במבצע לילי: צה"ל ושב"כ חילצו 6 גופות חטופים ממנהרה בח'אן יונס

בעקבות מידע מודיעיני מדויק של שב"כ ואמ"ן, כוחות צה"ל חילוצו את גופותיהם של אברהם מונדר, יורם מצגר, חיים פרי ואלכס דנציג שנחטפו מניר עוז, ואת גופותיהם של נדב פופלוול ויגב בוכשטב שנחטפו מנירים. 109 חטופים עדיין בשבי בעזה

זמן צפייה: 03:42

צה"ל ושב"כ התירו הבוקר (שלישי) לפרסום כי הכוחות בעזה חילצו 6 גופות חטופים מתוך מנהרה בח'אן יונס, בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ ואמ"ן. החטופים שגופותיהם חולצו הם אברהם מונדר, יורם מצגר, חיים פרי, אלכס דנציג, ארבעתם מוותיקי קיבוץ ניר עוז, ובנוסף חולצו גופותיהם של נדב פופלוול ויגב בוכשטב מקיבוץ נירים. 109 חטופים עדיין בשבי בעזה.

לפני כחודשיים וחצי הודיע צה"ל על מותם של מצגר, פרי ופופלוול, כמו גם על מותו של עמירם קופר, ודובר צה"ל אמר כי הארבעה היו יחד ונהרגו כמה חודשים קודם לכן בח'אן יונס, בשעה שכוחות צה"ל פעלו במרחב. בחודש שעבר הודיע צה"ל על מותם של דנציג ובוכשטב, וגם במקרה שלהם נמסר כי הם נהרגו לפני כמה חודשים בח'אן יונס. במשפחתו של מונדר סיפרו היום כי אות החיים האחרון ממנו התקבל בחודש ינואר, וכעת בודקים בצה"ל מה הנסיבות שהובילו למותו.

הגופות נמצאו הלילה לאחר שהמידע שהגיע משב"כ ואמ"ן הוצלב, עד שהכוחות הגיעו למיקום המדויק. מבצע החילוץ בוצע בפיקוד אוגדה 98, על ידי לוחמי חטיבת הצנחנים, יחידת יהל"ם וגדוד 75 יחד עם לוחמי השב"כ. לאחר הליך זיהוי שנעשה במכון הלאומי לרפואה משפטית, יחד עם משטרת ישראל, צוות החטופים באגף כוח האדם, אשר אמון על ליווי משפחות החטופים, מסר את ההודעות למשפחות ולקהילות.

לכל העדכונים מהיום ה-319 למלחמה

בצה"ל אומרים כי לא הייתה לחימה בתוך המנהרה ממנה חולצו הגופות, ומוסיפים כי הכוחות מחפשים גופות של חטופים נוספים. "לא נוותר", אומרים בצבא, "נמשיך בסריקות ומיצוי". עוד נמסר: "צה"ל ושב"כ ממשיכים, גם בשעה זו, בהפעלת כלל המאמצים המבצעיים והמודיעיניים, על מנת לממש את המשימה הלאומית העליונה להשבת כלל החטופות והחטופים".

גופות החטופים חולצו מח'אן יונס: יגב בוכשטב, חיים פרי, יורם מצגר, נדב פופלוול, אלכס דנציג, אברהם מונדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הלילה השיבו כוחותינו את גופותיהם של שישה מחטופינו שהוחזקו בידי ארגון הטרור הרצחני חמאס: אברהם מונדר ז"ל, אלכס דנציג ז"ל, חיים פרי ז"ל, יגב בוכשטב ז"ל, יורם מצגר ז"ל ונדב פופלוול ז"ל. לב כולנו דואב על האובדן הנורא. רעייתי שרה ואני מוסרים את תנחומינו מעומק לבנו למשפחות היקרות. אני מבקש להודות ללוחמים ולמפקדים האמיצים של צה״ל והשב״כ על גבורתם ופעולתם הנחושה. מדינת ישראל תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשיב את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".

