החייל מספר 1: מהגרעין דרך הסיירת ועד הרמטכ"לות - מי אתה הרצי הלוי?

בשבוע הבא יוענקו לו דרגות רב-אלוף, והוא יהפוך לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל. הוא בן למשפחה דתית לאומית, החל את דרכו בגרעין הנח"ל, פיקד על סיירת מטכ"ל ולקח חלק במבצעים הגדולים. כהונתו נפתחת בתקופה מאתגרת, כשבחוץ האיומים מאיראן וחיזבאללה, ובפנים הקיטוב בחברה - שמאיים לחלחל לתוך הצבא. "עליו נאמר - מים שקטים חודרים עמוק"

זמן צפייה: 08:37

חילופי רמטכ"לים הם תמיד ארוע חגיגי בצה"ל. העברת שרביט על האחריות על צבא ההגנה לישראל היא סגירת תקופה אחת בצבא - ופתיחת תקופה חדשה. ובכל זאת, בחילופים בין הרמטכ"ל ה-22, רא"ל אביב כוכבי שמסיים 40 שנים במדים, לבין הרמטכ"ל ה-23, רא"ל הרצי הלוי, זה ירגיש קצת אחרת.

הרצי הלוי ייכנס לתפקיד חייו ביום שני הבא, 16 בינואר, ויהפוך לרמטכ"ל ה-23 של מדינת ישראל. הוא כבר כמה חודשים עמוק בתהליך החפיפה, אלא שאז המציאות דפקה בדלת. ודווקא לא הביטחונית - אלא הפוליטית.

תוצאות הבחירות והקמת הממשלה הימנית ביותר בתולדות המדינה, תוך מינוי פוליטיקאים מהימין הקיצוני כמו בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לתפקידי שר במשרד הביטחון ולשר לביטחון לאומי, שם את הרמטכ"ל הבא עם אחריות נוספת קריטית על זו הרגילה, לביטחון המדינה.

לכל זה צריך להוסיף את העובדה שהרצי הלוי מונה בידי הממשלה הקודמת, בידי שר הביטחון לשעבר בני גנץ, תוך התנגדות של הממשלה הנוכחית להליך המינוי. הלוי כבר נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, ואתמול הוא גם נפגש לראשונה עם השר במשרד הביטחון סמוטריץ'.

בצה"ל מעריכים שעמדותיו באשר להוצאת תיאום פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי בגדה, וכן הוצאת פלוגות מג"ב מהשטחים לטובת בן גביר, זהות לאלה של הרמטכ"ל היוצא כוכבי - כלומר התנגדות מוחלטת.

השר גלנט בפגישה עם הרמטכ''ל המויעד הרצי הלוי
השר גלנט בפגישה עם הרמטכ''ל המויעד הרצי הלוי | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

האתגר המיידי של הלוי כרמטכ"ל חדש, חוץ מאיראן, חמאס והשטחים, להבדיל, יהיה לעמוד על עקרונותיו מול הממשלה החדשה, ולא להתפשר על עמדותיו המקצועיות כרמטכ"ל צה"ל, ואת התכונות הדרושות האלה מעריכים כל מפקדיו, פקודיו וחבריו שראיינו לכתבה הזו - בהחלט יש לו.

הלוי כבר החל במינויים בצה"ל, כאשר המינוי הבולט ביותר שלו הוא של הקצין המוכשר תא"ל דני הגרי, לשעבר מפקד הקומנדו הימי שייטת 13, לתפקיד דובר צה"ל הבא. הגרי השתתף באינספור פעולות חשאיות במזרח התיכון כלוחם קומנדו, ועכשיו הוא יוצא החוצה אל אורות המצלמות, הטוויטר והרשתות, ואולי יגלה שלהטביע ספינות נשק איראניות יכול להיות יותר פשוט מלעסוק בתקשורת הישראלית, אבל את זה עוד נראה.

קשה לומר שמישהו הופתע בצבא מהמינוי של הלוי לתפקיד הרמטכ"ל. הוא היה מההתחלה המועמד המוביל במרוץ לרמטכ"לות, וכך נשאר עד ההכרזה, כאשר גבר על המועמד השני, סגן הרמטכ"ל הקודם, האלוף איל זמיר, שמונה בידי שר הבטחון לגלנט למנכ"ל משרד הביטחון.

סגן הרמטכ''ל אלוף הרצי הלוי, ימונה לרמטכ''ל ה-23
אלוף הרצי הלוי, ימונה לרמטכ''ל ה-23 | צילום: דובר צה''ל

כאשר מסתכלים על כרטיס העבודה של הרצי הלוי בהחלט אפשר לומר שמגיל צעיר יחסית החזיק בשרביט הרמטכ"ל הפוטנציאלי, כקצין בתחילת דרכו. הוא נולד בירושלים ב-17 בדצמבר 1967, חצי שנה אחרי המלחמה ששינתה את המזרח התיכון, מלחמת ששת הימים. מצד אבא שלמה הוא נכד של פעיל אצ"ל, ומצד אמא צילה הוא צאצא למשפחת הרב קוק.

הוא נקרא על שמו של דודו הרצל הלוי, צנחן שנהרג בקרבות לכיבוש העיר העתיקה בירושלים במלחמת ששת הימים. הלוי למד בתיכון הדתי הימלפרב, והיה מדריך בצופים הדתיים בירושלים בשבט משואות. כיום הוא גר ביישוב כפר האורנים שליד מודיעין, נשוי לשרון שהכיר בצופים הדתיים בנעורים, ואב לארבעה ילדים. אחיו הוא מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי.

