גלנט בשיחות סגורות: כרגע אין צורך במבצע צבאי, אך לא נהסס

אחרי הפעולה שהסתבכה בג'נין, שבמסגרתה נפצעו שמונה לוחמים ומסוק קרב נפגע - נשמעות קריאות לצאת למבצע צבאי בצפון השומרון. בינתיים, במערכת הביטחון מסתייגים מכך, והשר גלנט אמר בשיחות סגורות כי "כרגע אין צורך במבצע, אך ישראל לא תהסס אם תצטרך". בינתיים, הנחת העבודה בג'נין היא שמבצע הוא רק שאלה של זמן

זמן צפייה: 05:43

זה החל בפעולה שגרתית לכאורה של כוחות הביטחון בלב ג'נין, אבל מהר מאוד הפך להסתבכות עם נפגעים ותמונות חריגות שכמותן לא נראו שנים רבות: במהלך מבצע למעצר מחבלים הבוקר (שני), כוח מסתערבים של משמר הגבול עלה על מטען שהטמינו מחבלים, אשר בערכת הביטחון מעריכים כי הכיל יותר מ-20 קילו של חומר נפץ. שמונה לוחמים נפגעו מהפיצוץ, ואיתם גם רכב ה"פנתר" הממוגן.

הכוחות פעלו שעות ארוכות בשטח ורק כעבור שמונה שעות יצא מהעיר אחרון הלוחמים. מסוק האפאצ'י של צה"ל ירה טיל כדי לסייע בחילוץ, ירי ראשון מסוק קרב מאז האינתיפאדה השנייה. בינתיים, נשמעו לאורך היום קריאות לצאת למבצע צבאי נרחב בערי צפון השומרון. הערב פורסם במהדורה המרכזית כי שר הביטחון יואב גלנט אמר בשיחות סגורות כי כרגע אין צורך במבצע, אך ישראל לא תהסס לצאת אליו אם תצטרך.

שר הביטחון יואב גלנט בביקור מדיני ביוון
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בינתיים, בג'נין מתכוננים לפעולה גדולה של צה"ל והנחת העבודה היא שמבצע הוא רק שאלה של זמן. בתוך כך, אחד מדוברי הג'יהאד האיסלאמי בעזה, דאוד שהאב, אמר בריאיון לרשת אל-ג'זירה כי "מבצע חדש משמעו עוד פיצוץ של המצב, ואולי המצב הבא יכיל הפתעות שאף אחד לא יהיה מוכן אליהן. אנחנו מוכנים לעימות ואין לנו מה להפסיד".

מסוק מעל ג'נין
מסוק מעל ג'נין | צילום: רויטרס

מוקדם יותר פורסם בצה"ל תחקיר ראשוני של הפעילות במחנה הפליטים, שממנו עלה כי מסוק אפאצ'י שהשתתף באירוע ספג פגיעה בזנבו מקליעים. כמו כן, נאמר כי בצבא "ערוכים לפעולות נקם". עוד נמסר כי לא ידוע על בלתי-מעורבים שנפגעו וארבעה מבוקשים נעצרו.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2319062001' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='התיעוד ממצלמת הגו-פרו של הכלב "דאגו"' poster='' kid='1_0ygx8m9p' duration='31']

לפי התחקיר , "הפעילות המעצרים החלה ב-04:00 והייתה מסוערבת. המעצר החל בצורה טובה וחלקה. המסוערבים לא נחשפו. כל הלוחמים שנפגעו מהמטען היו בתוך הפנתר, שהוא כלי כבד יותר מג'יפ. שבעה כלים נפגעו מהמטען ומהירי - והמבצע הפך מורכב וכלל חילוץ תחת אש". עוד נמסר כי במבצע לקח חלק מסוק אפאצ'י, שלאחר נחיתתו זוהו פגיעות של קליעים בזנבו: "מה שמראה על חתירה למגע ושותפות בקרב".

עוד הוסיפו בצבא, כי "המטען שהתפוצץ הוא מטען מקומי מייצור עצמי. היינו בלא מעט אירועי מטענים. לא צריך לשאול איך זה קורה, אלא איך זה לא קרה עד עכשיו. אנשי המקצוע ואנשי המודיעין ינתחו את המטען. נבדק האם המטען הונח מבעוד מועד או שמא הונח הבוקר".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-3206191823' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_0zclc9ar' duration='12']

מדובר צה"ל נמסר: "בהמשך לפעילות כוחות הביטחון בג'נין, כלל הכוחות וכלי הרכב יצאו מהעיר. לאורך כל הפעילות כלל הכוחות חתרו למגע ופעלו בנחישות לסיכול האיומים. כמו כן, מסוקי סער הוזנקו לחילוץ נפגעים וחילצו לוחמים מהשטח. מסוקי קרב הוזנקו לאירוע והפעילו אש לסיוע הכוחות בשטח. במהלך הפעילות ירו בנשק קל לעבר המסוקים, זוהו מספר פגיעות. במהלך הפעילות נפצעו שבעה לוחמים באורח קל ובינוני, לוחם נוסף פונה באורח קל לטיפול רפואי בבית חולים לאחר שנפצע מרסיסים, משפחתו עודכנה".

