"בן גביר יעשה פה סדר": חיילי צה"ל תועדו מכים פעילי שמאל בחברון

קבוצה של פעילים, חלקם דתיים וחרדים, הגיעו לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות בעקבות האירועים האלימים בשבת שעברה, וחוו אלימות מילולית ופיזית מצד החיילים במקום. אחד מהחיילים הטיח בפעילים: "שמאלנים אני אשבור לכם את הראש". מצה"ל נמסר כי שני לוחמים הושעו מתפקידם, האירוע נחקר

זמן צפייה: 01:55

קבוצה של אנשי שמאל, חלקם דתיים וחרדים, הגיעו היום (שישי) לחברון לביקור סולידריות עם משפחות פלסטיניות, לאחר אירועי האלימות שפרצו בשבוע שעבר בשבת "חיי שרה" בחברון. במהלך שהותם, הותקפו חלק מהפעילים על ידי חיילי צה"ל שהיו בתפקיד.

במהלך הסיור אירעו שני מקרים חריגים, שניהם תועדו על ידי הפעילים, באחד מהם נראה חייל צה"ל כשהוא מפיל לרצפה ומכה פעיל בפניו. בסרטון אחר נראה חייל האומר לפעיל שמצלם אותו: "בן גביר יעשה פה סדר, נגמר הבית זונות שאתם עושים פה". בסרטון נשמע האדם המצלם שואל "מה אני עושה? אני עושה משהו נגד החוק?", על כך עונה לו החייל המצולם: "אני קובע מה החוק, ואתה עושה הכל נגד החוק".

מצה"ל נמסר כי לוחם גבעתי שתועד מכה את פעיל השמאל הושעה מתפקיד, לוחם גבעתי נוסף הושעה בשל אלימות מילולית, וכי צה"ל ממשיך בחקירת האירוע החמור והוא מתוחקר אישית בידי אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקס.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211251339' autoplay='0' credit='' desc='חייל גבעתי מכה פעיל שמאל' poster='' kid='1_1oxljwst' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2211251342' autoplay='0' credit='' desc='חייל גבעתי לפעיל שוברים שתיקה: בן גביר יעשה פה סדר ' poster='' kid='1_aw11jgah' duration='']

הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה את האירוע ואמר: "כל אירוע של אלימות פיזית או מילולית מצד חיילי צה"ל מנוגד לערכי צה"ל ופקודותיו. התנהלות החיילים חמורה והאלימות שהופעלה אינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל ובכלל זה ערך הממלכתיות. האירועים יתוחקרו ע"י מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס. אירוע האלימות ייחקר על ידי המשטרה הצבאית, עם סיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. הלוחמים המעורבים הושעו מפעילות מבצעית עד לתום החקירה. הנהלים וההנחיות מאפשרים לחיילים חופש פעולה כדי לבצע את משימתם, אך אסור להם להפעיל כח שלא לצורך ואסור להם לנהוג באלימות".

מארגון "שוברים שתיקה" נמסר בתגובה: "את ההשפעות של המינוי הקרוב של בן גביר כבר רואים בשטח".

אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון
אלפים בשבת ''חיי שרה'' בחברון | צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90

בשבוע שעבר פרצו עימותים בחברון בין מתנחלים לפלסטינים, לאחר שהמוני יהודים שהגיעו לעיר לרגל שבת "חיי שרה" ונכנסו לשטח הפלסטיני. חיילת צה"ל הוכתה במקל בידי מתנחל וטופלה על-ידי כוחות רפואה של הצבא. במעיין אברהם נפצעו שני פלסטינים שהוכו בידי מתנחלים. גם הם טופלו בידי צה"ל. ילדה ונער נפגעו מאבנים. מספר ישראלים נעצרו.

ראש הממשלה יאיר לפיד הגיב על תקיפת החיילת בחברון: "חרפה לאומית. זו פגיעה בביטחון ישראל, זו פגיעה ערכית בצבא הגנה לישראל ובמי שמגינה על חיינו, זו עבירה פלילית חמורה. אני מחזק בערב זה את חיילות וחיילי צה"ל העומדים על משמר ארצנו. נמצה את הדין עם העבריינים".