כוננות חגי תשרי: במערכת הביטחון נערכים להתגברות גל הטרור

גם היום נמשכת הפעילות של צה"ל בשטחים, והפלסטינים דיווחו על חילופי אש במחנה הפליטים ג'נין ובעיירה עזון. בדיון שכינס נתניהו השמיעו הבכירים אזהרות חמורות ודרמטיות, והרמטכ"ל הלוי אמר: "יש הרבה בנזין על הרצפה, צריך לקחת את הגפרורים"

זמן צפייה: 01:49

במערכת הביטחון נערכים גם הבוקר (שני) לאפשרות של התגברות גל הטרור לקראת חגי תשרי, ואמש כינס ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראשי מערכת הביטחון. הבוקר מדווחים הפלסטינים על חילופי אש בין כוחות מיוחדים של צה"ל לבין מחבלים במחנה הפליטים ג'נין, ומוקדם יותר דווח על חילופי אש בעיירה עזון השוכנת מזרחית לקלקיליה.

בתום הדיון אמש החליט נתניהו לבטל את החלטת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לגבי ביקורי אסירים ביטחוניים, וההערכה בממשלה היא כי דרישת בן גביר תידחה לפחות לאחר החגים, זאת בצל האזהרות החמורות והדרמטיות שהשמיעו אמש בכירי מערכת הביטחון.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, אמר כי "אם עניין האסירים לא יידחה לאחרי החגים - חגי תשרי לא יהיו אותו דבר עבור אזרחי ישראל". הרמטכ"ל הרצי הלוי הוסיף: "יש הרבה בנזין על הרצפה, צריך לקחת את הגפרורים".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במהלך הדיון התעורר עימות תקיף מאוד בין השר בן גביר לבין שר הביטחון יואב גלנט - שאמר כי לא יכול שבן גביר מקבל החלטה עצמאית אחרי שכבר התקבלה החלטה. בן גביר השיב לו: "תתעסק במשרד שלך, אל תתערב לי במשרד", ועל כך אמר גלנט: "יהודה ושומרון זה לא סמכות שלך".

"יש לי אחריות לביטחון חיים של יהודים, ואתה לא תתערב לי במשרד. אסירים זה לא אתה", תקף בן גביר את גלנט, "תמיד אתם מעלים את הר הבית ואסירים והתלכדות זירות. בכל פעם אסור לגעת באסירים כי זה יכול להתסיס, אז אסור לעולם לשנות את התנאים שלהם. הם פרות קדושות. אדוני ראש הממשלה, הם בתנאים יותר טובים מהמלון שהיית".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא רק בזירה הפלסטינית יש דריכות במערכת הביטחון. ראש המוסד דוד ברנע נשא אתמול נאום נדיר בכנס של המכון נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי "איראן ממשיכה במאמצים בלתי פוסקים, באמצעות חוליות טרור, לפגוע בישראלים וביהודים ברחבי העולם. היא משתמשלת ב'שליחים' כדי להסתתר. עלינו זה לא עובד". הוא הוסיף כי "החשש שלנו הוא שרוסיה תמכור לאיראן נשק שיסכן את שלומנו". ראש המוסד הדגיש: "מול המשטר האיראני, למול כוחו האגרסיבי -  יש לנקוט קו נוקשה בלבד". ‏

ברנע חשף כי "רק בשנה האחרונה סיכלנו 27 פיגועים של חוליות טרור שפעלו בשליחות איראן נגד ישראלים ויהודים באירופה, אפריקה ודרום אמריקה. הגיע הזמן לגבות מהאיראנים מחיר באופן שונה: פגיעה בישראלים או ביהודים על-ידי פרוקסי ('שליחים') או איראנים תוביל לפעילות נגד האיראנים המשגרים - מהדרג המבצע ועד מקבלי ההחלטות, גם בלב איראן וטהרן".

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברנע המשיך ואמר כי "לאיראנים אין יותר מרחב הכחשה. הצדק ייראה וייעשה. זה טרור מדינתי. נעלה מדרגה. אין לנו ברירה". הוא התייחס להסכם הגרעין המתגבש: "הוא לא יגלגל לאחור את היכולות של איראן. זה ניסיון ציני של איראן לשחרר את הכספים שהוקפאו, תוך המשך פרויקט הגרעין".

ברנע ציין כי "הקהילה הבינלאומית חייבת להיות נכונה לפעול. איראן היא מדינת טרור שמשקרת לעולם. לעולם לא יהיה לה נשק גרעיני". עוד הדגיש: "אנחנו לא יושבים בחיבוק ידיים. אנשי המוסד פועלים בממלכתיות וחשאיות על-פי ערכים ברורים".