רב"ט הלל נחמיה אופן, שמת באימון, הובא למנוחות: "צנוע ודואג לכולם"

בבית העלמין הצבאי בהר הרצל נערכה הלווייתו של רב-טוראי הלל נחמיה אופן, בן 20 מכרמי צור, שהתמוטט ומת אתמול במהלך תרגיל זחילה. מפקד יחידת יהל"ם ספד לו: "אתה בין קומץ האנשים הערכיים והטובים ביותר שמשרתים ביחידות הקרביות וביחידות מובחרות"

זמן צפייה: 02:36

בבית העלמין הצבאי בהר הרצל נערכה הערב (שלישי) הלווייתו של רב-טוראי הלל נחמיה אופן, בן 20 מכרמי צור, שהתמוטט ומת אתמול במהלך תרגיל זחילה. א', מפקד יחידת יהל"ם, ספד לו: "הלל, שהיה נער מלא במוטיבציה לתרום להשפיע ולהוביל, עבר את הגיבוש בהצלחה והתנדב בשירות ליחידה. הוא היה אדם חייכן, בעל צחוק מתגלגל, צנוע ודואג לכולם, היווה דמות מרכזית בפלוגה ובמחלקה".

"אירוע נפילתו של הלל נמצא בתחקור, ואנו מתחייבים להמשיך ולחקור אותו בצורה מקצועית", הוסיף, "חבריו מספרים שהיה אדם ישר וכנה כזה שלא מעגל פינות תמיד נרתם ראשון וכל דבר שנגע בו היה מושלם. יכולתיו הפיזיות היו גבוהות, בדרכו המיוחדת סחף את הפלוגה ואת המחלקה אחריו. אתה בין קומץ האנשים הערכיים והטובים ביותר שמשרתים ביחידות הקרביות וביחידות מובחרות. בני המשפחה אתם נכנסים כעת למשפחת השכול אנו מבטיחים שנשאר לתמוך ולחזק בשעה קשה זו בה יחידת יהל"ם וחיל ההנדסה כולו מרכין ראש".

חניטל, אמו של הלל, ספדה לו: "איך מספידים בן? פניך פני מלאך, נולדת שנה אחרי שאמא שלי נפטרה, זכית לקבל את כשרונותיה, את זיו פניה היפות. היית מתנה כשנולדת, כל דבר שהתחלת ונגעת בו עשית על הצד השלם ביותר. הכנת עוגיות תמיד מושלמות, היית מושלם. מוכשר במתמטיקה. הייתה לך רגישות מיוחדת במינה".

Whatsapp Image 2023 08 15 At 2
המונים בהלוויתו של הלל נחמיה אופן | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 15 At 2
הלל נחמיה אופן מובא למנוחות | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אחיו של הלל, שמעיה, ספד: "הלל אחי היקר, אני מנסה לחשוב מה להגיד או איך להיפרד ממך יום שישי האחרון באנו להורים בשבת וכל כך התבאסתי שאתה סוגר שבת בבסיס. ניסיתי להתקשר אבל לא היית זמין, לא חשבתי שאאלץ להיפרד ממך ככה - רציתי לשמוע את הקול שלך, שטוב לך ושאתה ממשיך לתת בראש כמו שאתה רגיל. כולך טהור, כזה לב טוב אתה לא וויתרת המשכת להפוך את העולם ולהתאמץ כי זו הדרך שלך וככה גם בצבא".

דינה, אחותו של הלל, נפרדה גם היא מאחיה וסיפרה על הקשר המיוחד שחלקה איתו: "הלל, היה לנו קשר חזק ומיוחד שלא רואים אצל אחים. אני מנסה לחשוב על מילים שיתארו אותך, על כמה היית אח טוב. לא משנה כמה היית עמוס תמיד היית מוצא זמן אלי ולשגעונות שלי תמיד עזרת לי במתמטיקה הייתי מתעצנת עליך שלא הבנתי אבל אתה המשכת בנחת שלך, תמיד היית זמין בשבילי, לא הייתי מוצאת שום אח בעולם שמשקיע ככה באחותו, אין שום אח כמוך בעולם".

"אי אפשר לסכם אותך בהספד קצר", הוסיפה אחותו של הלל מבשרת, ואמרה: "אני לא מעכלת שלא אראה אותך עוד. ביקשתי ממך עזרה בלימודים והיית מסביר לי תמיד בסבלנות, תמיד שמת לב לפרטים הקטנים, גם אם היית ליד חברים היית בלי פוזות, אתה פשוט כיבדת אותי, לא יודעת איך אסתדר בלעדייך״.

