוויטר שלו, "מדינת ישראל תבוא חשבון עם כל ראשי ומרצחי החמאס, עד האחרון שבהם".

אורי דנינו, עדן ירושלמי, הרש גולדברג-פולין, כרמל גת, אלכס לובנוב, אלמוג סרוסי, כרמל גת

ממטה המשפחות נמסר: "בצער רב אנו שוב מודיעים על הירצחם של 6 חטופים וחטופות. 6 אנשים ונשים שנחטפו בחיים ושרדו את התופת בשבי ונרצחו בדם קר. במשך 11 חודשים ממשלת ישראל בראשותו של נתניהו כשלה מלעשות את מה שמצופה מממשלה לעשות- להשיב את בניה ובנותיה הביתה. עסקה להשבת החטופים מונחת על השולחן כבר למעלה מחודשיים. אלמלא הטירפודים, התירוצים והספינים, החטופים שהבוקר נודע לנו על מותם כנראה היו בחיים. נתניהו: די עם התירוצים. די עם הספינים. די להפקרה! הגיע הזמן להשיב את החטופים והחטופות שלנו הביתה - החיים לשיקום והחללים והנרצחים לקבורה בארצם".

בהמשך הוסיפו במטה המשפחות: "מטה משפחות החטופים דורש מנתניהו להתייצב בהופעה פומבית אל מול האומה ולשאת באחריות ישירה להפקרת החטופים. מציאת הגופות אתמול היא תוצאה ישירה של טרפוד העסקאות על ידי נתניהו, התבצרות בציר פילדלפי והגברת הלחץ הצבאי שהביא למותם של חטופים רבים. לאורך החודשים האחרונים חולצו 8 חטופים חיים בפעולות צבאיות, לעומת 105 חטופים ששוחררו בעסקה. מטה המשפחות פונה אל נתניהו: אל תסתתר מאחורי דובר צה"ל, תן לציבור דין וחשבון על ההפקרות הבלתי נגמרת".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס להודעה על מותו של גולדברג-פולין, אזרח אמריקני, ומסר: "אני שבור ורותח מזעם. הירש הוא מהאנשים התמימים שנחטפו והותקפו ב-7 באוקטובר בפסטיבל לשלום. היא איבד את היד שלו ולמאות זאת עזר לחברים ולאנשים זרים בעת הטבח המחריד. הוא בן 23. אני מעריץ את הוריו רייצ'ל וג'ון ואת המסע שהם עשו. עבדתי ללא הרף להביא את בנם האהובה הירש בביטחה ואני שבור מהחדשות על מותו. אל תטעו, מנהיגי חמאס ישלמו על הפשעים הללו, ואנחנו נמשיך לעבוד מסביב לשעון כדי להביא לעסקה שתשיב את החטופים שעוד בחיים".

הוריו של הרש גולדברג-פולין בוועידה הדמוקרטית
הוריו של הרש גולדברג-פולין בוועידה הדמוקרטית, עם תמונת בנם | צילום: רויטרס

הירש גולדברג-פולין, בן 23. בנם של ג'ון פולין ורייצ'ל גולדברג, ואח בכור לשתי אחיות. נולד בארצות הברית ועלה לארץ עם משפחתו בגיל 7. היה אוהד מושבע של קבוצת הפועל ירושלים בכדורסל. רק לפני כשבועיים נאמו הוריו בוועידת המפלגה הדמוקרטית בשיקגו, כשמאחוריהם מוקרנות תמונות של בנם. רגע מצמרר במיוחד נרשם כבר עם עלייתם של רייצ'ל וג'ון לבמה, כשעשרות אלפי האנשים בקהל נעמדו על רגליהם וקראו "Bring Them Home". רייצ'ל פרצה בתגובה בבכי, בעוד שהקהל המשיך בקריאות משך רגעים ארוכים.

אורי דנינו
אורי דנינו

אורי דנינו, בן 25 מירושלים, בן לעינב ואלחנן, אח בכור במשפחה של חמישה ילדים, ובן זוגה של ליאל. תכנן להתחיל את לימודיו האקדמיים בהנדסת חשמל. נחטף ב-7 באוקטובר מפסטיבל הנובה, מהמכונית שבה נהג כאשר חזר לסייע לאחרים לברוח ולהינצל. הלווייתו תתקיים הערב ב-17:00 בבית העלמין בהר הרצל.

עדן ירושלמי
עדן ירושלמי

עדן ירושלמי, בת 24 מתל אביב, בתם של שירית ומאור ואחותן של מאי ושני. ב-7 באוקטובר עבדה כברמנית במסיבת הנובה ונחטפה על-ידי מחבלי חמאס לעזה. בהקלטת השיחה האחרונה שלה בטלפון ניתן לשמוע אותה אומרת: "בבקשה תמצאו אותי". הלווייתה תתקיים הערב ב-18:00 בבית העלמין ירקון.

אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור
אלכס לובנוב עם אשתו ובנם הבכור | צילום: באדיבות המשפחה

אלכס לובנוב, בן 32 מאשקלון. בן לאוקסנה וגרגורי. נשוי למיכל, להם ילד בן שנתיים ותינוק בן 5 חודשים שנולד בעודו בשבי. נחטף ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, שם עבד כמנהל הברים. מעדויות עולה כי אלכס חילץ אנשים ורץ עם עוד מספר אנשים ביער בארי.

אלמוג סרוסי עם בת זוגו שחר שנרצחה במסיבה
אלמוג סרוסי עם בת זוגו שחר שנרצחה במסיבה

אלמוג סרוסי, בן 27 מרעננה. בנם של יגאל ונירה ואחיה של עמית. נחטף ב-7 באוקטובר מהמסיבה בנובה שבה היה עם שחר חברתו, שנרצחה בזירת המסיבה. אלמוג נשאר איתה וניסה לסייע לה כשנפצעה, ונחטף. הלווייתו תתקיים הערב בשעה 17:00 בבית העלמין כפר נחמן ברעננה.

