החייל מס' 1: דרגות רב-אלוף הוענקו לרמטכ"ל ה-23 הרצי הלוי

במשרד רה"מ נערך טקס החילופים בין הרמטכ"ל היוצא, רא"ל אביב כוכבי, לבין הלוי שאמר: "נשמור על צה"ל אחד, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון". שר הביטחון גלנט: "אוודא כי לחצים פוליטיים נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה"ל"

זמן צפייה: 03:09

החייל מס' 1: דרגות רב-אלוף הוענקו הבוקר (שני) לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל הרצי הלוי, בטקס שנערך במשרד ראש הממשלה בירושלים, בנוכחות רה"מ בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. מיד אחרי הטקס יצא רא"ל הלוי יחד עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי לביקור בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בהר הרצל.

בהמשך יבקרו הלוי וכוכבי בכותל המערבי, ובשעה 12:45 תיערך קבלת פנים בבית הנשיא. בשעה 14:45 ייערך בקריה בתל אביב משמר כבוד לרמטכ"ל הנכנס, ואחריו תיערך הרמת כוסית ופרידה מכוכבי במעמד שר הביטחון גלנט. לסיום, בשעה 16:15 ייערך משמר כבוד לרמטכ"ל היוצא.

הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי והרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי
הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי והרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

בנאומו הפומבי הראשון כרמטכ"ל אמר רא"ל הלוי: "תשובתנו לאיומים היא ביתרוננו הביטחוני, בהרתעה, ביכולות המתקדמות ובכשירות הגבוהה. ידעו אויבנו: את מה שאנו אומרים אנו יודעים גם לעשות, ואנו נכונים לעשות עוד הרבה מעבר למה שאנו אומרים. ייחודו של צה"ל בכך שהיה - ועודנו - פסיפס של החברה הישראלית".

עוד הוסיף הרמטכ"ל הנכנס: "נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה – מקור כוחנו; נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון".

שר הביטחון גלנט, רא''ל כוכבי ורא''ל הלוי בטקס חילופי הרמטכ''ל
שר הביטחון גלנט, רא''ל כוכבי ורא''ל הלוי בטקס חילופי הרמטכ''ל | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף
הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף | צילום: קובי גדעון / לע''מ

הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף
הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף | צילום: אלכס קולומויסקי

"אני מסיים מסע של ארבעים שנה בהן צעדתי בכל הגזרות, רובן מאתגרות ומדממות", אמר בנאומו הרמטכ"ל היוצא כוכבי, "אני מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכל, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות. אני מסיים בסיפוק ויוצא מלא תקווה, בזכות האיכות האנושית".

"משרתים בצה"ל אנשים בעלי דעות ואמונות שונות אשר מוכיחים יום יום שלצד שונות אפשר לקיים אחדות וחברות", הוסיף כוכבי, "דווקא בימים אלו של קיטוב ומחלוקת, השירות הצבאי המשותף של כל גווני החברה, מזכיר לנו שאנו עם אחד, עם מטרה אחת ועם עתיד משותף אחד".

טקס חילופי הרמטכ''ל במשרד ראש הממשלה
טקס חילופי הרמטכ''ל במשרד ראש הממשלה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ראש הממשלה נתניהו שלח מסר לאיראן בנאומו, ואמר: "איראן אחראית ל-90% מן הבעיות של מזרח התיכון. התוקפנות של המשטר הקנאי בטהרן, מערערת שוב ושוב את היציבות באזורינו. משטר זה מאיים להשמיד אותנו ולפגוע במדינות נוספות שנושאות עיניים לכיוונינו. לא נחכה שחרב חדה תונח על צווארנו. צה"ל, יחד עם המוסד והשב"כ יעשו כל שיידרש להשיב מלחמה שערה על צוררינו".

שר הביטחון יואב גלנט בטקס חילופי הרמטכ''ל
שר הביטחון יואב גלנט בטקס חילופי הרמטכ''ל

בהמשך, גם שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים, בהם התייחס לתפקידו של צה"ל בחברה הישראלית ולמשימותיו הביטחוניות של צה"ל. "בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד", אמר גלנט, "לכל חייל וקצין - מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, הכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה".

עוד אמר שר הביטחון: "מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב-אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. בתוך כך, אוודא כי לחצים חיצוניים - פוליטיים, משפטיים ואחרים -נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301161131' autoplay='0' credit='' desc='אורח מיוחד בטקס חילופי הרמטכ"ל: איציק סעידיאן' poster='' kid='1_7493zaw4' duration='']

בהמשך יציג הלוי לפורום אלופי המטכ"ל את ה"אני מאמין" שלו. הלוי צפוי להמשיך בדיוק מאותה הנקודה שבה עצר הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי, בניסיון להגן על צה"ל מפני התערבות פוליטית ולשמור על אחדות הפיקוד, בעיקר ביהודה ושומרון, וגם להימנע ממינויים של קצינים בידי גורמים חיצוניים לצבא.

כל הרמטכ"לים אוהבים לדבר על איראן, כי זה הכי אטרקטיבי ומאוד ברור מי הטובים ומי הרעים בסיפור, אך הלוי מבין שהזירה הדחופה והנפיצה ביותר שלו היא יהודה ושומרון, שגם תהיה מושפעת מאירועי פנים, למשל הר הבית. פסח השנה יצטלב עם הרמדאן המוסלמי, וזה כשלעצמו מתכון נפיץ.

משימה משמעותית נוספת של הלוי היא לא לשמור על המשרתים בצה"ל, והוא ינסה לפעול כדי לשמור על הקצונה הזוטרה ולשמור על התדמית של הקצונה הבכירה, שנפגעה מאוד בשנים האחרונות, גם בידי דוברים של הממשלה הנוכחית.

