הרמטכ"ל נגד סמוטריץ': לא נכון לפצל את הפיקוד באיו"ש

פרסום ראשון: רא"ל הלוי יזם שיחה חריגה עם רה"מ נתניהו - והפציר בו שלא להעביר כמה מסמכויות שר הביטחון גלנט ליו"ר הציונות הדתית. החשש שלו ושל צה"ל הוא מחוסר אחדות בפיקוד, כאשר שר אחד מפקד על פינוי מאחז כזה או אחר - ושר אחר מפקד על שאר המשמעויות הביטחוניות

זמן צפייה: 01:36

פרסום ראשון: החשיפה אמש בחדשות 13 על שיחת האזהרה החריגה של ראש השב"כ לשר איתמר בן גביר עוררה היום סערה, והערב (חמישי) פורסם במהדורה המרכזית כי גם הרמטכ"ל מודאג מצעדי הממשלה. רא"ל הרצי הלוי יזם שיחה חריגה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו - והפציר בו שלא להעביר כמה מסמכויות שר הביטחון יואב גלנט לשר בצלאל סמוטריץ'.

טיעוני הלוי דומים מאוד לטיעוניו של הרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי, והחשש שלו ושל צה"ל הוא מחוסר אחדות בפיקוד, כאשר שר אחד מפקד על פינוי מאחז כזה או אחר, ושר אחר מפקד על שאר המשמעויות הביטחוניות, שהרי הדברים קשורים אחד בשני ותלויים אחד בשני.

הרמטכ"ל הביע את עמדתו גם בפני ראש הממשלה וגם בפני שר הביטחון, ואמר כי הוא חושב שלא יהיה נכון להעביר את הסמכויות לשר סמוטריץ', אשר מגביר את הלחץ על נתניהו וטוען שהוא קיבל ממנו הבטחה שיעמוד בהסכם הקואליציוני.

נזכיר כי גם חוות הדעת של היועצת המשפטית גלי בהרב-מיארה קבעה כי יש קושי משפטי משמעותי, אולי אפילו מניעה משפטית, להעביר סמכויות מחלק המשרד בתחומים הללו הקשורים למשפט בינלאומי.

שר הביטחון גלנט בפגישה ראשונה עם הרמטכ''ל המיועד הרצי הלוי
שר הביטחון גלנט בפגישה ראשונה עם הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: אריאל חרמוני

לאחר שנחשפה שיחת האזהרה החריגה של ראש השב"כ לבן גביר, לפיה מעשיו עלולים להוביל להסלמה ביטחונית, בעוצמה יהודית דחו היום את הדברים. ח"כ צביקה פוגל אמר בריאיון לגלי צה"ל: "אני לא מקבל את הערכתו של רונן בר. הוא, וגם שר הביטחון וראש הממשלה - שלא שונים מקודמיהם בתפקיד - תקועים יותר מדי שנים בקונספציה של 'בואו נרגיע ובואו נכיל' - ובינתיים אנחנו סופרים גופות".

גם ח"כ אלמוג כהן התייחס לאזהרתו ראש שב"כ. "בתקשורת יש ניסיון להקטין את המדיניות של השר במזרח ירושלים, מפני שאמרו פיתות, ניסו להקטין", הוא אמר בריאיון לרדיו 103. "זה הרבה מעבר לפקפוק והניסיון להקטין את מדיניות השר במזרח ירושלים. יש שם מבצע ומבצע גדול, מאסיבי, שעלול להבעיר את העיר, אבל בסופו של יום הכול עלול להבעיר את העיר, את המזרח התיכון. כל פעולה עלולה לעלות לנו בדם, אז נמשיך להירצח ברחובות? לקבור ילדים לפני כניסת שבת?".

"שנפסיק לפעול?", הוסיף ח"כ כהן, "תפקידו של ראש שב"כ מאוד ברור - סיכול טרור, סיכול חתרנות מדיניות וכו'. שיתעסק במה שהוא צריך לעשות. אני מכבד ומעריך אותו אבל תפקידו לא להעביר לגורמים מדיניים אזהרות כאלה ואחרות. בסוף ברור שכשיוצאים לפעילות התקפית זה עלול להתסיס את הצד השני. האלטרנטיבה של להמשיך להירצח ברחובות מאוד רעה בעיניי".