הלוי למד פילוסופיה ומנהל עסקים, והוא נוהג לומר שלימודי הפילוסופיה שלו הרבה יותר שימושיים בצה"ל מאשר לימודי מנהל העסקים. בכתבת פרופיל שפורסמה ב"ניו יורק טיימס" לפני כעשור, שבה ניבאו שיהיה רמטכ"ל, כינו אותו הגנרל הפילוסוף. הוא נוהג להשתמש באפלטון ובסוקרטס, לאיזון, לעקרונות.

הוא שתקן, מסוגר, לא מביע רגשות, מעמיק וחושב. מנהיג, אבל כזה שעומד במסיבה בצד, לא במרכז רחבת הריקודים. היהדות שלו מתונה. הוא הוריד את הכיפה, אבל רואה בעצמו דתי ויהודי בדרכו. טריאטלוניסט שמקפיד לרוץ גם היום.

הרצי הלוי
הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

הלוי התגייס לצה"ל ב-1985. הוא החל בגרעין נחל בקיבוץ בצפון, ואז הגיע לגדוד הנחל המוצנח של הצנחנים, מה שהכניס אותו למועדון הכומתות האדומות. השנים של הלוי בצנחנים הן השנים של הלחימה ברצועת הביטחון בלבנון, בשגרה השוחקת והמדממת.

כמפקד עורב צנחנים פיקד הלוי על מוצב ריחן, המוצב הצפוני והרחוק ביותר בלבנון, שכונה "מוצב המוות". במבצע של עורב צנחנים בעומק לבנון הוא הציל את המצב מול מארב של חיזבאללה וסיכל חטיפה של אחד הלוחמים. ב-1993 נקרתה ההזדמנות לתפקיד בסיירת מטכ"ל, בעידודו של בוגי יעלון.

הלוי הצטרף לסיירת מטכ"ל בתקופה שבה שלטו בה הקיבוצניקים והמושבניקים. הדתיים היו מעטים, אבל הירושלמי השתלב בקלות. הוא השתתף בשורה של מבצעים, כמו מבצע עוקץ ארסי לחטיפת מוסטפא דיראני מלבנון, והשתתף בניסיון החילוץ הכושל של לוחם גולני נחשון ווקסמן ז"ל, שנחטף בידי החמאס.

ב-2001 מונה הלוי למפקד היחידה הכי טובה בצהל - סיירת מטכ"ל, שם הוא פיקד על חברו עמנואל מורנו, שנהרג בלבנון ב-2006, ועד היום הוא מקפיד להגיע לאזכרות שלו. במבצע עופרת יצוקה בעזה ב-2008 הוא כבר מפקד חטיבת הצנחנים, שנכנסה לצפון רצועת עזה, לבית חנון ובית לאהיא, לעצור את שיגורי הרקטות של חמאס על הדרום. בהמשך עמד בראש חטיבת ההפעלה באגף המודיעין, ואז פיקד על אוגדה 91, עוצבת הגליל בגבול לבנון.

דווקא הקצין שבא מבית דתי של לוחמי אצ"ל סירב לפנייתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לשמש כמזכיר הצבאי שלו. העובדה הזו, כמו גם העבודה שהמועמד השני אייל זמיר כן שימש כמזכירו הצבאי של נתניהו, יצרו פרסומי פייק כאילו גם כאן הסיפור הוא פוליטי. ולא היא.

אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

ב-2014 הועלה הלוי לדרגת אלוף, בידי הרמטכ"ל בני גנץ ושר הביטחון בוגי יעלון, ומונה לראש אגף המודיעין בצהל, אחד האלופים הבכירים במטכ"ל, כבר בתפקידו הראשון. כראש אמ"ן התפרסמו הקלטות שלו ב-2015, בהן הוא נשמע אומר שאנחנו כבר במלחמה עם איראן.

להלוי יש הרבה ביקורת על התקשורת הישראלית והשיח בנוגע לבעיות הביטחון של ישראל. כאשר החל גל טרור היחידים הלוי סלד מסרטוני הסנאף של הפיגועים ששודרו בכל מקום, וכראש אמ"ן התריע שמהירות השינויים אצל האויב לא מאפשרות למודיעין הישראלי לנוח לרגע.

כעבור ארבע שנים מונה הלוי לאלוף פיקוד דרום, והחליף בתפקיד את האלוף אייל זמיר. הלוי פיקד על כמה ימי קרב מול החמאס ב-2018, ואחרי שהאזרח משה פדר נהרג מטיל נ"ט קורנט שירה חמאס על רכבו, בא הלוי למשפחה השכולה ואמר שהוא מצטער.

אלוף הרצי הלוי
אלוף הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

ביולי 2021 מונה הלוי לסגן הרמטכ"ל השני של אביב כוכבי, והפך למועמד מוביל לרמטכ"לות. להלוי אין אשליות. המלחמה הטובה ביותר היא המלחמה שמנעת. שדחית. נאמן לציווי הבן גוריוני הוא ינסה ליצור מרווח גדול כמה שניתן בין המלחמות.

הוא רואה בפיקוד על חיילים גם חינוך שלה, ובמוסר לחימה עיקרון מרכזי. הוא גם תומך בברית האסטרטגית של ישראל עם הגוש הסוני המתון במזרח התיכון, ורואה כמובן באיראן את הבעיה מספר 1. לא תהיה לו שנייה אחת של חסד - הגרעין האיראני, התעצמות חיזבאללה, עזה הגועשת והשטחים שתמיד מבעבעים. הוא צנוע, ממלכתי ובעל רצינות תהומית. הרצי הלוי מגיע עם כל התכונות והניסיון להיות הרמטכ"ל הנכון לצהל של 2023.