סמוך לזרעית, כ-10 מטרים לתוך ישראל: אותרה מנהרה מלבנון

צה"ל איתר מנהרה שחדרה כ-10 מטרים לשטח ישראל - ללא פתח יציאה. עד כה חוסלו כ-450 מחבלים בתמרון בדרום לבנון. דובר צה"ל: "בניגוד לשמועות - לא אותרו מנהרות נוספות שחצו לישראל". הוא התייחס להצהרת נתניהו על חיסול יורשו של נסראללה: "תוצאות התקיפה עדיין נבדקות"

זמן צפייה: 07:17

היום השמיני לתמרון הקרקעי בדרום לבנון: צה"ל איתר מנהרה שחדרה לשטח ישראל - ללא פתח יציאה. כך אמרו היום (שלישי) גורמים בצבא - שהוסיפו כי אורך התוואי שחדר לישראל היה באורך של כ-10 מטרים, ובעומק של בין שלושה לארבעה מטרים וחצה את הקו הכחול ממערב סמוך לגבול. לפי הגורמים, התוואי היה בתהליך בנייה, חסום בסלע בקצהו, ומולכד לאחרונה על-ידי צה"ל.  בצבא אמרו כי ידעו על התוואי הזה מספר חודשים, אולם לא רצו לחשוף אותו לפני התמרון הקרקעי. התוואי, על-פי הערכות, חדש יחסית ונחפר כנראה בשנתיים האחרונות. בצה"ל שלטו על התוואי, שנחשב בשטח פתוח.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2410082052' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד: המנהרה שאותה בלבנון' poster='' kid='1_xqf7pb62' duration='16']

מצה"ל נמסר כי "צה"ל איתר וניטרל מנהרה של ארגון הטרור חיזבאללה שחצתה כ-10 מטרים ממרחב מרווחין שבלבנון, לשטח מדינת ישראל בסמוך למושב זרעית. המנהרה אותרה לפני מספר חודשים כשהיא חסומה במרחב הגבול, ללא פתח יציאה בישראל. המנהרה אותרה במסגרת פעולת צה"ל להשמדה תשתיות טרור במרחב דרום לבנון. המנהרה הייתה באחיזה מבצעית מלאה עד להגעת הלוחמים לשטח על מנת למנוע שימוש בה לביצוע טרור. כוחות צה"ל, ובהם יחידות מיוחדות, סרקו את התשתית ואיתרו בה אמצעי לחימה, ציוד חבלה וטילי נ"ט.

"בשלב זה, למעט תשתית זו, לא מוכרות מנהרות נוספות שחוצות מלבנון לישראל. צה"ל ממשיך בפעולה הקרקעית ובתקיפות מהאוויר בדרום לבנון, פועל לגרוע ולפגוע ביכולותיו של ארגון הטרור חיזבאללה, בכדי להחזיר את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון".

דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר הצהרה ואמר: "100 מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו אתמול במטס תקיפות רחב בדרום לבנון. כעת ניתן לחשוף שמטרת המטס הייתה פגיעה במערך המפקדות התת-קרקעיות של יחידות ארגון הטרור חיזבאללה בדרום לבנון; נאצר, באדר ועזיז וכן בכוחות רדואן באזור. במשך שנים, חזית הדרום של ארגון הטרור חיזבאללה בנה מערך נרחב של תשתיות ומפקדות תת-קרקעיות בדרום לבנון שמטרתן לפגוע בכוחות צה"ל בעת לחימה ולממש תוכנית התקפה לעבר יישובי הגליל.

"אתמול, בהכוונה מדויקת של אגף המודיעין בשיתוף פיקוד הצפון ואגף המבצעים יצאו מטוסי הקרב לרצף תקיפות על מנת להשמיד את התשתיות הללו ולחסל את המחבלים והמפקדים שהו בהן וניהלו מהן את הלחימה לעבר מדינת ישראל. התקיפות מסייעות לכוחות הקרקעיים של צה״ל, שפועלים בדרום לבנון, זהו חלק נוסף משינוי המציאות הביטחונית בצפון. על- פי הערכות שבוצעו ביממה האחרונה, בתקיפות הושמדו 50 תשתיות של יחידת 'עזיז', 30 מטרות של יחידת 'נאצר' ו-5 מטרות של יחידת 'באדר'. בנוסף, הותקפו כ-10 מטרות של כוח רדואן, ומטה המודיעין וכ-30 מטרות של מערך הרקטות לטווח בינוני בדרום לבנון.

"בתקיפות חוסלו לפחות 50 מחבלי חיזבאללה ובהם אחמד חסן נזאל, מכוח רדואן, אחראי מרחב ההתקפה בבנת ג׳ביל חסין טלאל כמאל, אחראי גזרת חג'יר; ⁠מוסא דיאב ברכאת, אחראי גזרת חג'יר היוצאף ⁠מחמוד מוסא כרניב, אחראי המבצעים בגזרת חג'יר; ⁠עלי אחמד אסמאעיל, אחראי הארטילריה בגזרת בנת ג׳ביל ועבדאללה עלי דקיק, אחראי הארטילריה בגזרת חג'יר". לדברי הגרי, "בניגוד לשמועות - לא אותרו מנהרות נוספות שחצו לישראל". הוא התייחס להצהרת נתניהו על חיסול יורשו של נסראללה: "תוצאות התקיפה עדיין נבדקות".

אמל"ח שאותר בפעילות בלבנון
אמל"ח שאותר בפעילות בלבנון | צילום: דובר צה"ל
אמל"ח שאותר בפעילות בלבנון
אמל"ח שאותר בפעילות בלבנון | צילום: דובר צה"ל
תקיפות בלבנון על רקע דגל ישראל ביום השנה לטבח 7 באוקטובר
תקיפות בלבנון על רקע דגל ישראל ביום השנה לטבח 7 באוקטובר | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בצה"ל אומרים שמתחילת התמרון הקרקעי חוסלו כ-450 מחבלי חיזבאללה במרחב התמרון בכפרים בדרום לבנון, נמצא אמל"ח רב ותשתיות תת קרקעיות, במארון א- ראס נמצאה רשת של תוואי תת קרקעי שהושמד וכמות גדולה של מחסני אמל"ח. קצין בצה"ל שתמרן בכפר אמר שבכמעט כל בית נמצא אמל"ח ועמדות ירי שמכוונים לאביבים ויראון.

תקיפת צה"ל בלבנון ביירות
תקיפת צה"ל בלבנון | צילום: רויטרס
טנק בפעילות צה"ל בלבנון
טנק בפעילות צה"ל בלבנון | צילום: דובר צה"ל
תקיפה ישראלית בדרום לבנון
תקיפה ישראלית בדרום לבנון | צילום: רויטרס

במקביל לתמרון הקרקעי וחיסול מחבלי חיזבאללה, בצה"ל פועלים "לארגן מחדש את המרחב" על הגבול סמוך לחישובים הישראלים. בין היתר משמידים בתים ומבנים ששולטים ומתצפתים לעבר יישובים ישראלים בצה"ל אמרו כי הם נערכים ללחימה בגזרה הצפונית גם בחורף. על הירי המאסיבי מוקדם יותר לחיפה ולקריות אמרו בצבא כי הוא בוצע ממשגר רב-קני. הלחימה בשטח מאופיינת בעוצמה טקטית של צה"ל, וחיזבאללה, כך אומרים בצה"ל, עדיין יורה לעורף ומשתמש במה שעוד נותר לו.