שר הביטחון יואב גלנט כתב בחשבון הטוויטר שלו: "במבצע נועז ומסוכן במנהרות החמאס בחאן יונס הצליחו כוחות צה״ל ושב״כ להביא הלילה לקבר ישראל את גופותיהם של יגב, אלכסנדר, יורם, חיים, נדב ואברהם זכרם לברכה. משתתף באבלן ובצערן הכבד של המשפחות ומאמץ אותן אל ליבי. המבצע לחילוץ החללים הוא ביטוי נוסף לנחישות ולאומץ הלב של הלוחמים לצד חופש הפעולה המבצעי שהשגנו בכל רחבי רצועת עזה - נמשיך להרחיבו ונממש את מטרות המלחמה - פירוק החמאס, ומימוש מחויבותנו להשבת כל החטופים לישראל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר: "בצער רב ובכאב עצום אנו מאמצים אל ליבנו את משפחותיהם, אוהביהם וחבריהם של ששת החטופים שגופותיהם הושבו הלילה מחאן-יונס במבצע צבאי - יגב בוכשטב, אלכסנדר דנציג, אברהם מונדר, יורם מצגר, נדב פופלוול וחיים פרי. תנחומינו הכנים. יהי זכרם ברוך. אסור לנו לחדול לרגע מלפעול בכל דרך ובכל צורה להשבת כל החטופים לנוף מולדתם - החיים לחיק משפחותיהם והחללים לקבר ישראל. זו חובה מוסרית עליונה של מדינת ישראל".

מטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר: "חילוץ גופותיהם של אברהם, אלכס, חיים, יגב, יורם ונדב ז"ל הוא תהליך חשוב המאפשר למשפחותיהם סגירת מעגל הכרחית ומנוחת עולם לנרצחים. על מדינת ישראל חלה חובה מוסרית וערכית להשיב את כלל הנרצחים לקבורה בכבוד, ואת כלל החטופים החיים לשיקום - החזרתם של כל 109 החטופים במיידי תתאפשר אך ורק בעסקה! על ממשלת ישראל בסיוע המתווכות לעשות הכל כדי לחתום על העסקה שמונחת כעת על השולחן".

אברהם מונדר עם אשתו רותי ונכדם אוהד
אברהם מונדר עם אשתו רותי ונכדם אוהד

אברהם מונדר, בן 79, היה המחסנאי המיתולוגי במפעל נירלט שבקיבוץ ניר עוז. יש לו קול יפה והוא גם שר שנים במקהלה. הוא נחטף מביתו יחד עם אשתו רותי מונדר, אשר שוחררה מהשבי בעסקת החטופים בחודש נובמבר יחד עם בתם קרן ונכדם אוהד בן ה-9, שהגיעו בערב שמחת תורה לבקר את אברהם ורותי בניר עוז. בנו רועי נרצח ב-7 באוקטובר.

לווייתו תתקיים מחר בשעה 17:30 בבית העלמין בקיבוץ ניר עוז. מהקיבוץ נמסר: "נזכור את מונדר תמיד, בקולו הצלול, בחיוכו החם ובאהבתו האינסופית למשפחתו ולקיבוץ. יהי זכרו ברוך".

ממטה המשפחות נמסר: "אברהם נחטף בחיים, סבל בשבי יחד עם בני משפחתו וחבריו - והיה צריך לשוב בחיים למדינתו לצד אישתו! רציחתו בשבי זועקת את האיחור בביצוע העסקה שיכלה להציל את חייו, וחיי חטופים נוספים. על ממשלת ישראל בסיוע המתווכות לאשר עוד היום את העסקה שנמצאת כיום על שולחן הדיונים - ולאפשר שיקום לחטופים החיים, וקבורה בכבוד לכלל החללים והנרצחים החטופים, ולהשיב את התקווה למדינת ישראל".

מתוך הסרטון שפרסם חמאס: יורם מצגר, חיים פרי ועמירם קופר
מתוך הסרטון שפרסם חמאס: יורם מצגר, חיים פרי ועמירם קופר

יורם מצגר בן ה-80 וחיים פרי בן ה-80 נחטפו מניר עוז, והם מדור המייסדים של הקיבוץ. הם תועדו לצד עמירם קופר בסרטון שפרסם חמאס בחודש דצמבר. מצגר עבד במפעל נירלט, ובשנים האחרונות במוסך, אב ל-3 וסב ל-7. תמי אשתו שוחררה במסגרת עסקת חטופים. חיים פרי היה יזם ופעיל שלום, וכשנחטף בשבת השחורה הוא הציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד.

