רס"ר שחיסן ללא הכשרה, מ"פ שתקף פקוד: יותר ממחצית התלונות בצה"ל - מוצדקות

עלייה של 9 אחוזים בכמות הקבילות שהוגשו בשנת 2021 לעומת שנה קודם לכן. כך עולה מדו"ח נציבת קבילות החיילים שמתפרסם היום. בין הדוגמאות לקבילות שנמצאו מוצדקות: קצינה שניערה ודחפה חיילת, מפקד צוות שמתעלל בחייליו וחייל שהושפל בגלל היותו הומו

Whatsapp Image 2021 11 28 At 2
חיילים | צילום: שאטרסטוק

נציבות קבילות החיילים, תא"ל במיל' רחלי טבת ויזל הגישה את דו"ח הנציבות לשנת 2021 לשר הביטחון בני גנץ. לפי הדו"ח שפורסם הבוקר (רביעי), 6,222 קבילות הוגשו בשנה שעברה ומדובר בעלייה של 9 אחוזים בהגשת הקבילות ביחס לשנת 2020. לפי הדו"ח, 55 אחוזים מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות - וכאן מדובר בירידה של 6 אחוזים.

3,722 ממגישי הקבילות היו חיילים בשירות חובה, עלייה של כ-17% ביחס לשנת 2020, 656 אנשי קבע, 491 משרתי מילואים ו-973 מלש"בים.

הדו"ח מציג כמה דוגמאות לקבילות שנמצאו מוצדקות. אחת מהן היא מקרה של רס"ר מחנה שחיסן 8 חיילים בחיסון נגד שפעת ללא הכשרה או סמכות. הרס"ר הבחין בעומס ההמתנה לחיסוני שפעת והציע לחובש סיוע בביצוע החיסונים, תוך שהציג עצמו כבעל הסמכה כחובש. קצין בריאות הצבא האוגדתי שהבחין ברס"ר מחסן את החיילים לא פעל לעצור אותו. בעקבות המקרה, הנגד שוחרר משירות צבאי.

במקרה אחר, חייל ששהה בבסיס הכליאה "נווה צדק" התלונן על כך שבארוחת הערב קיבל מזון שמכיל אגוזים, זאת למרות שבעת קליטתו בבסיס ציין כי הוא אלרגי. החייל פונה למרפאה ובהמשך לבית החולים לקבלת מענה רפואי.

מקרה נוסף המתואר בדו"ח הוא של חייל בשירות חובה שהתלונן על כך שנדרש לבצע עבודה הכוללת מגע עם חומרים מסוכנים ללא המיגון הנדרש, וכי בעקבות כך סבל מסחרחורות ומבחילות. ההנחיה שניתנה לחייל מנוגדת לפקודות הצבא המחייבות מינויו של אחראי חומ"ס (חומרים מסוכנים) בעל הכשרה בנושא, וככל שלא מונה אחראי. בעקבות הקבילה, הנציבה העירה למפקד, מונה אחראי חומ"ס ביחידה, גובשה תפיסת בטיחות בשגרה והוגש דו"ח תיקון ליקויים שעלו בנושא זה.

במקרה אחר, חיילת בשירות חובה הלינה על כך שהמפקדת שלה, קצינה בדרגת סגן, אחזה בכתפה בחוזקה, ניערה אותה ודחפה אותה, זאת לאחר שהחיילת פנתה לבצע משימת שמירה על אף פטור רפואי, והקצינה ניסתה למנוע זאת ממנה. הנציבה העירה לקצינה על התנהלותה.

בדו"ח מתואר גם כיצד חייל בשירות חובה תלונן נגד מפקד הפלוגה שלו, שהשתיק אותו בגסות, דחף אותו בחוזקה לקיר, חנק אותו וחדל ממעשיו רק לאחר שהפרידו ביניהם. מבירור הקבילה עלה כי לא מדובר באירוע אלימות ראשון של המ"פ. משכך הוא הועבר מתפקידו, לא קודם עוד ולאחרונה שוחרר משירות סדיר.

