הערכות הבכירים לפני השבת השחורה: "חמאס לא רוצה מערכה"

הרמטכ"ל אמר כי "חמאס לא מעוניין במערכה", שב"כ העריך: "סינוואר רוצה להרגיע". חשיפת חדשות 13: הציטוטים מהדיונים הסגורים של מערכת הביטחון בחודשים שלפני מתקפת הפתע

זמן צפייה: 05:03

חשיפת חדשות 13: כבר 20 ימים מדובר על המחדל שהביא למתקפה של חמאס, והערב (חמישי) מסך העשן מתחיל להתפזר בנוגע למה שקרה בצמרת המדינית והביטחונית של ישראל בחודשים שקדמו לה. הרמטכ"ל, שב"כ, אגף המודיעין של צה"ל - כולם הרגיעו את הדרג המדיני ואמרו שבחמאס לא מעוניינים בהסלמה.

בספטמבר האחרון אמרו בכירי מערכת הביטחון כי "פני חמאס להסדרה אזרחית. חמאס ישיג פופולריות באמצעות צעדים אזרחיים ולא באמצעות מבצע צבאי". במרץ אמר הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי: "חמאס לא מעוניין במערכה, אך מבין שהיא מתקרבת". כוונתו של הלוי, ככל הנראה, היא לסבב נוסף - ולא למלחמה. אלא שבמהלך מבצע "מגן וחץ" כונסה הערת מצב נוספת. נציג שב"כ אמר: "חמאס דוחק בג'יהאד להפסיק את הלחימה כי הוא לא רוצה להיכנס למערכה". הסבב הזה נגמר כעבור כמה ימים, ביום ירושלים - אז התכנסו ראשי מערכת הביטחון לעוד הערכת מצב שבו כבר נעשה שימוש במסקנות המבצע.

באגף המודיעין בצה"ל אמרו: "חמאס ראה מה קרה לג'יהאד ב'מגן וחץ'. הוא לא רוצה להיכנס לסבב". בשב"כ אמרו: "חמאס הבין שלטובתו לא להעביר את עזה ולמקד מאמצים ביהודה ושומרון". חודשים לאחר מכן, בספטמבר - שבועות לפני המתקפה הרצחנית של חמאס - העריכו בשב"כ: "בשלה העת אצל סינוואר להרגיע את המצב. הוא רוצה לאכוף את ההפגנות על הגדר, ללא הצלחה".

כשלושה שבועות לפני המתקפה, שר הביטחון יואב גלנט העריך: "חרף היציבות הביטחונית מול עזה, ישנם איתותים מחמאס לחידוש צעדות השיבה, גם אם ללא כוונה ממשית להוציא אותן לפועל".

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי בהצהרה
ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מלשכת שר הביטחון לא נמסרה תגובה.

מדובר צה"ל נמסר כי הם "לא מתייחסים לדיונים".

משב"כ נמסר: "מדובר בהדלפות מדיונים סגורים המכילים ציטווטים חלקיים ומגמתיים שלא משקפים את התמונה שהוצגה. מעבר לכך, לא נתייחס לנאמר בדיונים סגורים".