Whatsapp Image 2023 01 16 At 1
טקס חילופי הרמטכ''ל | צילום: אלכס קולומויסקי

כאשר מסתכלים על כרטיס העבודה של הרצי הלוי בהחלט אפשר לומר שמגיל צעיר יחסית החזיק בשרביט הרמטכ"ל הפוטנציאלי, כקצין בתחילת דרכו. הוא נולד בירושלים ב-17 בדצמבר 1967, חצי שנה אחרי המלחמה ששינתה את המזרח התיכון, מלחמת ששת הימים. מצד אבא שלמה הוא נכד של פעיל אצ"ל, ומצד אמא צילה הוא צאצא למשפחת הרב קוק.

הוא נקרא על שמו של דודו הרצל הלוי, צנחן שנהרג בקרבות לכיבוש העיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים. הלוי למד בתיכון הדתי הימלפרב, והיה מדריך בצופים הדתיים בירושלים בשבט משואות. כיום הוא גר ביישוב כפר האורנים שליד מודיעין, נשוי לשרון שהכיר בצופים הדתיים בנעורים, ואב לארבעה ילדים. אחיו הוא מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי.

הלוי למד פילוסופיה ומנהל עסקים, והוא נוהג לומר שלימודי הפילוסופיה שלו הרבה יותר שימושיים בצה"ל מאשר לימודי מנהל העסקים. בכתבת פרופיל שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" לפני כעשור, שבה ניבאו שיהיה רמטכ"ל, כינו אותו הגנרל הפילוסוף. הוא נוהג להשתמש באפלטון ובסוקרטס, לאיזון, לעקרונות.

אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

הלוי התגייס לצה"ל ב-1985. הוא החל בגרעין נחל בקיבוץ בצפון, ואז הגיע לגדוד הנחל המוצנח של הצנחנים, מה שהכניס אותו למועדון הכומתות האדומות. השנים של הלוי בצנחנים הן השנים של הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון, בשגרה השוחקת והמדממת.

כמפקד עורב צנחנים פיקד הלוי על מוצב ריחן, המוצב הצפוני והרחוק ביותר בלבנון, שכונה "מוצב המוות". במבצע של עורב צנחנים בעומק לבנון הוא הציל את המצב מול מארב של חיזבאללה וסיכל חטיפה של אחד הלוחמים. ב-1993 נקרתה ההזדמנות לתפקיד בסיירת מטכ"ל, בעידודו של בוגי יעלון.

הלוי הצטרף לסיירת מטכ"ל בתקופה שבה שלטו בה הקיבוצניקים והמושבניקים. הדתיים היו מעטים, אבל הירושלמי השתלב בקלות. הוא השתתף בשורה של מבצעים, כמו מבצע עוקץ ארסי לחטיפת מוסטפא דיראני מלבנון, והשתתף בניסיון החילוץ הכושל של לוחם גולני נחשון ווקסמן ז"ל, שנחטף בידי החמאס.

אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

ב-2001 מונה הלוי למפקד היחידה הכי טובה בצהל - סיירת מטכ"ל, שם הוא פיקד על חברו עמנואל מורנו, שנהרג בלבנון ב-2006, ועד היום הוא מקפיד להגיע לאזכרות שלו. במבצע עופרת יצוקה בעזה ב-2008 הוא כבר מפקד חטיבת הצנחנים, שנכנסה לצפון רצועת עזה, לבית חנון ובית לאהיא, לעצור את שיגורי הרקטות של חמאס על הדרום. בהמשך עמד בראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, ואז פיקד על אוגדה 91, עוצבת הגליל בגבול לבנון.

דווקא הקצין שבא מבית דתי של לוחמי אצ"ל סירב לפנייתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לשמש כמזכיר הצבאי שלו. העובדה הזו, כמו גם העבודה שהמועמד השני אייל זמיר כן שימש כמזכירו הצבאי של נתניהו, יצרו פרסומי פייק כאילו גם כאן הסיפור הוא פוליטי. ולא היא.

ב-2014 הועלה הלוי לדרגת אלוף, בידי הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון בוגי יעלון, ומונה לראש אגף המודיעין בצהל, אחד האלופים הבכירים במטכ"ל, כבר בתפקידו הראשון. כראש אמ"ן התפרסמו הקלטות שלו ב-2015, בהן הוא נשמע אומר שאנחנו כבר במלחמה עם איראן.

אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

להלוי יש הרבה ביקורת על התקשורת הישראלית והשיח בנוגע לבעיות הביטחון של ישראל. כאשר החל גל טרור היחידים הלוי סלד מסרטוני הסנאף של הפיגועים ששודרו בכל מקום, וכראש אמ"ן התריע שמהירות השינויים אצל האויב לא מאפשרות למודיעין הישראלי לנוח לרגע.

כעבור ארבע שנים מונה הלוי לאלוף פיקוד דרום, והחליף בתפקיד את האלוף אייל זמיר. הלוי פיקד על כמה ימי קרב מול החמאס ב-2018, ואחרי שהאזרח משה פדר נהרג מטיל נ"ט קורנט שירה חמאס על רכבו, בא הלוי למשפחה השכולה ואמר שהוא מצטער.

ביולי 2021 מונה הלוי לסגן הרמטכ"ל השני של אביב כוכבי, והפך למועמד מוביל לרמטכ"לות. להלוי אין אשליות. המלחמה הטובה ביותר היא המלחמה שמנעת. שדחית. נאמן לציווי הבן גוריוני הוא ינסה ליצור מרווח גדול כמה שניתן בין המלחמות.