הלווייתו תתקיים ביום חמישי, 22 באוגוסט, בשעה 17:00 בבית העלמין בקיבוץ ניר עוז.

יורם מצגר
יורם מצגר

בקיבוץ ניר עוז ספדו למצגר: "יורם יזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית. החזרת גופתו מהווה את ההוכחה הגדולה מכולם בדבר חשיבותה של עסקה שתשיב את בנינו ובנותינו בהקדם, לפני שיהיה מאוחר מדי. במשפחת מצגר מקווים שלא נפגע שום חייל במהלך הפעולה הצבאית. החזרת גופות יקרינו חשובה, אך לא במחיר של פגיעה או פציעה של טובי בנינו המגנים על מדינת ישראל".

חיים פרי
חיים פרי

על פרי אמרו בקיבוץ: "חיים יובא למנוחות בקיבוץ בו חי ופעל כל חייו, מוקף באהבה של משפחתו וקהילתו. חיים היה בן 80, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים. יזם, הומניסט, פעיל שלום, ומייסד גלריית הבית הלבן. ביום הטבח בקיבוץ, חיים הצליח להציל את אשתו אסנת בטרם נחטף בעצמו. הוא שרד בתנאים בלתי אנושיים במנהרות החמאס במשך חודשים, עד שנרצח באכזריות בשבי".

"החזרת גופתו של חיים מהווה תזכורת כואבת לעובדה שהמאבק שלנו לשחרור כל יקירינו ולחזרה לשגרה טרם הסתיים, והוא חשוב מאין כמותו כי הזמן לא משחק לטובת החטופים! אנו נמשיך לפעול בכל הכוח עד שכל יקירינו ישובו הביתה. החיים לשיקום והנרצחים לקבורה".

אלכס דנציג
אלכס דנציג

אלכס דנציג בן ה-76 היה היסטוריון, מחנך וחקלאי. בן לניצולי שואה שהיה ממייסדי המשלחות לפולין, עבד כ-30 שנה ב"יד ושם" והכשיר אלפי מדריכים ומדריכות להוראת השואה. חטופות שהיו איתו בשבי העידו שאלכס העביר את הזמן בשבי בהרצאות על היסטוריה לשאר החטופים. אלכס היה חובב קריאה, היסטוריה ואהד תחומי ספורט רבים.

נדב פופלוול
נדב פופלוול

נדב פופלוול בן ה-51 נחטף מקיבוץ נירים, ובחודש מאי פרסם חמאס סרטון בו הוא תועד מהשבי בעזה. אמו של נדב, חנה פרי, נחטפה גם היא ושוחררה מהשבי ביום הראשון של עסקת החטופים בחודש נובמבר. אחיו, רועי פופלוול, נרצח בשבת השחורה.

יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט
יגב בוכשטב ואשתו רימון בוכשטב-קירשט

יגב בוכשטב בן ה-35 נחטף מביתו בקיבוץ נירים יחד עם אשתו רימון בוכשטב-קירשט ששוחררה לאחר 50 ימים בשבי. במקצועו היה טכנאי סאונד, ומגיל צעיר הוא ניגן על גיטרה וחליל צד ובהמשך על כלים נוספים, שאת חלקם בנה בעצמו. יחד עם אשתו רימון הוא גידל 5 כלבים ו-5 חתולים שאת חלקם אסף לשיקום.

מיה גורן, רס"ר במיל' אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס, סמל קיריל ברודסקי ורס"ם במיל' רביד אריה כץ
מיה גורן, רס"ר במיל' אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס, סמל קיריל ברודסקי ורס"ם במיל' רביד אריה כץ

לפני כחודש חולצו מח'אן יונס גופותיהם של החטופים מיה גורן, רס"מ (מיל') רביד אריה כץ, רס"ר (מיל') אורן גולדין, סמ"ר תומר אחימס וסמל קיריל ברודסקי. גורמי ביטחון אמרו כי "המבצע נולד ממידע מודיעיני של שב"כ. מאחורי הקלעים עבדו עליו מאות אנשים, בהם עשרות חוקרים שעובדים מסביב לעשון כדי להגיע לקצה חוט ולהוביל את הכוחות. זה מאמץ עילאי של אנשים עלומים".