בן הפליטים שהפך למיליארדר ורב מרצחים: אסמאעיל הנייה - פרופיל

חיסול ראש הלשכה המדינית של חמאס לפנות בוקר סגר את החשבון של ישראל עם אחד מאויביה הגדולים בשנים האחרונות. הנייה, שהיה בשר מבשרו של חמאס מזה עשורים, נולד במחנה פליטים - והפך לטרוריסט המבוקש על ידי ארצות הברית וחי חיי פאר בקטר. בחודשים האחרונים היווה דמות מפתח במגעים לעסקת חטופים, ובמהלך המלחמה איבד שלושה מבניו

זמן צפייה: 03:55

תמונתו של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בבוקר 7 באוקטובר, כשהוא חוגג ממקום מושבו בקטר את רציחתם של נשים, ילדים וגברים במהלך מתקפת הטרור על ישראל, נותרה חקוקה במוחם של ישראלים רבים. הלילה (רביעי) נסגר המעגל, עם היוודע דבר חיסולו של ראש הלשכה המדינית של חמאס בן ה-62 בטהראן, בה חש מוגן ובטוח תחת חסות האייתוללות.

הנייה היה בשר מבשרו של חמאס במשך עשורים, ובשנים האחרונות הוא ניהל את הלשכה המדינית של ארגון הטרור מהגלות. מאז אוקטובר הפך לאחד הפנים המוכרות מהצד הפלסטיני בכל הקשור למלחמה המתחוללת בעזה, ושימש שחקן מפתח במגעים לעסקת חטופים.

אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול
אסאמעיל הנייה עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, אתמול | צילום: רויטרס

הנייה נולד במחנה פליטים שאטי הסמוך לעיר עזה ב-29 בינואר 1962, והוא הצטרף לשורות חמאס בשנות ה-80, במהלך האינתיפאדה הראשונה. הוריו היו פליטים מכפר פלסטיני באזור אשקלון. לאורך חייו נעצר מספר פעמים וריצה מאסר בכלא הישראלי, לפני שהוחזר לרצועת עזה והחל לתפס אל צמרת ההנהגה של חמאס.

ב-2004 מונה הנייה לחבר בהנהגה הקולקטיבית הסודית של ארגון הטרור, לאחר שמנהיגי חמאס אחמד יאסין ועבד אל-עזיז א-רנתיסי חוסלו על-ידי ישראל. בעקבות ניצחון חמאס בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב-2006, הנייה הפך לראש ממשלת הרשות הפלסטינית - תפקיד בו שרד זמן קצר בלבד, בטרם פוטר על-ידי ראש הרשות אבו מאזן.

אבו מאזן, הנייה ומשעל. ארכיון
אבו מאזן, הנייה ומשעל (ארכיון) | צילום: רויטרס

על אף שהוכר במשך שנים כמנהיג חמאס ברצועת עזה, הנייה לא הפך למנהיג המרכזי של ארגון הטרור באופן רשמי עד לשנת 2017, אז ירש את כיסא ראש הלשכה המדינית מחאלד משעל, שמילא את התפקיד מהגלות מאז 2004.

שנה לאחר מכן הנייה הוכרז על ידי ארצות הברית "טרוריסט ברמה עולמית", בעת בה שרר מתח גבוה בין וושינגטון לפלסטינים בעקבות ההכרה בירושלים כבירת ישראל על-ידי הנשיא דאז דונלד טראמפ. חרף העיצומים נגדו, ראש הלשכה המדינית של חמאס נהג לדלג בין בירות ולהיפגש עם גורמים פוליטיים וראשי ארגונים. רק אתמול הוא נכח בטהרן במטרה להשתתף בטקס ההשבעה של נשיא איראן החדש מסעוד פזשכיאן.

תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה באיראן
תמונתו האחרונה של אסמאעיל הנייה, בהשבעת נשיא איראן | צילום: רויטרס

מאז החלה המלחמה בעזה, הנייה הוביל כאמור את המגעים לעסקת שחרור חטופים והפסקת אש ברצועה מטעם חמאס. לאורך החודשים האחרונים טען כי הוא מוכן להגיע לסיכומים בתנאי שישראל תיסוג מעזה. רק לפני כחודשיים הוא טען כי ארגונו "מעוניין מאד" בהסכם.

ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, נואם ביום השנה השני לעסקת שליט
אסמאעיל הנייה בתקופתו כראש ממשלת חמאס | צילום: רויטרס

בטרם שילם בחייו שלו, אסמאעיל הנייה איבד מספר בני משפחה במהלך חודשי המלחמה. בחודש אפריל, שלושה מבניו חוסלו בתקיפה אווירית שביצע צה"ל על רכב במחנה הפליטים שאטי בצפון הרצועה. בתקיפה נפצעו גם שלושה מנכדיו.

שמונה ימים לפני חיסול בניו, אחותו של הנייה, סבאח עבד אל אסלאם הנייה, תושבת תל שבע בת 57, נעצרה על-ידי המשטרה בגין ביצוע עבירות ביטחון - ובהן הסתה לטרור. כמה מאחיותיו של הנייה מחזיקות באזרחות ישראלית וגרות בתל שבע, לאחר שהתחתנו עם בדואים. בחודש יוני נהרגה אחות אחרת של הנייה בתקיפה של צה"ל על בית במחנה הפליטים שאטי.

עד לחיסולו לפנות בוקר, הנייה חי חיי פאר בדוחא בירת קטר, בעת בה בני עמו בעזה סובלים מחרפת רעב. על-פי דיווחים, הונו של ראש הלשכה המדינית של חמאס עמד על 11 מיליארד דולר. בזמן המלחמה, הוא ובכירים נוספים בארגונו נצפו כשהם מבלים במועדונים דיפלומטיים, עפים במטוסים פרטיים ומטיילים ברחבי העולם.