Whatsapp Image 2023 08 15 At 2
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול מסרו הוריו של הלל הצהרה שבה ביקשו "להשאיר את הצבא מחוץ למחלוקות". בעז, אביו של רב"ט הלל נחמיה אופן, אמר:  "בימים כאלה, שהרוחות סוערות, טוב להתווכח, אבל לשמור על אחדות זו הצוואה של הלל. בשבת האחרונה שלו שאלתי אותו אם מדברים על סרבנות - והוא ענה לי שזה לא מעניין אף אחד בצבא. זה המסר של הלל". הלווייתו של הלל תתקיים הערב ב-17:00 בהר הרצל, לאחר בקשת המשפחה שרופא מטעמה יבדוק את נסיבת מותו.

לדברי האב, "הלל הלך הכי רחוק שהוא יכול. אנחנו לא עוסקים בחקירות, ומקווים שצה"ל יפיק את הלקחים ויחקור את האסון - לא כדי להפיל את האשמה על האנשים בשטח. צריך תיקון מקיף בנוגע לכל מה שקרה". אמו של הלל, חניטל, סיפרה כי לבנה "היה מבט ישר ונקי, כמו העיניים שלו. ממש עלם חמודות בכל המובנים". לדבריה, "כשחשבתי על נתיחת הגופה, אמרתי 'איך אפשר לנתח גופה כל כך יפה ונקייה?'".

ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, שכן של המשפחה, הוסיף:"אנחני חיים בית מול בית ובית הגידול של משפחת אופן, הוא של גיבורים ללא סימני שאלה. האומה והצבא חד הם. זה אירוע נורא של הקרבת קורבן ציבור על הגנת המולדת והמזבח הכי גדול שיש. כולנו כקהילה מאוחדים ודבקות במשימה. הלל התחיל לרוץ הרבה לפני הגיוס, כאן בדרכים של כרמי צור. הייתי נוסע לעבודה רואה אותו רץ, מכין את עצמו לקראת שירות. מכשיר את עצמו.

מדובר צה"ל נמסר כי המשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, ובסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. מפקד זרוע היבשה, אלוף תמיר ידעי, הורה על עוצר אימונים שיימשך עד מחר ב-05:00. הלל נחמיה אופן שירת כשבעה חודשים בצה"ל, והותיר אחריו הורים וחמישה אחים ואחיות.

רב''ט הלל נחמיה אופן
רב''ט הלל נחמיה אופן | צילום: דובר צה''ל

במסגרת האימון נדרש הלל, לוחם ביחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, לזחול לאורך כמה מאות מטרים. הוא סטה ממסלול הזחילה, ומפקדו החל לחפש אותו ומצא אותו שוכב ולא מגיב. למקום הוזעק פראמדיק שהעניק לו טיפול ראשוני. זמן קצר לאחר מכן הגיעו למקום גם פראמדיק של מד"א וצוות רפואה של יחידת 669 - שקבע את מותו.

הלל התגייס לצה"ל לפני שבעה חודשים, וסיים את הטירונות לפני שלושה שבועות. לאחר מכן הוא החל במסלול של אימון מתקדם. גורמים בצבא אמרו כי לא ידוע על בעיות רפואיות קודמות שמהן סבל. יצוין כי בסוף השבוע הוכרז בצה"ל עוצר אימונים בשל עומס החום הכבד, שהיה בתוקף עד אמש ב-22:00. התרגיל החל בחצות, לאחר שנקבע כי עומס החום מאפשר זאת. מתחקיר ראשוני עלה כי הלוחם התמוטט בין 04:00 ל-05:00 וטרם נקבעה סיבת המוות.

במועצה אזורית גוש עציון פרסמו הודעה: "קיבלנו בתדהמה את האסון שפקד את משפחת אופן על מותו של הלל ז"ל. הלל התגייס ליחידה מובחרת כדי לתרום למדינה. הוא היה בן למשפחה שורשית בגוש עציון, ומשפחתו היא ממייסדי ישיבת הר עציון. בשם המועצה כולה אנו שולחים תנחומים עמוקים למשפחה ועצובים מאוד יחד איתם על האסון הכבד. צוותי החירום במועצה מלווים בשעה קשה זו את המשפחה".