זלזול בחיי אדם - והפתעה ב-7 באוקטובר: ההתכתבויות של סינוואר

ב"וול סטריט ג'ורנל" נחשפו מכתבים ששלח מנהיג חמאס ברצועה לגורמים בארגונו - בהם הביע אדישות מוחלטת בנוגע לחיי פלסטינים וטען כי המשך הלחימה משרת את מטרותיו. במכתב להנייה לאחר מות בניו, סינוואר כתב: "המוות של בניך ושל פלסטינים נוספים יזרים חיים לאומה". על אירועי שבת השחורה: "דברים יצאו משליטה"

יחיא סנוואר מנהיג חמאס
יחיא סינוואר | צילום: רויטרס

בדיווח שפורסם הלילה (שלישי) ב"וול סטריט ג'ורנל" נחשפו התכתבויות של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, ברקע ניהול המגעים לגיבוש עסקת חטופים. בהודעות שנמסרו לידי העיתון האמריקני בידי גורמים "עם עמדות שונות מאלו של סינוואר", מנהיג חמאס ברצועה מביע אדישות מוחלטת לחיי בני עמו - וטוען כי מוות של פלסטינים משרת את מטרותיו.

"הישראלים נמצאים בדיוק איפה שרצינו אותם", כתב סינוואר לגורמים בארגונו שהשתתפו בשיחות עם גורמים קטרים ומצרים במסגרת המו"מ לעסקה. בהודעה נוספת לבכירי חמאס בדוחא, סינוואר הזכיר אבדות אזרחיות קשות במאבקים לאומיים במקומות כגון אלג'יריה, בה מתו מאות אלפים במאבק לקבלת עצמאות מצרפת - ואמר בנוגע למצב בעזה: "האבדות שאנחנו חווים הן הכרחיות".

ב-11 באפריל, במכתב ששלח לראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, לאחר ששלושה מבניו הבוגרים נהרגו בתקיפות חיל האוויר הישראלי, סינוואר כתב: "מותם של בניך ומותם של פלסטינים נוספים יחדירו חיים באומה שלנו ויביאו אותה לתהילה ולכבוד".

יחיא סינוואר, אסמאעיל הנייה, חמאס, עזה
יחיא סינוואר ואסמאעיל הנייה בעזה | צילום: רויטרס

על אף שמנהיג חמאס ברצועה תכנן את אירועי 7 באוקטובר, במכתביו לצוות המשא ומתן מטעם ארגונו הוא טען כי הופתע מאכזריות מחבלי הנוח'בה - וכן מהקלות שבה הם הצליחו להוציא לפועל את הטבח בעוטף. "דברים יצאו משליטה", כתב סינוואר, בהתייחסות לחטיפת נשים וילדים בשבת השחורה."אנשים נסחפו וזה לא היה אמור לקרות", הוסיף.

בעיתון האמריקני הדגישו לאורך הדיווח כי סינוואר הוא אינו המנהיג הפלסטיני הראשון שהביע תמיכה בשפיכת דמים כחלק מהמאבק נגד ישראל. לצד זאת ציינו כי היקף הנזק במלחמה הנוכחית הוא חסר תקדים במסגרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

תיעוד מהשמדת מפקדת גדוד שג'אעיה של חמאס חרבות ברזל רצועת עזה
כוחות צה״ל בשג'אעיה | צילום: דובר צה״ל

על-פי גורם ערבי שצוטט בדיווח, בעקבות חיסולו של בכיר חמאס סאלח אל-עארורי ב-2 בינואר בביירות, סינוואר שינה את דרכי התקשורת שלו. לדברי הגורם, מנהיג חמאס השתמש בכינויים והעביר מסרים רק באמצעות קומץ של עוזרים נאמנים, תוך שימוש בקודים ומעבר בין אודיו למסרים כתובים.

למרות שינוי דרכי התקשורת והחששות בעקבות חיסול אל-עארורי, ניכר בהתכתבויותיו של סינוואר כי הוא חש כבר בתחילת השנה שיעדי חמאס מתממשים. במסר שהעביר להנהגת ארגון הטרור בדוחא הוא הפציר שלא להסכים לוויתורים כלפי ישראל במסגרת המו"מ - והדגיש כי מספר גדול של הרוגים ברצועה יביא להפעלת לחץ בינלאומי על ירושלים. "המסע של ישראל ברפיח לא יהיה הליכה בפארק", כתב מנהיג ארגון הטרור ברצועה.

הפצצות צה"ל ברפיח
הפצצות צה"ל ברפיח | צילום: רויטרס

לאחר שהחלה הפעולה הישראלית ברפיח, סינוואר גילה במכתביו שביעות רצון מהמחיר המדיני והביטחוני שישראל שילמה - והביע נכונות למות למען מטרתו. בהודעה שמסר לאחרונה לאחד מבעלי בריתו, מנהיג חמאס השווה את המלחמה בעזה לקרב בעיר קארבאלה שבעיראק במאה ה-7, בה על פי המסופר נהרגו נכדיו של הנביא מוחמד. "אנחנו חייבים להמשיך להתקדם באותו הכיוון שבו התחלנו - או להפוך את הלחימה שלנו לקרב קארבאלה החדש", כתב.