עוד מקרה אלימות המתואר בדו"ח הוא לפי תלונה של לוחם בשירות חובה המשרת ביחידה מובחרת שסיפר כי מפקד הצוות שלו משתמש בשפה אלימה, לא מקפיד על מתן שעות שינה, לא מכבד פטורים והקלות רפואיות – התנהלות שיוצרת מצב מוראלי מורכב בצוות. מבדיקת הקבילה עלה עוד כי המפקד טרטר חיילים, הטיל עליהם ענישה קולקטיבית, מנע מהם חופשה שלא כדין, הנחה על ביצוע תרגול חוזר בניגוד לפקודות ונהג בחיילים באופן משפיל ומפלה.

בני גנץ רחלי טבת ויזל דו''ח נציבת קבילות החיילים חיילים צה''ל
גנץ מקבל מהנציבה טבת ויזל את הדו''ח לשנת 2021 | צילום: דוברות משרד הביטחון

מקרה אחר הוא של חייל בשירות חובה שהלין על כך שמפקדיו השפילו אותו ואת חבריו והורו להם לעשות את צרכיהם בכוס על מנת להוכיח שהם סובלים מקלקול קיבה. מבירור הקבילה עלה כי מספר רב של חיילים ביחידה התלוננו על כאבי בטן, הקאות ושלשולים ונוצר חשש כי חלקם "מנצלים" את המצב כדי לקבל הקלות באימון. מפקד הפלוגה אסף את החיילים, חילק להם כוסות חד פעמיות והורה להם לעשות את צרכיהם בכוסות ולהניח אותן במרכז הפלוגה כששמותיהם רושמים עליהן. בעקבות הקבילה, מפקדו של החייל נשפט.

תלונה מוצדקת נוספת הייתה של חייל בשירות חובה מהקהילה הלהט"בית קבל על כך שסגן מפקד הגדוד בו הוא משרת התייחס לאפשרות של מפגש עם בני או בנות זוג במהלך חופשת סוף השבוע, תחת נוהלי הקורונה, ואמר: "מקווה מאוד שמדובר בבנות זוג ולא בבני זוג". החייל העיד כי חווה תחושת השפלה בעקבות דבריו של המפקד. בעקבות הקבילה המפקד התנצל בפני החייל על התבטאותו ואף ננזף על ידי מפקד החטיבה על הדברים.

בקבילה שהגישה חיילת בשירות חובה, המצויה בתהליך של התאמה מגדרית, נטען כי כשהגיעה לבדיקה במרפאה צבאית הרופא התבטא כלפיה באופן מטריד ופוגעני, תוך אמירות הקשורות לזהותה המגדרית. הרופא אף הציע לה לטפל בכאבי ראש באמצעות פרשנות איורים. בשל המקרה הוחלט להפסיק לאלתר את העסקתו של הרופא.

מצה"ל נמסר בתגובה לדו"ח כי "השמירה על ביטחונם של משרתי צה"ל, בשגרה ובחירום, נמצאת בראש מעייניו של צה"ל ועל כן קיימים פקודות ונהלים סדורים. כל חריגה מנהלים אלו או התנהלות רשלנית או מסכנת חיים, מתוחקרת לעומקה בכדי למנוע השנות מקרים דומים. מקרי אפליה ואלימות פיזית או מילולית כלפי המשרתים, מנוגדים לערכי צה"ל".

"המקרים המתוארים חמורים ביותר, בייחוד כאשר אירעה אלימות של מפקדים כלפי פקודיהם. אלה מטופלים ביד קשה, תוך ליווי המשרתים שנפגעו. חל איסור לנקוט בצעדים כלשהם נגד משרתים המסרבים להתחסן. בימים אלה יוצאת לדרך תכנית מקיפה לשיפור מענה ההזנה בצה"ל אשר יסדיר סטנדרט אחיד בעולמות ההזנה בצה"ל, יקיים בקרה על קיומו וירחיב את מגוון פריטי המזון. צה"ל רואה חשיבות רבה במתן והנגשת זכויות משרתי המילואים ופועל לממש את מלוא זכויותיהם באמצעים שונים ובהם שיפור הטכנולוגיה וקיום תהליכי בקרה".