אזעקות בראשון לציון ובחולון; הג'יהאד האיסלאמי: "נרחיב את הירי"

אזעקות נשמעו בראשון לציון, חולון, בת ים ויישובים נוספים בגוש דן וכן באשקלון, נתיבות, שדרות ועוטף עזה. בג'יהאד האיסלאמי להמשיך ולהרחיב את ירי הרקטות לעבר ישראל: "על האויב לדעת שאנחנו מוכנים להרחיב את טווח האש – יהיה המחיר שיהיה. הג'יהאד שלנו נמשך

זמן צפייה: 03:29

אזעקות נשמעו מעט אחרי 21:00 (חמישי) ביישובים בגוש דן כגון ראשון לציון, חולון, בת ים וכן יישובי הדרום כמו אשקלון, נתיבות, שדרות ועוטף עזה. כמו כן, סמוך ל-21:00 נורה מטח כבד מרצועת עזה לעבר אשקלון, נתיבות ויישובי עוטף עזה. לפי דובר צה"ל, 620 שיגורים בוצעו לעבר ישראל מרצועת עזה מתחילת מבצע "מגן וחץ"

מוקדם יותר נהרג גבר כבן 40 מפגיעת רקטה בבניין מגורים ברחובות. עוד עשרה נפגעו, בהם חמישה במצב קל ושני נפגעי חרדה, ויש חשש לקריסת הבניין. ראש העיר רחובות, רחמים מלול, אמר כי הדיירים יפונו. לדבריו, "עד היום ברחובות לא היו פגיעות בכל הסבבים, אבל היום הגיעו גם אלינו.הפגיעה היא קשה. כנראה שנצטרך לפנות את הבניין מטעמי בטיחות יתר. נפנה את הדיירים ונדאג למקום חלופי. ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט יקיימו ב-21:45 הערכת מצב. גורם מדיני: "הפסקת האש מתרחקת".

Whatsapp Image 2023 05 12 At 0
הבניין שנפגע ברחובות | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הבניין שנפגע
הבניין שנפגע מרקטה ברחובות | צילום: ליאור מולדובן, פלאש 90

בג'יהאד האיסלאמי מאיימים הערב בהמשך הירי מרצועת עזה לעבר ישראל - ואף בהרחבת טווח האש. דובר ארגון הטרור, אבו חאמזה, אמר: "35 שעות לאחר חיסול שלושת הבכירים שלנו, עמד האויב מפוחד. הוא ציפה לתגובת ההתנגדות שהחלה עם מטחים של מאות טילים לעבר אשקלון, שדרות, באר שבע, בת ים, ת"א, בית שמש ורחובות. אנחנו אומרים לאויב הציוני הטיפש שהאיש בדרג הכי נמוך בהתנגדות שלנו עומד באומץ לב וללא היסוס".

"אנחנו בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי נחושים לבלום את התוקפנות של האויב", הוא הוסיף, "ואנחנו מוכיחים בשטח את כישלון מדיניות החיסולים. על האויב לדעת שאנחנו מוכנים להרחיב את טווח האש – יהיה המחיר שיהיה. הג'יהאד שלנו נמשך".

Whatsapp Image 2023 05 12 At 1
הפצצות חיל האוויר ברצועת עזה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון גלנט מקיימים הערכת מצב. גורם מדיני אמר: "הפסקת האש מתרחקת". המפכ"ל קובי שבתאי אמר בזירה ברחובות: "לפני כשעה הייתה פגיעה ישירה בבניין. לצערנו, יש נפגעים. כרגע יש חלוקת אחריות בינינו. גם אלוף פיקוד העורף נמצא במקום. פיקוד העורף סורק כדי לבדוק אם אין לכודים נוספים. מערך החבלה מטפל בנפל של חלקי הטיל והרשות המקומית מטפלת באוכלוסייה".

"מחוז מרכז של המשטרה לקח אחריות על הזירה וטיפול בה", הוסיף המפכ"ל, "אנחנו במערכה. משטרת ישראל וכל כוחות הביטחון ממשיכים לתת מענה לכל זירה שלה נידרש. מאחלים החלמה לנפגעים". אלוף פיקוד העורף אמר בזירה: "המקלט בבניין היה ישן ושימש כמחסן, לכן לא נכנסו אליו".

הבניין שנפגע ברחובות
הבניין שנפגע ברחובות | צילום: רויטרס

הזירה ברחובות
זירת פגיעת הרקטה ברחובות | צילום: פלאש 90

בינתיים, מקורות מצריים המעורים בפרטי התיווך שמובילה מצרים בין הפלגים הפלסטינים בעזה לבין ישראל מסרו הערב לעיתון הלונדוני "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הגעתו של ראש הסגל המדיני של הג'יהאד האיסלאמי, מחמד אל-הינדי, מטורקיה לקהיר הבוקר – הגיעה לאחר כישלון ההסכם הראשוני לרגיעה שהושג אמש וזאת מאחר שישראל סירבה לתנאי ההתנגדות ובראשם החזרת גופתו של ח'דר עדנאן והבטחות כתובות למתווכים לגבי הפסקת מדיניות החיסולים נגד בכירי ההתנגדות.

בנוסף, המקורות הדגישו כי לאחר שורה של שיחות שקיים ראש המודיעין המצרי, עבאס כאמל, עם היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי ועם ראש שב"כ רונן בר, החליטו הבכירים המצרים לשלוח משלחת רמת-דרג מקרב בכירי המודיעין המצרי, שצפויה להגיע בעוד שעות אחדות לת"א באמצעות מטוס פרטי וזאת במטרה לכריע את הנקודות הנמצאות במחלוקת. כמו כן, המקורות העריכו כי ממשלת ישראל תגלה גמישות לגבי העברת גופתו של ח'דר עדנאן.

המקורות הוסיפו כי המשלחת הביטחונית המצרית תישא עימה מסר מיוחד מנשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, לראש הממשלה נתניהו לפיו הוא יאיץ בנתניהו שלא לפספס את ההזדמנות לעצור את שפיכות הדמים וסיום ההסלמה – על מנת ללכת למו"מ כולל לרגיעה ארוכת טווח במהלך התקופה הקרובה.

אחמד אבו-דקה
אחמד אבו-דקה

מוקדם יותר חיסלו צה"ל ושב"כ את אחמד אבו-דקה, סגנו של ראש המערך הרקטי של הג'יהאד האיסאלמי באזור רפיח. אבו-דקה היה סגנו של עלי ע'אלי, שחוסל לפנות בוקר בתקיפת צה"ל ושב"כ בחאן יונס.  זמן קצר לאחר מכן - מטח כבד לעבר ישראל: אזעקות נשמעו באשקלון, בעוטף עזה וביישובי חבל לכיש והשפלה.

במקביל, צה"ל תקף שני משגרי רקטות מוטמנים, מנהרה התקפית תת-קרקעית ומתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי.  בנוסף, כלי שיט תקף מתחם צבאי שבו ממוקמת עמדה צבאית בשימוש הכוח הימי של הג'יהאד האיסלאמי במרכז רצועת עזה.

גורם מדיני אמר כי "המטרה היא שהג'יהאד יתחנן להפסקת אש. נחליט איך לפעול לפי עוצמת התגובה שלו". מפקד פיקוד דרום, אלוף אליעזר טולדנו, אמר: "יש למצות את פוטנציאל המבצע. מבחינת זה לחסל את בכירי הג'יהאד האיסלאמי". ראש הממשלה בנימין אמר אחרי החיסול: "כל מי שבא לפגוע בנו - דמו בראשו ודמו בראשו גם של סגנו; אנחנו בעיצומה של המערכה".