צה"ל הודיע: עמירם קופר, יורם מצגר, חיים פרי ונדב פופלוול מתו בשבי חמאס

בהצהרה מיוחדת הודיע דובר צה"ל על מותם של עמירם קופר (85) יורם מצגר (80) וחיים פרי (75), שנחטפו מניר עוז, ונדב פופלוול (51) שנחטף מקיבוץ נירים. גופותיהם מוחזקות בידי חמאס בעזה. נסיבות מותם נמצאות עדיין בבדיקה

זמן צפייה: 10:46

החטופים עמירם קופר, יורם מצגר, חיים פרי ונדב פופלוול מתו בשבי ברצועת עזה, וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס, כך הודיע הערב (שני) דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת. נסיבות מותם בשבי חמאס נמצאות עדיין בבדיקה, ודובר צה"ל אמר כי הארבעה היו יחד ונהרגו לפני כמה חודשים בח'אן יונס, בשעה שכוחות צה"ל פעלו במרחב.

ההחלטה לקבוע את מותם התבססה על מידע מודיעיני ואושרה על ידי ועדת מומחים של משרד הבריאות ובשיתוף משרד הדתות והרב הראשי לישראל. מצה"ל נמסר: "צה"ל פועל במגוון רחב של שיטות במטרה לאסוף מידע אודות החטופות והחטופים שנותרו ברצועת עזה. צה"ל ויתר גופי הביטחון ימשיכו ללוות את משפחות החטופים ככל שידרש ועד לחזרתם הביתה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0306242050' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת דובר צה"ל' poster='' kid='1_jpbeklm6' duration='281']

ממטה המשפחות נמסר: "שברון הלב עם הידיעות הכואבות צריך לערער כל אזרח במדינת ישראל, ולהכניס לחשבון נפש עמוק כל מנהיג. חיים, יורם, עמירם ונדב - נחטפו בחיים, חלקם היו עם חטופים אחרים שחזרו בעסקה הקודמת - והיו צריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם! על ממשלת ישראל להוציא משלחת מו״מ כבר הערב ולהחזיר את כל 124 החטופים, החיים והנרצחים, לביתם - די להקרבה ולהפקרה! רציחתם בשבי היא אות קלון, ומראה עצובה על משמעות עיכוב העסקאות הקודמות. אנחנו שבים ודורשים ממשלת ישראל: אשרו מיד את עסקת נתניהו".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מסר: "קיבלנו בצער ותדהמה עמוקה את הבשורה הקשה על הירצחם בשבי של ארבעת חברינו היקרים לקהילה שנחטפו מביתם: חיים פרי, יורם מצגר ועמירם קופר מניר עוז, ונדב פופלוול מנירים, מותיקי ומייסדי המועצה שהקדישו את חייהם להתיישבות ולערכי הערבות ההדדית, ועל מותו של דולב יהוד מניר עוז, שנרצח בעת שיצא להציל חיים כחובש. אנו משתתפים בצער המשפחות היקרות והקהילה כולה. כל יום שהחטופים עדיין בשבי- הוא סכנת חיים עבורם. לא נוכל להשתקם כל עוד הם עדיין שם. אנו קוראים להחזרת כלל החטופים ולעסקה עכשיו! אסור להפקיר את אלו שהופקרו כבר ב7 באוקטובר. החזרתם היא המשימה העליונה והחשובה מכל, את החיים לשיקום ואת החללים שלא הספקנו להציל לקבורה".

השר בני גנץ מסר: "ביום הקשה הזה אני מבקש לשלוח תנחומים מעומק הלב למשפחותיהם של נדב פופלוול, יורם מצגר, עמירם קופר, חיים פרי ודולב יהוד זכרם לברכה. הידיעה הקשה על מותם היא תזכורת כואבת לחובתנו המוסרית העליונה להמשיך להילחם מול הטרור ולעשות הכל כדי להשיב את כל החטופים והחטופות הביתה בהקדם, גם במחירים כואבים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "הלב נשבר עם הידיעה על מותם בשבי של נדב פופלוול, יורם מצגר, עמירם קופר וחיים פרי. כל יום שעובר מסכן את חיי אחינו ואחיותינו במנהרות החמאס. ‏אנחנו מוכרחים להגיע לעסקה. אפשר להגיע לעסקה. יש לכך את הרוב הדרוש בכנסת. בואו נחזיר אותם הביתה. עכשיו".

