הרמטכ"ל ה-23: רב-אלוף הרצי הלוי נכנס לתפקידו

דרגות רב-אלוף הוענקו לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל הרצי הלוי, שאמר במשרד ראש הממשלה: "נשמור על צה"ל אחד, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון", ולאחר טקס החילופים תיערך הרמת כוסית בפורום מטכ"ל | משדר מיוחד

זמן צפייה: 07:08

החייל מס' 1: דרגות רב-אלוף הוענקו הבוקר (שני) לרמטכ"ל ה-23 של צה"ל הרצי הלוי, בטקס שנערך במשרד ראש הממשלה בירושלים, בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ולאחר מכן נערך טקס החילופים בקריה. מיד לאחר מכן תיערך הרמת כוסית בפורום מטכ"ל, במעמד שר הביטחון גלנט.

לאחר הענקת הדרגות במשרד ראש הממשלה יצא רא"ל הלוי יחד עם הרמטכ"ל היוצא אביב כוכבי לביקור בהיכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בהר הרצל, ולאחר מכן נערכה קבלת פנים בבית הנשיא. לסיום, בשעה 16:15 ייערך משמר כבוד לרמטכ"ל היוצא.

הרמטכ''ל הנכנס רא''ל הרצי הלוי
הרמטכ''ל הנכנס רא''ל הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

רא''ל הרצי הלוי לצד הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומנכ''ל הקרן למורשת הכותל, מר מרדכי (סולי) אליאב
רא''ל הרצי הלוי לצד הרמטכ''ל היוצא אביב כוכבי ומנכ''ל הקרן למורשת הכותל, מרדכי (סולי) אליאב | צילום: דובר צה''ל

בנאומו הפומבי הראשון כרמטכ"ל אמר רא"ל הלוי: "תשובתנו לאיומים היא ביתרוננו הביטחוני, בהרתעה, ביכולות המתקדמות ובכשירות הגבוהה. ידעו אויבנו: את מה שאנו אומרים אנו יודעים גם לעשות, ואנו נכונים לעשות עוד הרבה מעבר למה שאנו אומרים. ייחודו של צה"ל בכך שהיה - ועודנו - פסיפס של החברה הישראלית".

עוד הוסיף הרמטכ"ל הנכנס: "נכין את צה"ל למלחמה מול זירות רחוקות כקרובות, נרחיב את הגיוס האיכותי לצה"ל מכל שכבות האוכלוסייה – מקור כוחנו; נחזק את צבא המילואים ונשמור על צה"ל אחד, ענייני, ערכי ומקצועי, חף מכל שיקול שאיננו הביטחון".

הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי והרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי
הרמטכ''ל היוצא רא''ל אביב כוכבי והרמטכ''ל הנכנס הרצי הלוי | צילום: דובר צה''ל

שר הביטחון גלנט, רא''ל כוכבי ורא''ל הלוי בטקס חילופי הרמטכ''ל
שר הביטחון גלנט, רא''ל כוכבי ורא''ל הלוי בטקס חילופי הרמטכ''ל | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף
הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף | צילום: קובי גדעון / לע''מ

הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף
הרמטכ''ל הרצי הלוי מקבל דרגות רב-אלוף | צילום: אלכס קולומויסקי

"אני מסיים מסע של ארבעים שנה בהן צעדתי בכל הגזרות, רובן מאתגרות ומדממות", אמר בנאומו הרמטכ"ל היוצא כוכבי, "אני מסיים את המסע בסיפוק. היה בו מהכל, הצלחות וכישלונות, רגעי נחת וצלקות, אבל לעולם היו בו חרדת קודש והשתדלות. אני מסיים בסיפוק ויוצא מלא תקווה, בזכות האיכות האנושית".

"משרתים בצה"ל אנשים בעלי דעות ואמונות שונות אשר מוכיחים יום יום שלצד שונות אפשר לקיים אחדות וחברות", הוסיף כוכבי, "דווקא בימים אלו של קיטוב ומחלוקת, השירות הצבאי המשותף של כל גווני החברה, מזכיר לנו שאנו עם אחד, עם מטרה אחת ועם עתיד משותף אחד".

טקס חילופי הרמטכ''ל במשרד ראש הממשלה
טקס חילופי הרמטכ''ל במשרד ראש הממשלה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ראש הממשלה נתניהו שלח מסר לאיראן בנאומו, ואמר: "איראן אחראית ל-90% מן הבעיות של מזרח התיכון. התוקפנות של המשטר הקנאי בטהרן, מערערת שוב ושוב את היציבות באזורינו. משטר זה מאיים להשמיד אותנו ולפגוע במדינות נוספות שנושאות עיניים לכיוונינו. לא נחכה שחרב חדה תונח על צווארנו. צה"ל, יחד עם המוסד והשב"כ יעשו כל שיידרש להשיב מלחמה שערה על צוררינו".

שר הביטחון יואב גלנט בטקס חילופי הרמטכ''ל
שר הביטחון יואב גלנט בטקס חילופי הרמטכ''ל

בהמשך, גם שר הביטחון יואב גלנט נשא דברים, בהם התייחס לתפקידו של צה"ל בחברה הישראלית ולמשימותיו הביטחוניות של צה"ל. "בין סמכות לאחריות במערכת הצבאית עובר מושג יסוד אחד: אחדות הפיקוד", אמר גלנט, "לכל חייל וקצין - מפקד אחד, ומעל כולם הרמטכ''ל, הדרג הפיקודי העליון בצבא, הכפוף לשר הביטחון ונתון למרות הממשלה".

עוד אמר שר הביטחון: "מתוקף תפקידי וכמתחייב מן החוק, אפעל כדי שהרמטכ''ל, רב-אלוף הרצי הלוי, יוכל לממש את אחריותו. בתוך כך, אוודא כי לחצים חיצוניים - פוליטיים, משפטיים ואחרים -נעצרים אצלי ולא מגיעים לשערי צה''ל".