דיווח: גובשו הבנות ראשוניות להסכם בין ישראל לחמאס

מקור שהשתתף בפגישה עם המתווך המצרי דיווח כי הפלגים הפלסטיניים הסכימו להפסקת ההפגנות הליליות, בתמורה להקלות בעניין מרחב הדייג, הכנסת הכסף הקטרי ואספקת החשמל

מתיחות בדרום
מתיחות בדרום | צילום: רויטרס

אתר החדשות אל-חדת דיווח היום (שישי) כי גובשו הבנות בין הפלגים הפלסטיניים ובין ישראל - כך על פי  מקור פלסטיני שהשתתף בפגישות עם המשלחת הביטחונית המצרית. במסגרת ההבנות, לדבריו, סוכם כי השקט יחל ממחר, ואירועי יום האדמה יתנהלו בשקט וללא אלימות.

בנוסף, המקור ציין כי הפלגים הפלסטיניים הסכימו להפסיק את כל צורות ההפגנות הליליות, בתמורה להקלות הקשורות במרחב הדייג, בהכנסת הכסף הקטרי, בסוגיית החשמל ובמיזמי תעסוקה ברצועה. עוד נמסר כי השקט בשטח יימשך כל עוד סעיפי ההסכם ייושמו. לפי המקור, המשלחת המצרית הדגישה בפני המצרים כי היא תקדם הקלות לגבי מעבר רפיח. ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני דיווח כי המשלחת הביטחונית המצרית עורכת פגישות חוזרות ונשנות עם כל הפלגים, על מנת להבטיח שקט.

חליל אל-חיה, סגנו של מפקד חמאס בעזה יחיא סינוואר, מסר כי בתחילת השבוע הבא המצרים יבחנו עם ישראל את לוח הזמנים ליישום ההבנות.

מפגינים פלסטינים סמוך לגדר ברצועת עזה
מפגינים פלסטינים סמוך לגדר ברצועת עזה | צילום: החדשות 13

בתום פגישת המשלחת המצרית עם הפלגים הפלסטיניים והוועדה המארגנת את העימותים בגבול הרצועה, מסר חליל אל-חיה כי "שמענו מהמצרים מהן דרישות ישראל, והבהרנו מהן הדרישות שלנו. מבחינתו ישראל תחת בחינה - נמשיך להתעקש כדי להביא להקלת הסבל עמנו".

בכיר ג'יהאד, חאלד אל-בטש, מסר בתום הפגישה: "מחר יהיה יום ללא אלימות, שבו נתכנס בהמונינו כדי להעביר מסר לעולם שאנו מאוחדים נגד עסקת המאה ומדגישים כי יש לשבור את המצור מעל עזה". עוד מסר אל-בטש כי הנייה ערך שיחה עם שר החוץ הקטרי, שהביע נכונות לשלוח דלק לתחנת הכוח בעזה עד לסוף השנה הנוכחית, ולהמשיך להעביר כסף לרצועה.

עוד דווח מפי מקורות המעורים בפגישה כי קטר מוכנה להעלות את סכום הכסף הקטרי ל-40 מיליון דולר, וכי הם ימצאו דרכים אחרות להכניס את הכסף במקום מזוודות דרך ישראל. בנוסף, נטען כי ישנה הסכמה עקרונית של ישראל להקמת איזור תעשייה בכרם שלום. המקורות מסרו כי ביום ראשון יורחב מרחב הדייג ל-12 מייל ימי, ומיום שני יהיה ניתן להכניס תרופות לרצועה. עוד ציינו המקורות כי אספקת הדלק תוארך עד לחודש הרמדאן במקום עד חודש אפריל, וכי ישראל מסכימה על הקמה של תחנת מים וכי נושא זה ידון באמצעות האו"ם, האירופים והקטרים.

פגישת הפלגים הפלסטינים עם המשלחת המצרית
פגישת הפלגים הפלסטינים עם המשלחת המצרית | צילום: החדשות 13

בתוך כך, משרד הבריאות בעזה דיווח כי עשרה פלסטינים נפצעו מירי של צה"ל מזרחית לג'באליה. במהלך היום, השתתפו כ-800 בני אדם בהתפרעויות בכמה נקודות בגבול הרצועה, ויידו אבנים ובקבוקי תבערה. בתגובה, השתמש צה"ל בירי צלפים מספר פעמים.

בד בבד, הרמטכ"ל אישר את תוכנית ההיערכות לאירועי סוף השבוע, במהלך ביקור שערך במרחב אוגדת עזה יחד עם מפקד פיקוד דרום, מפקד אוגדת עזה ובכירים נוספים. הרמטכ״ל בחן את מוכנות הכוחות לאורך גדר הגבול ובמוקדי הפרות סדר המרכזיים, ושוחח עם מפקדי החטיבות ומפקדים נוספים לקראת האירועים הצפויים. מדובר צה"ל נמסר כי "הכוחות ממשיכים בהכנה להסלמה, ונמצאים במוכנות גבוהה לקראת האירועים".

בתוך כך, נפגשו ראשי מועצות בעוטף עזה עם מפקד האוגדה. "קיבלנו סקירה על ההיערכות הביטחונית לקראת אירועי הפרות הסדר בגבול בסוף השבוע הקרוב, צה״ל נמצא בכוחות מתוגברים לאורך הגבול וערוך לכל תרחיש", סיפר גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול. "כולנו תקווה שהאירועים לא ייצאו משליטה. אנחנו סומכים על צה״ל, והציפיה שלנו היא שקובעי המדיניות יעשו כל שבידם כדי להביא לפתרון לסוגיית עזה, שיבטיח שגרה של שקט אמיתי וארוך טווח".

ראש מנהלת התיאום והקישור לרצועת עזה, אל״ם איאד סרחאן, התרה בתושבי הרצועה שלא להתקרב לגדר: "אתם מעוניינים לסיים את השבת בחיק משפחתכם או בתקריות על גדר הגבול? צה״ל לא יסבול ניסיונות לפגוע באזרחים, חיילים ובגדר הביטחון. כל הפרה כזו תגרור תגובה קשה״, הזהיר. את המסר העביר סרחאן באמצעות עמוד הפייסבוק בערבית של מתאם פעולות הממשלה בשטחים. במסגרת דבריו ציין כי חמאס בזבז את כספם של תושבי הרצועה על הפרות סדר אלימות וצעדות חסרות תכלית מדי יום שישי על הגדר, וקרא להם להתרחק מגורמי ופעולות הטרור.