מוקדם יותר הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית החולים רמב"ם, ביקר את הפצועים והגיב על האירוע בג'נין: "המחויבות שלנו היא להילחם בטרור, ועל כך למדינת ישראל יש במה להתגאות. הלוחמים נתקלו במארב אש ופעלו באופן יוצא מן הכלל. אנחנו נמשיך להכות בטרור בעוצמה ונחישות. מרגש לראות כיצד הלוחמים מושיטים יד אחד לשני וכיצד פעלו בשטח לחלץ את חבריהם, שמגיעים מכל חלקי החברה הישראלית". המפכ"ל קובי שבתאי ומפקד מג"ב ניצב אמיר כהן לבקר את הפצועים בבית החולים רמב"ם בחיפה. שבתאי אמר: "נכה קשות בכל מי שינסה לפגע בנו".

הכוחות הגיעו לג'נין לביצוע מעצרים, וחילופי האש התפתחו בין חיילים לבין חמושים פלסטינים, כשמטעני חבלה הופעלו אל עבר הכוחות ולפחות חמישה רכבים צה"ליים הושבתו. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על חמישה הרוגים פלסטינים ועוד 66 פצועים, בהם 10 במצב קשה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2306191144' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד פגיעת הרכב הצה"לי בג′נין' poster='' kid='1_4e3ixztz' duration='43']

האירוע התחיל כשלוחמי יחידת המסתערבים של איו"ש נכנסו לג'נין בעקבות ידיעה של שב"כ על שני מבוקשים שתכננו להוציא פיגוע, כשבין היתר לאחר ביצוע המעצר מחבלים מפוצצים מטען גדול על ג'יפ ממוגן, שכנראה חודר אותו. הם מתכננים את המארב ביציאה של הלוחמים ומפוצצים עליהם את המטען. בצעד חריג, צה"ל אף הפעיל מסוקי קרב מסוג אפאצ'י בשמי ג'נין על מנת לאפשר פינוי פצועים מהמקום.

דובר חמאס חאזם קאסם מסר: "ההתנגדות בגדה היא איתנה וחזקה, והכיבוש רחוק מלנצח בקרב נגד ההתנגדות בג'נין, מה שקרה היום מוכיח פעם נוספת שהיא בלתי מנוצחת". גם בכיר הרשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, הגיב בחשבון הטוויטר שלו: "מלחמה אכזרית ופתוחה כנגד העם הפלסטיני, מדינית, ביטחונית וכלכלית מצד כוחות הכיבוש. אנו בעיצומו של קרב מקיף בכל החזיתות המחייב את אחדות עמנו מול התוקפנות הזו וכן החלטות חסרות תקדים שיש לקבל בישיבת הנהגת החירום בראשות הנשיא אבו מאזן".

פעילות כוחות צה''ל בג'נין
פעילות כוחות צה''ל בג'נין | צילום: רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור הפצועים מג'נין
ראש הממשלה בנימין נתניהו בעת ביקור הפצועים מג'נין

לפי הפלסטינים, ההרוגים הם אחמד יוסף סקר, ח'אלד עסאעסה, אחמד דראע'מה, קסאם אבו סריה וקייס מג'די ג'בארין, כאשר שני האחרונים ברשימה הם פעילי ג'יהאד איסלאמי.

סמ"ר ב.ג ורס"מ ת.כ, שמשרתים כלוחמים בימ"ס מג"ב איו"ש אשר נפצעו בפעילות, ציינו בעת ביקור הבכירים ברמב"ם: "נותרה עלינו אש כבדה והושלכו לעברנו מטענים ממספר מוקדים. יחד עם הכוחות הצלחנו לעצור את המבוקשים ולפגוע במספר רב של מחבלים. ברגע שהכוח נפגע אני ועוד חובש בכוח התחלנו לטפל בלוחמים ותוך זמםן קצר הגיעו אלינו פראמדיקים וכוחות נוספים. אנו נחושים להחלים ולחזור לחברים ולפעילות במהרה".

בתוך כך, ערוץ טלוויזיה איראני שידר ראיון עם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי, זיאד א-נח'אלה, במסגרת ביקורו באיראן יחד עם משלחת מטעם אירגונו. א-נח'אלה אמר בראיון: " "אנחנו ומשלחת חמאס, אשר גם נמצאת באיראן, קיימנו פגישה עם הנהגת גייס קודס במשמרות המהפיכה. עוד גורם מציר ההתנגדות יגיע לאיראן בהמשך בכדי לקיים כינוס של ראשי ציר ההתנגדות. הפגישות של בכירי ציר ההתנגדות באיראן מעבירות מסר לישראל לפיו העם הפלסטיני לא יישאר לבדו במערכה".

עוד הוסיף המזכ"ל: "מה שקרה היום בג'נין הוא המשך למערכות האחרונות בעזה. אני מודה לאנשי יחידת ההנדסה של הג'יהאד האיסלאמי על ייצור מטעני החבלה שהביאו למפנה בשטח. הפגיעה בכלים הצבאיים מהווה הצלחה גדולה. חציתי את גיל ה-70 ואני לא דואג.. מות קדושים הוא מתנה ואני לא מפחד ממות קדושים"