הממשלה לבג"ץ: תיקוני חקיקה יאפשרו את המשך פעילות ישיבת חומש

לאחר שנשיאת ביהמ"ש העליון סירבה לבקשת המדינה לדחות את ההכרעה בנושא בשל הסמיכות להשבעת הממשלה, שר הביטחון גלנט קיים ביממות האחרונות דיונים על מנת לגבש את התגובה - והממשלה הודיעה כי היא מתכוונת לתקן את הוראות חוק ההתנתקות הנוגעות לשהות ישראלים במאחז אשר בלב השומרון

כוחות צה"ל בחומש
כוחות צה"ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90

הממשלה הודיעה היום (שני) לבג"ץ שבהתאם להסכמים הקואליציוניים היא מתכוונת לבצע "תיקוני חקיקה" להוראות חוק ההתנתקות הנוגעות לשהות ישראלים במאחז חומש, שיאפשרו את המשך פעילות הישיבה בחומש אשר בלב השומרון.

במהלך היממות האחרונות קיים שר הביטחון הנכנס יואב גלנט דיונים על מנת לגבש את התגובה מול בית המשפט, ובין היתר תואמה התגובה גם עם השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'. המדינה מסרה לבג"ץ כי השינויים ישפיעו ישירות על העתירה, ולכן היא מבקשת זמן נוסף שבמהלכו יעדכנו על ההתקדמות.

חומש
חומש

"הממשלה החדשה הושבעה זה עתה", נכתב בתשובת המדינה לבג"ץ, "ועד כה לא היה בידיה פנאי להדרש לנושא. עם זאת הדרג המדיני מבקש להודיע כי בהתאם להסכמים הקואליציונים שנחתמו בכוונתו לפעול בהקדם לתיקון ההוראות הקשורות לשהיית ישראלים בצפון השומרון כפי שהן קבועות בחוק ההתנתקות".

עוד נכתב: "בהתאם לשינוי המצב הנורמטיבי בכוונת הדרג המדיני לפעול להסדרה חוקית מלאה של המשך לימוד התורה בחומש. כלל השינויים האמורים צפויים להשפיע, משיבי המדינה מבקשים זמן נוסף במהלכו תועבר הודעה נוספת על פירוט ההשלכות על העתירה. מטבע הדברים שינוי המצב המשפטי יביא לשינוי במדיניות האכיפה במקום עם זאת גיבוש מדיניות האכיפה העדכנית מחייב פרק זמן נוסף".

כוחות הביטחון בחומש
כוחות הביטחון בחומש (ארכיון)

השר סמוטריץ' בירך את גלנט ואת לוין בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית, ואמר: "אני רוצה לברך את חבריי השרים על הודעת המדינה לבגצ כי הממשלה תפעל לתיקון חוק ההתנתקות ולהסדרת ישיבת חומש שבשומרון. מדובר בשינויי כיוון מעמדת הממשלה כלפי ההתיישבות בחומש, ולמעשה התחלה ברגל ימין של הממשלה בכל מה שקשור להתיישבות בארץ ישראל".

מישיבת חומש נמסר: "אנו מודים לשרים גלנט, לוין וסמוטריץ' על גיבוש תשובת המדינה המהירה לבג"ץ. אנו מודים גם לכל ממשלת ישראל הנכנסת על לקיחת האחריות ועל תיקון העוול ההיסטורי של ההתנתקות בצפון השומרון. היום לכולם ברור שההתנתקות הייתה פשע שצריך לתקן. בע"ה חזרנו לצפון השומרון, ובע"ה בקרוב נראה את החוק לביטול ההתנתקות נחקק ואת החזרה המלאה ליישובי צפון השומרון".

מיש דין נמסר בתגובה: "הסדרת מאחז חומש היא הפרת של החוק הבינלאומי, ותעמיק את הדיכוי והנישול של התושבים הפלסטינים בעלי האדמות במקום, המאחז חומש נמצא על קרקע פרטית ולא ניתן להסדירו. כך נראים גזל וגניבה ברשות החוק".

טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון
טקס החילופים בין גנץ לגלנט במשרד הביטחון

כזכור, לפני מספר חודשים שר הביטחון לשעבר גנץ הודיע לבג"ץ כי דין חומש להתפנות, אך ביקש לעכב את ביצוע ההחלטה עקב סמיכות לבחירות. בשבוע שעבר פנתה הממשלה לבית המשפט בבקשה לדחות את ההכרעה בנושא בשל הסמיכות להשבעת הממשלה החדשה, אלא שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, כפי שדווח בחדשות 13, סירבה לבקשה ודרשה לקבל הכרעה במועד המקורי.