מפגינים בתל אביב
מפגינים למען שחרור החטופים, בסוף השבוע בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נדב פופלוול בן ה-51 נחטף מקיבוץ נירים, ובחודש שעבר פרסם חמאס סרטון בו הוא תועד מהשבי בעזה. אמו של נדב, חנה פרי, נחטפה גם היא ושוחררה מהשבי ביום הראשון של עסקת החטופים בחודש נובמבר. אחיו, רועי פופלוול, נרצח בשבת השחורה.

עמירם קופר בן ה-85, יורם מצגר בן ה-80 וחיים פרי בן ה-79 נחטפו מניר עוז, והם מדור המייסדים של הקיבוץ. שלושתם תועדו יחדיו בסרטון שפרסם חמאס בחודש דצמבר. קופר היה כלכלן ומשורר, אב ל-3 וסב ל-9. אישתו נורית נחטפה גם היא ושוחררה מהשבי יחד עם יוכבד ליפשיץ ביום ה-17 למלחמה. מצגר עבד במפעל נירלט, ובשנים האחרונות במוסך, אב ל-3 וסב ל-7. תמי אשתו שוחררה במסגרת עסקת חטופים. חיים פרי היה יזם ופעיל שלום, וכשנחטף בשבת השחורה הוא הציל את אשתו אסנת שהתחבאה בממ"ד.

ממשפחת פרי נמסר: "חיים שרד בגבורה במנהרות חמאס בתנאים בלתי אנושיים כ- 4 חודשים, בתקווה ואמונה שמדינת ישראל תמלא את חובתה המוסרית ותחזיר אותו הביתה. אפשר היה להצילו, צריך היה להצילו. אין לממשלת ישראל והעומד בראשה זכות להפקיר את החטופים בשבי ולפורר את יסודות הערבות ההדדית הישראלית. אנחנו קוראים לממשלת ישראל לחתור מיידית לעסקה, להציל את מי שניתן, ולהביא לקבורה את מי שכבר אינו. לא תהיה מחילה על הפקרה נוספת".

בקיבוץ ניר עוז ספדו לקופר: "עמירם יזכר בליבנו כאיש של אנשים, בעל נפש של משורר, אדם של רעיונות ושל יוזמה". על מצגר אמרו בניר עוז: "יורם יזכר בלב כולנו כאיש נעים וחייכן, שתמיד גרם לכל אדם להרגיש מיד בבית".

דולב יהוד
דולב יהוד

הבוקר הותר לפרסום כי אותרה גופתו של דולב יהוד, בן 35 מניר עוז שהוגדר כחטוף - אך כעת נודע כי נרצח ב-7 באוקטובר. אחותו ארבל יהוד (28) עדיין בשבי בעזה עם בן זוגה אריאל קוניו. כשבועיים לאחר מכן ילדה אשתו, סיגל, בת רביעית.

מצה"ל נמסר כי גופתו של דולב יהוד אותרה בקיבוץ, "בתום חקירה מאומצת של יחידת אית"ן (איתור נעדרים) בשיתוף אנתרופולוגים ולאחר זיהוי מדעי". עוד נמסר כי "דולב שימש כחובש באיחוד הצלה ובמד"א. במהלך מתקפת הטרור יצא מביתו על מנת לסייע ולהציל חיים - ונרצח". לאחר הליך זיהוי שבוצע על ידי גורמי רפואה במכון הלאומי לרפואה משפטית ומכון הצבי בשורה, נציגי צה"ל מסרו את ההודעה על מותו למשפחה.

חנן יבלונקה, אוריון הרננדס, מישל ניסנבאום
חנן יבלונקה, אוריון הרננדס, מישל ניסנבאום

לפני כשבוע וחצי הודיע דובר צה"ל על חילוץ גופותיהם של החטופים חנן יבלונקה, אוריון הרננדס ומישל ניסנבאום ממנהרה במרחב ג'באליה שבצפון רצועת עזה, במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ. שלושתם נרצחו בעיקול מפלסים בבוקר 7 באוקטובר, וגופותיהם נחטפו לעזה.

חטופים רצועת עזה עמית בוסקילה, יצחק גלרנטר, שני לוק, רון בנימין
עמית בוסקילה, יצחק גלרנטר, שני לוק, רון בנימין

שבוע קודם לכן הודיע דובר צה"ל על חילוץ גופותיהם של לוק, בוסקילה וגלרנטר לישראל. בעוד שלמשפחתה של שני לוק נמסרה הודעה על מותה כחודש לאחר חטיפתה לשטח הרצועה, למשפחותיהם של עמית בוסקילה ואיציק גלרנטר נודע כי הם נרצחו רק עם חילוץ הגופות. למחרת, מטה משפחות החטופים הודיע כי גופתו של החטוף רון בנימין, תושב רחובות בן 53, חולצה גם היא במסגרת אותו המבצע.