הרמטכ"ל: "הירי - בניגוד להוראות הפתיחה באש; אני אחראי"

תחקיר ראשוני: 3 לוחמים ירו בשוגג למוות ביותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה, שהרימו דגל לבן. אחד מהם צעק "הצילו". יומיים לפני הטרגדיה אותר מבנה עם כיתוב בעברית "שלושה חטופים, הצילו". אחיו של אלון שמריז: "הנה האור בקצה, ופתאום זה חושך". הרמטכ"ל: "הירי בחטופים - בניגוד להוראות הפתיחה באש". דובר צה"ל: "לא היינו מוכנים לתרחיש כזה"

זמן צפייה: 09:00

לאחר שאמש פורסם כי שלושה חטופים ישראלים נורו בשוגג על ידי לוחמים בעזה, צה"ל מפרסם היום (שבת) פרטים חדשים מהתקרית הקשה, שחושפים את עומק הטרגדיה. על פי התחקיר הראשוני שבוצע, האירוע החל כאשר כוח מגדוד 17 נכנס למבנה, זיהה שלוש דמויות חשודות והגדיר אותם כמחבלים. אחד החטופים, שעוד זוהה כמחבל, אחז בדגל לבן, ושלושתם לא לבשו חולצה - אך הכוחות פתחו באש בכל זאת, בניגוד להוראות הפתיחה באש האוסרות על ירי באנשים לאחר שנכנעו. דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר הערב: "לא היינו מוכנים לתרחיש שהחטופים ייצאו לחיילים".

במהלך הירי הראשוני נהרגו שניים מהחטופים, בעוד שהשלישי הצליח לחמוק ולברוח בחזרה לתוך המבנה. בשלב זה המג"ד של גדוד 17 חשב שמדובר בפיגוע משיכה, בו מחבלים מנסים למשוך לוחמים לתוך מלכודת - ולכן הוא צעק לחטוף לצאת החוצה. החטוף בתגובה צעק "הצילו" בעברית, אך לאחר מכן יצא מהמבנה ונורה למוות. המג"ד צעק לכוחות לחדול מהירי, אך ללא הועיל.

בשלב הזה המג"ד הבחין בחזות המערבית של החטוף והבין שמדובר באירוע חריג. ההבנה כי מדובר באחד החטופים הישראלים התקבלה זמן קצר לאחר מכן. האירוע כולו נמשך בין דקה לשלוש דקות.

לפני יומיים אותר מבנה בעזה, בו נתלה שלט שבו נכתב בעברית 'הצילו שלושה חטופים' ולצדו כיתוב SOS עשוי מבד. תחילה נחשד כי המבנה הוא מלכודת ללוחמים, אך כעת נבחנת האפשרות לפיה שלושת החטופים שנורו למוות שהו במבנה זה - והדבר נבדק במסגרת חקירת האירוע. בצה"ל מעריכים שהמחבלים שהחזיקו בחטופים נהרגו בתקיפות או שנטשו אותם.

תחקיר האירוע נמשך ואלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן הציג ממצאים לרמטכ"ל הרצי הלוי - שנסע לפיקוד הדרום מיד לאחר האירוע כדי לתחקר אותו בעצמו. תחקיר המקרה יימשך גם היום, בפיקוח של הלוי ופינקלמן. בנוסף, קצין בכיר בפיקוד הדרום מסר כי הוראות הפתיחה באש חודדו, וכי צה"ל מטפל בחיילים היורים, שלפיו, "נמצאים במתח עצום ובתחושה נוראית". הקצין הוסיף: "אין פה תקלה ערכית".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2312161902' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='הרמטכ"ל: "הירי בחטופים - בניגוד להוראות הפתיחה באש"' poster='' kid='1_v4dnksai' duration='196']

הרמטכ"ל: "הירי בחטופים - בניגוד להוראות הפתיחה באש"

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אמר: "האירוע בו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה זכרם לברכה הוא אירוע קשה וכואב. שלושת החטופים ששרדו שבעים ימי תופת, נעו לכיוון חיילי צה"ל, ונהרגו מאש כוחותינו. אין דבר שחיילי צה"ל ומפקדיו ברצועת עזה רוצים יותר מאשר לחלץ חטופים בחיים. בכך לא הצלחנו במקרה הזה. אנחנו חשים בצער העמוק של המשפחות על מותם של החטופים. צה"ל, ואני כמפקדו, אחראיים על מה שקרה, ונעשה הכל בכדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה.

"אני נכנס לראשו של הלוחם בשג'עייה, אחרי ימים של לחימה קשה, היתקלויות מטווחים קצרים, מפגש עם מחבלים לבושים בבגדים אזרחיים המגיעים בדרכי הונאה שונות. הוא חייב להיות ערני ודרוך לכל איום. החלטה בשבריר של שניה, עלולה לעלות בחיים או במוות. אני חושב ששלושת החטופים עשו הכל בכדי שאנחנו נבין – הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין. הירי בחטופים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש. אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ.

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל
פעילות כוחות צה"ל ברצועה | צילום: דובר צה"ל

"השלמנו תחקיר ראשוני של האירוע באופן מהיר ומיידי, כזה שיאפשר לנו להפיק לקחים תוך כדי הלחימה ולהעביר אותם לכוחות הלוחמים בשטח. עדכנו את המשפחות בממצאים הקשים ופרסמנו אותם באופן שקוף לציבור. ייתכן שיהיו מקרים נוספים בהם חטופים יימלטו או יינטשו במהלך הלחימה, ועלינו מוטלת החובה והאחריות לחלץ אותם בחיים. הלחימה היא זו שמביאה את ההזדמנויות להשבת החטופים. לוחמינו נלחמים מזה שבעים ימים בעזה ובשאר החזיתות, בגבורה ובנחישות להגן על הבית. ברגע אחד, באה לידי ביטוי המורכבות של המלחמה הצודקת שלנו בעזה. יצאנו להילחם בכדי לפרק את האויב שמעבר לגבול, ולהחזיר את החטופות והחטופים הביתה. ללא הלחימה הנחושה, לא נוכל להשיב את החטופים ולא נוכל להחזיר את היישובים בביטחון. עלינו להמשיך בעוז בלחימה, מבלי שנסיט את המבט ממטרותיה".