כרמל גת
כרמל גת

כרמל גת, בת 40 מתל אביב. בתם של אשל וכנרת, אשר נרצחה במתקפת החמאס על קיבוץ בארי, ואחותם של אור ואלון. עבדה כמרפאה בעיסוק. חטופים ששהו עם כרמל בשבי סיפרו שהייתה מלאך שומר עבורם, וכדרך לשרוד בשבי היא העבירה להם תרגולי מדיטציה ויוגה. מקיבוץ בארי נמסר: "קיבוץ בארי אבל ושבור לב עם היוודע דבר הירצחה של כרמל גת (40) בשבי חמאס. ליבנו השבור עם משפחת גת".

"כרמל גת, יחד עם חמשת החטופים שגופותיהם הוחזרו לישראל, היו יכולים והיו צריכים לחזור הביתה בחיים", הוסיפו בבארי, "לולא הקריבו הממשלה והעומד בראשה את החטופים, לולא היו מתעלמים מזעקות השבר של מדינה שלמה, כלל החטופים היו יכולים להיות היום בבית, מחובקים ע״י משפחותיהם, לא נטמנים באדמה בעוד לוויה, לאחר שהופקרו לגורלם במשך כמעט שנה של סבל. כל יום שעובר הורג את החברים שלנו, את המשפחות שלנו. חייבים לעשות הכל כדי שכל החטופים יחזרו בהקדם, בעסקה. אין דבר חשוב יותר מזה, חייב להיות גבול להפקרה".

כרמל גת עם הוריה אשל וכנרת, שנרצחה ב-7 באוקטובר
כרמל גת עם הוריה אשל וכנרת, שנרצחה ב-7 באוקטובר

"כרמל גת נחטפה בשבעה באוקטובר מבית הוריה בקיבוץ בארי, בו גדלה, לאחר שאמה כנרת (68) ז"ל נרצחה ואביה אשל ניצל בנס מתופת המחבלים. במקביל ניסו מחבלים לחטוף את אחיה אלון עם אשתו ירדן ובתם גפן. אלון הצליח להימלט כשבתו בידיו. ירדן נחטפה ושוחררה לאחר 54 ימים בשבי. כרמל היתה סטודנטית לתואר שני בריפוי בעיסוק, והייתה אמורה להתחיל את השנה השנייה של התואר באוניברסיטה העברית. פחות משבוע לפני השבת השחורה חזרה כרמל מטיול של חודשיים בהודו, שהייתה לה בית שני. חטופים וחטופות שהוחזקו איתה בשבי מספרים שהיא נהגה ליזום תרגילי יוגה ומדיטציה ובזכותה הצליחו לשמור על צל של שפיות. קהילת בארי פעלה כל העת בתקווה כי כרמל תשוב מהשבי לחיק משפחתה, ותזכה להתייחד עם זכר אמה. את יום הולדתה ה-40 ציינה כרמל בשבי בחודש מאי".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "לב של עם שלם מרוסק לרסיסים עם היוודע דבר הירצחם של הירש גולדברג- פולין ז״ל, כרמל גת ז״ל, רס״ר אורי דנינו ז״ל, עדן ירושלמי ז״ל, אלכסנדר לובנוב ז״ל ואלמוג סרוסי ז״ל, שגופותיהם הובאו מעזה במבצע צבאי. ברוך דיין האמת".

"בשם מדינת ישראל אני מאמץ את משפחותיהם אל הלב, ומבקש סליחה. סליחה על שלא הצלחנו להשיב את יקיריכן הביתה בשלום. נמשיך להילחם עד חורמה בארגון הטרור הנפשע חמאס, שהוכיח שוב שאין קץ לרצחנותו ולפשעים נגד האנושות שהוא מוכן לבצע. דמי אחינו זועקים אלינו. אחיותינו ואחינו עדיין נמצאים שם בתופת. הברית העליונה בין המדינה לאזרחיה היא לשמור על בטחונם. עלינו מוטלת המשימה הקדושה, האמיצה והדחופה, להחזיר אותם הביתה".

פרחאן אל-קאדי בבית החולים סורוקה
פרחאן אל-קאדי בבית החולים סורוקה

בשבוע שעבר חולץ בחיים החטוף פרחאן אל-קאדי, בן 53 מרהט, ממנהרה ברפיח. בניו יורק טיימס נחשפו פרטים נוספים על המבצע: בכירים ישראלים אמרו כי כוחות צה"ל איתרו את אל-קאדי "במקרה", במהלך פעילות במנהרות חמאס. הם הוסיפו כי הוא נמצא לבדו בחדר תת-קרקעי בשטח של כ-20 מ"ר - משם חולץ ללא קרב. גורמים צבאיים אמרו כי "לקראת הפעילות הופקו לקחים מאירועים קודמים במפגש כוחות עם חטופים".

גופות החטופים חולצו מח'אן יונס: יגב בוכשטב, חיים פרי, יורם מצגר, נדב פופלוול, אלכס דנציג, אברהם מונדר
יגב בוכשטב, חיים פרי, יורם מצגר, נדב פופלוול, אלכס דנציג, אברהם מונדר

לפני כשבוע וחצי חולצו ממנהרה בח'אן יונס, בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ ואמ"ן, גופותיהם של 6 חטופים נוספים: אברהם מונדר, יורם מצגר, חיים פרי, אלכס דנציג, ארבעתם מוותיקי קיבוץ ניר עוז, ובנוסף חולצו גופותיהם של נדב פופלוול ויגב בוכשטב מקיבוץ נירים.