אופנוע ממולכד ומחבלים מתאבדים: חקירת הפיגוע נגד חמאס ברצועה

מקור פלסטיני אמר ל"אינדיפנדנט" כי הארגון עצר 13 פעילי הג'יהאד האסלאמי שהיו חמושים בחגורות נפץ ומטעני חבלה, במסגרת הפיצוצים שאירעו בשבוע שעבר, שבהם נהרגו 3 שוטרים. "עברו שטיפת מוח"

זמן צפייה: 00:53

מקור פלסטיני מסר היום (ראשון) לעיתון "אינדיפנדנט" בשפה הערבית פרטים חדשים בנוגע לסדרת הפיצוצים שאירעו בעמדות משטרה של חמאס בשבוע שעבר. לדבריו, החוליה שביצעה את הפיצוצים, אשר התשייכה לזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, התכוונו לבצע שלושה פיצוצים ברצועה, כאשר שניים הצליחו והשלישי נכשל.

הפיצוץ הראשון, כפי שמסר המקור, שהתרחש ליד צומת א-דחדוח דרומית לעיר עזה, בוצע באמצעות אופנוע שעליו רכב פעיל מארגון דתי-קיצוני, אשר פוצץ את כלי הרכב ליד עמדת משטרה והביא למותם של שני שוטרים ולפציעתם של מספר עוברי אורח. לאחר כ-45 דקות אירע הפיצוץ השני באזור א-שיח עג'לין, מערבית לעיר עזה, ובוצע על ידי מחבל מתאבד אשר בירך לשלום ונישק את השוטרים בעמדת המשטרה ליד חוף הים, צעק "אללה אכבר" ואז פוצץ את עצמו. שני שוטרים נהרגו בפיצוץ וכמה עוברי אורח נפצעו. יש לציין כי משרד הפנים המקומי מסר כי רק שוטר אחד נהרג באירוע.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חמאס: עצרנו את מבצעי הפיגועים בעזה – שבהם נהרגו שלושה שוטרים

חמאס בלחץ: גל פיגועים בעזה עלול להצית המחאה הכלכלית • פרשנות

בדרך לעזה: מאות שקיות של סם פיצוציות נתפסו במשלוח נעליים

זירת הפיצוץ בעיר עזה
זירת הפיצוץ בעיר עזה | צילום: פלסטיני

המקור הבהיר כי המחבל השלישי חזר בו מהפיגוע, הסגיר את עצמו לידי המשטרה ולמעשה תרם לחשיפת המחבלים משני הפיצוצים הקודמים. המקור ציין כי משרד הפנים ברצועה עצר חוליה המורכבת מ-13 פעילים וברשותם חגורות נפץ ומטעני חבלה. החוליה התכוונה לבצע סידרה של פיגועים, בהם פיגוע נגד אוטובוס שמעביר שוטרים. המחבלים השתייכו ליחידת הטילים בפלוגות "אל-קודס" - הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, דובר הג'יהאד מצעב אל-ברים הכחיש את האשמות אלו וטען כי מטרתן לפרק את הקשרים בין הפלגים הפלסטינים.

נוסף לכך, המקור מסר כי לאחר שאירעו שני הפיצוצים, כוחות הגיטחון הגיעו לזירה, בדקו את מצלמות המעקב הפרוסות במקום והצליחו להשיג תמונה של מבצעי הפיגועים. אותם מחבלים, לטענת המקור, היו עצורים למעלה מחצי שנה בעבר בבית הכלא של ביטחון הפנים של חמאס באשמת שיגור טילים לעבר ישראל במהלך רגיעה. לפי מידע אחר שהגיע לידי העיתון – בתקופת מאסרם, המחבלים קיבלו מכות, עברו עינויים והשתחררו לאחר התערבות של הג'יהאד האסלאמי. אך לפי דיווחים אחרים שהגיעו לידי העיתון, הג'יהאד האסלאמי התנער מהם ולאחר מכן שני הפעילים הצטרפו לקבוצה קיצונית-דתית. עוד טען המקור כי החוליה שביצעה את הפיצוצים "עברה שטיפת מוח באינטרנט וקיבלה הוראות מבחוץ לביצוע תקיפות נגד משטרת חמאס".

השוטרים שנהרגו בפיצוצים בעזה
השוטרים שנהרגו בפיצוצים בעזה | צילום: החדשות 13
זירת הפיצוץ בעיר עזה, על פי דיווחים פלסטינים
זירת הפיצוץ בעיר עזה, על פי דיווחים פלסטינים | צילום: חדשות 13

ביום חמישי כתב סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי מנגנון הביטחון בעזה תפס חולייה המונה עשרה חברים, שעל פי הארגון אחראים לסדרת הפיצוצים בעמדות המשטרה. גורמים פלסטיניים דיווחו כי חמאס נוהג באכזריות כלפי החשודים, תוך שימוש במכות ובאלימות. יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, קיים סיור מתוקשר במקומות שבהם אירעו פיגועי ההתאבדות, ונועד עם השוטרים במהלך עבודתם.

יום לפני כן רשת "אל-ג'זירה" דיווחה כי חקירת שרשרת הפיצוצים מעלה כי הם בוצעו על ידי שני מחבלים מתאבדים שהתפוצצו בשתי עמדות המשטרה. בד בבד, גורמים בחמאס מסרו ל-BBC כי על פי ההערכות, המחבלים המתאבדים מזוהים עם דאע"ש. גדודי "עז א-דין אל-קסאם", הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו הודעה שבה הודיעו על מותם של השוטרים. בהודעה נכתב כי "השלושה נפלו בעת שהגנו על עזה מפני משרתיו של הכיבוש, אשר פועלים לפגוע בביטחונו של העם הפלסטיני ולמנוע ממנו להקדיש את מאמצי הג'יהאד נגד הציונים הכובשים".

אסמאעיל הניה בסיור במקומות בהם ארעו פיגועי ההתאבדות
אסמאעיל הניה בסיור במקומות בהם ארעו פיגועי ההתאבדות | צילום: חדשות 13

כאמור, ביום שני שעבר דיווח משרד הפנים בעזה כי שני פיצוצים אירעו בעמדות של המשטרה הפלסטינית ברצועה, בהם נהרגו שלושה שוטרים ונפצעו שלושה נוספים. תחילה, דווח בתקשורת המקומית כי המקור לפיצוץ נובע מתקיפה של חיל האוויר הישראלי על אופנוע. עם זאת, בצה"ל ובשב"כ הכחישו את הטענות על תקיפה - ומשרד הפנים ברצועה הודיע כי פתח בחקירת נסיבות האירוע.

בעקבות האירועים, הוכרז מצב כוננות גבוה בקרב כל מנגנוני הביטחון והמשטרה. "הכיבוש הציוני ומשתפי הפעולה שלו פועלים באופן קבוע לפגוע בביטחון של עזה ולדרדרה לעבר אנרכיה ביטחונית", נמסר ממשרד הפנים בעזה. יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, התייחס אף הוא לסדרת הפיצוצים, ואמר כי "מנגנוני הביטחון העזתיים יגיעו לכל הגורמים העומדים מאחורי הפיצוצים הללו".