הנייה: "אנו בצומת בדרכים - השעות הקרובות יקבעו לאן הולכים"

היום ייפגשו הפלגים הפלסטיניים עם המתווך המצרי, בניסיון למנוע הסלמה מול ישראל. ראש הלשכה המדינית של חמאס: "אנו בשיחות מרתוניות כדי להגיע להבנות שישראל תכבד"

אסמאעיל הנייה
אסמאעיל הנייה | צילום: החדשות 13

המתיחות בדרום: בצה"ל ובמערכת הביטחון נערכים ל"צעדת המיליון" לציון יום האדמה בכוחות מתוגברים לאורך הגדר. אחר הצהריים ייפגשו חברי חמאס ויתר נציגי "הוועד העליון של צעדות השיבה" ברצועה, הגוף שעומד מאחורי ההפגנה המתוכננת וההפגנות שנערכו בסופי השבוע האחרונים, עם המשלחת הביטחונית המצרית, בניסיון להגיע להבנות שימנעו הסלמה מול ישראל; טרם הוחלט אם תתפרסם הודעה רשמית לאחר הפגישה. 

ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, הודיע כי חמאס רואה בפגישה כמכרעת. "אנו ממשיכים במרתון השיחות עם המצרים כדי להגיע להבנות שישראל תכבד", אמר הניה, "השעות הקרובות יכריעו לאן הולכים. אנחנו מעוניינים להקל על את הסבל על העם הפלסטיני, אבל חמאס והפלגים הפלסטינים ערוכים ומוכנים לכל תרחיש.

נתניהו לאחר ביקור בדרום: "הנחיתי להיות מוכנים למערכה רחבה"

"הפלסטינים למצרים: לא נוכל להבליג על תקיפה ישראלית בעזה"

אסמעיל הנייה | צילום: החדשות 13

הניה ציין כי "חמאס נמצא במגעים עם קטאר לגבי תפקידה בהקלת המצור ובשיקום עזה", בלשונו. "קטאר ממשיכה במאמציה להשיג את ההקלות באמצעות שיחות עם הגורמים הרלונטיים ובאמצעות סיוע כספי רב", אמר הנייה, "חמאס נמצא במגעים גם עם האו"ם בנוגע לתפקידו בנושא זה. הניה הוסיף גם כי השיחות  עוסקות גם בעניין האסירים וההתפתחויות האחרונות בבתי-הכלא. 

בתוך כך, שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, ערך סיור בשדרות והתייחס למתיחות בדרום. "המצב שנקלענו אליו הוא פשיטת רגל, גם ביטחונית וגם מוסרית", אמר ליברמן. "אנחנו רואים פה את פריסת הכוחות, בישראל חוששים. המעצמה הכי גדולה במזרח התיכון חוששת מארגון טרור". השר לשעבר, גדעון סער, השתתף באירוע "שישי תרבות" ברמת ישי והצהיר כי "בסופו של יום אנחנו נצטרך לבצע פעולה רחבה שהיעד שלה יהיה פירוז הרצועה. זו החלטה לא פשוטה שתכרוך מחירים".

הריסות בעזה וכוננות בדרום
הריסות בעזה וכוננות בדרום | צילום: רויטרס

על פי דיווחים מוקדם יותר היום, נציגי הארגונים הפלסטינים הודיעו למשלחת המצרית שהם מוכנים לקבל את כל דרישות ישראל, למעט הפסקת צעדות השיבה השבועיות. לדברי מקורות המעורים בנושא שדבריהם צוטטו ברשת "אל מיאדין" הלבנונית, בישראל דורשים מהפלגים הפלסטינים להפסיק לחלוטין את בלוני התבערה ואת ההפגנות הליליות, בתמורה לרגיעה מוחלטת והפסקת התקיפות הישראליות. בנוסף דורשת ישראל מחמאס להרחיק את המפגינים עד ל-300 מטרים מהגדר.

ב"אל מיאדין" דווח, כי הפלגים הפלסטינים הסכימו לדרישות ישראל, למעט הדרישה להתרחק מהגדר. בנוסף דורשים הפלגים, כי ישראל תנקוט במספר צעדים "על מנת להקל על המצור", כהגדרתם. בין היתר דורשים ביצוע פרוייקטים שונים לשיפור התשתיות ויישום יוזמה של האו"ם שתספק באופן זמני תעסוקה ל-40 אלף פלסטינים.

כוננות צה''ל בגבול עזה
כוננות צה''ל בגבול עזה | צילום: החדשות 13

עוד דורשים הפלסטינים מישראל את הגדלת אישורי הסחר, הגדלת מספר המשאיות שנכנסות לרצועה, הרחבת מרחב הדיג עד ל-20 מייל ימי, פיתוח קווי החשמל מהרצועה והקמת מאגרי דלק חדשים עבור הפעלת תחנת הכוח. בנוסף מבקשים הפלגים הקלות בייבוא ובייצוא, ומתן אישור לכניסת הכסף הקטארי לעזה - ללא גורמים מעכבים.

במקביל אישרו גם בסוכנות הידיעות הפלסטינית "ח'בר" אמש את תשובת ישראל לדרישות הפלסטיניות, מפי מקורות המעורים במגעים. לדבריהם, בשל ההסכמות הישראליות העקרוניות הישראליות, תישאר המשלחת המצרית עד ליום ראשון ברצועה בניסיון לקדם את הפסקת האש.

בצה"ל נערכים לקראת תרחיש שבו חמאס יאבד שליטה על המתפרעים, מה שיביא להפעלת אש צלפים שיהיו פרוסים לכל אורך הגדר. בינתיים, חלק מתושבי העוטף לא לוקחים סיכונים, ורבים מהם החליטו להתרחק מהאזור לקראת סוף השבוע.  במסגרת ההיערכות, הודיעו אתמול בצה"ל על השלמת ההיערכות המבצעית לקראת הסלמה אפשרית ברצועה. עוצר יציאות מוחלט הוטל על הכוחות הלוחמים בפיקוד דרום, לרבות הכוחות שנשלחו לאזור כדי לתגבר את המערך.