שמונה חודשים למלחמה: מה נותר מחמאס ברצועת עזה?

בסיומם של חודשי לחימה ארוכים, לזרוע הצבאית של ארגון הטרור ברצועה נותרו לא יותר מ-12 אלף מחבלים. ברפיח, בה פועל צה"ל כעת, נותרו 4,000 מחבלים. כמה פעילי טרור צריך לחסל כדי להשמיד גדוד של חמאס? ועל מה מקפיד ארגון הטרור גם כעת?

זמן צפייה: 01:46

שמונה חודשים בדיוק חלפו הערב (שישי) מאז מתקפת 7 באוקטובר, ניתן להתייחס לשאלה הקריטית - מה נותר ברצועת עזה מחמאס, שחיסולו הוצב מלכתחילה כאחת משתי המטרות העיקריות של ישראל במלחמה.

לפני שבת השחורה מספר המחבלים בזרוע הצבאית של חמאס בעזה עמד, לפי הערכות, פחות או יותר על 27 אלף מחבלים, שמחולקים לגדודים לפי מחוזות. כיום נותרו בארגון הטרור לא יותר מ-12 אלף מחבלים, אנשי הזרוע הצבאית. ברפיח עצמה נותרו 4,000 מחבלים של חמאס, שהם בערך 4 גדודים של הזרוע הצבאית.

כדי לחסל גדוד של חמאס איון צורך בהריגתם של כל המחבלים החברים בו. אם גדוד מונה כאלף מחבלים, די בחיסולם של 300 פעילים וחיסול מפקדיו הבכירים כדי "לפרק" את הגדוד. במצב זה, יתר המחבלים שלא חוסלו נותרים ללא הנחיות, והם נאלצים לפעול  לבד.

פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי
פעילות כוחות צה"ל סמוך לציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל

כיום, עם חיסול שורת גדודים, חלק גדול מ-12 אלף מחבלי חמאס פועלים לבד או בקבוצות קטנות בצפון ומרכז הרצועה, בלי פקודה ישירה בעקבות אובדן הקשר עם מפקדיהם. מחבלים אלו מצלמים פיגועים נגד חיילי צה"ל ופועלים במסגרת הקרב על התודעה, עליו חמאס שם דגש גם כעת.

תפקוד מערך הסברת הטרור של חמאס חשוב מאוד לארגון הטרור, והוא ממשיך להשקיע בו מתוך תקווה להציג את את עצמו כגורם שלטוני מתפקד ברצועת עזה. דובר הזרוע הצבאית, המקורב ליחיא סינוואר ומחמד דף, ונמצא בקרבתם וממשיך להפעיל את מערך סרטוני החטופים, צילומי הפיגועים וסרטוני ירי הרקטות. בעולם של היום הקרב על התודעה הוא זירה חשובה ורבת השפעה בעיצוב דעת הקהל ושיווק מסרי הטרור של חמאס.