גוברת ההערכה שדף חוסל: "הסיכוי שיצא בחיים מהמתחם - אפסי"

ביום שלאחר ניסיון החיסול של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בח'אן יונס, בישראל ממשיכים להעריך כי הוא לא שרד את התקיפה, כמו סגנו ראפע סלאמה, שצה"ל ושב"כ הודיעו על מותו. בינתיים, במערכת הביטחון ממשיכים לאגור את העדויות והחומרים המודיעיניים, כדי לנסות ולגבש הודעה רשמית

זמן צפייה: 05:58

יום לאחר התקיפה של צה"ל בח'אן יונס וניסיון החיסול של מפקד הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, ההערכה בישראל הערב (ראשון) מוסיפה להיות כי הסבירות שדף אכן חוסל היא גבוהה. בישראל משוכנעים כי אם הוא היה במתחם, וההערכה כי אכן היה - הוא כבר לא בין החיים.

לאחר התקיפה והתבהרות בתוצאות בשטח, חמאס לא פינה את גופות הבכירים שנהרגו בתקיפה לבתי החולים ברצועת עזה, והן נקברו באזורים שונים. כך שכלל הנראה יש מעגל מצומצם של חברים בארגון שיודעים מה עלה בגורלו של דף.

בישראל מאמינים שלמרות שחמאס כרגע שומר את הפרטים לעצמו ומוסר הצהרות מעומעמות לתקשורת, הארגון בסופו של דבר יודיע מה באמת קרה למפקד הזרוע הצבאית, כפי שהודיע על מותו של מפקד חטיבת ח'אן יונס, ראפע סלאמה.

כעת בישראל אוספים את כל העדויות והחומרים המודיעיניים שהצטברו, בעזרתם ניתן יהיה לפרסם הודעה רשמית בדבר החיסול של דף. גורם ביטחוני מוסר הערב לחדשות 13 כי הסיכוי שדף יצא מהמתחם שהותקף בחיים, הוא אפסי.

מפקד חטיבת ח'אן יונס בחמאס, ראפע סלאמה
מפקד חטיבת ח'אן יונס בחמאס, ראפע סלאמה | צילום: דובר צה"ל

היום צה"ל ושב"כ אישרו כי מפקד חטיבת ח'אן יונס בזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, נהרג בתקיפת צה"ל בח'אן יונס. בנוסף לתפקידו כמח"ט, כיהן סלאמה גם כסגנו של דף.

סלמאה, שהיה ממתכנני המתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר, הצטרף לחמאס בתחילת שנות ה-90 ומונה לתפקיד מג"ד ח'אן יונס-קרארה, תחת פיקודו של מחמד סינוואר, ובמהלך שנות פעילותו בחמאס לקח תפקיד מרכזי בחטיפתו של גלעד שליט. סלאמה פיקד על הסיוע הקרבי ותכנית ההגנה של חמאס במבצע 'צוק איתן' וכן היה אחראי על תכניות המנהור בחטיבת ח'אן יונס.

בשנת 2016 מונה לתפקיד מפקד חטיבת ח'אן יונס, ופיקד על שתי המנהרות ההתקפיות שסוכלו בעיר במבצע 'שומר החומות', בהן חוסלו 18 מחבלים שניסו לחדור לשטח הארץ. כמו כן, פיקד על מחבלי חמאס חטיבת ח'אן יונס והיה אחראי על כלל השיגורים שבוצעו מגזרת חאן יונס לשטח ישראל.

עזה צה"ל לפני ואחרי: הזירה בה הותקפו מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה
לפני ואחרי: הזירה בה הותקפו מוחמד דף וסגנו ראפע סלאמה | צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, בכיר בחמאס אמר הבוקר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי מוחמד דף בחיים. הוא הוסיף כי חמאס החליט לעצור את המשא ומתן להפסקת אש ברצועת עזה ועסקת חטופים, אך בהמשך אמר חבר הלשכה המדינית של חמאס, עזת א-רשק כי הפרסום חסר שחר, והוסיף: "אחת המטרות של ההסלמה מצד נתניהו וממשלתו היא לחסום את הדרך בפני הגעה להסכם שיעצור את התוקפנות על העם הפלסטיני, דבר שהפך ברור לכולם".

מקורות בחמאס אמרו אתמול לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" כי בתקיפה נהרג מפקד חטיבת ח'אן יונס של חמאס, ראפע סלאמה, והוסיפו כי אם דף נהרג בתקיפה - מוחמד סינוואר, אחיו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, הוא זה שימלא את מקומו של דף כראש הזרוע הצבאית של הארגון.