עדות התצפיתניות: כ-30 מחבלים נסעו ליד הגדר שלוש פעמים ביום

עמית ירושלמי, תצפיתנית ששירתה מבסיס נחל עוז והשתחררה חודש לפני 7 באוקטובר, העידה בפני ועדת החקירה האזרחית: "ראיתי אימונים. פעם זה היה אימון פעם בחודש, פעמיים בחודש. זה הפך לפעם בשבוע, ולאט לאט גם כמה פעמים ביום". היא הוסיפה: "דיווחנו על הכול". תצפיתנית נוספת סיפרה: "אף פעם לא התכוננו למצב שבו פולשים אלינו"

זמן צפייה: 01:39

תצפיתניות ששירתו במוצב נחל עוז העידו היום (שלישי) בפני ועדת החקירה האזרחית - וסיפרו על שהתרחש בגזרה בתקופה שקדמה לפרוץ המלחמה. עמית ירושלמי, תצפיתנית ששירתה במוצב והשתחררה מצה"ל כחודש לפני 7 באוקטובר, העידה: "ראיתי את האימונים. פעם זה היה אימון פעם-פעמיים בחודש. זה הפך לפעם בשבוע, ולאט לאט גם כמה פעמים ביום. ראיתי גם שינוי בנוגע למיקום האימון".

היא הוסיפה: "היו פעמים שהאימון לא התקיים במתחם אימונים, שזה גם היה חשוד. ראיתי התגברות של הפרות סדר על הגדר". ירושלמי הדגישה כי "בתקופה האחרונה היו הפרות סדר משוגעות".

עוד הוסיפה ירושלמי: "בנוסף, הייתה גם את שיירת הטנדרים, שבספירה האחרונה שלי נסעה שלוש פעמים מנתיב העשרה לכרם שלום". לפי עדות התצפיתנית, "כ-30 טנדרים עם מחבלים חמושים שנשאו מצלמות והניפו דגלי חמאס ופלסטין נסעו כ-300 מטרים מהגדר. דיווחנו על הכול"

התצפיתניות שנפלו במוצב בנחל עוז
התצפיתניות שנפלו במוצב בנחל עוז

בנוסף העידה מרגרט ויינשטיין, תצפיתנית ששירתה במשך כשנה וחצי בנחל עוז. "אף פעם לא התכוננו למצב שבו פולשים אלינו, כי גם אם מגיעים אלינו למוצב, הלוחמים יודעים מה לעשות, והם הורגים אותם בכניסה וזהו. לא הייתה סיטואציה שנכנסים אלינו לחמ"ל", היא סיפרה, ולדבריה, לא תורגלה "סיטואציה קיצונית שנכנסים גם למוצב".

על התחושות בתקופה שקדמה ל-7 באוקטובר אמרה: "ברור שהרגשנו שמשהו קורה, זה היה באוויר. זה היה חד משמעי, בכל זאת ממצב שבו יש אירוע פעם בחודש, היה אירוע כל יום - אם זה ירי לכיוון הכוחות, חדירה של הגדר לשטח שלנו, גם חדירה מלאה לשטח שלנו, לא רק בתוך הספארי, היו לנו הפגנות, היו לנו אימונים, סיורים, היה לנו מטענים, נאלצנו בחודשים האחרונים להתמודד עם כל דבר שהתכוננו אליו".

מרגרט וינשטיין, שירתה כתצפיתנית בחמ"ל נחל עוז
מרגרט וינשטיין, שירתה כתצפיתנית בחמ"ל נחל עוז | צילום: ועדת החקירה האזרחית לאסון ה-7.10

ויינשטיין הוסיפה: "אני חושבת שאנחנו צעקנו. אני לא מרגישה שהיינו צריכות לעשות משהו אחרת. אני באמת מרגישה שעשינו הכי טוב שאנחנו יכולות. צעקנו את מה שהיה לנו לצעוק. מה עוד אני יכולה לעשות? לא יכולתי ללכת למג״ד ולדפוק לה בדלת. לי אין גישה לקצינים גבוהים".

איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל
איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל

איל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל שנפלה ב-7 באוקטובר, פתח את יום הדיונים המיוחד ואמר: "זה בוקר מאוד מיוחד וכואב לי באופן אישי כאבא של רוני. הבוקר יישמעו פה עדויות של תצפיתניות; עדויות שמתקשרות בקשר ישיר למה שיקרה עוד יומיים - 19 בספטמבר - הרגע שבו ממשלת ישראל תשיב על העתירה שלנו לבג"ץ ותפרסם את עמדתה באשר לדרישתנו להקמת ועדת חקירה ממלכתית. מכאן אני פונה לאזרחי מדינת ישראל. האזינו לעדויות של הבנות היקרות ותגידו אתם: האם זה לא מובן מאליו שחייבים להקים ועדת חקירה ממלכתית כדי שהעדויות הללו ישמעו?".