הממשל האמריקני אישר: הסכם מכירה היסטורי של מערכת 'חץ 3' לגרמניה

העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה: מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה על החלטת הממשל לאשר את עסקת הענק בשווי של 3.5 מיליארד דולר, לרכישת מערכת ההגנה מטילים הישראלית. נתניהו: "גאווה ישראלית, תפנית היסטורית". גלנט: "בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל"

זמן צפייה: 02:38

משרד הביטחון פרסם הבוקר (חמישי) כי בעקבות אישור מהממשל האמריקני תצא לדרך העסקה הביטחונית הגדולה בתולדות ישראל - במסגרתה תימכר מערכת חץ 3 להישראלית לגרמניה בסכום של שלושה וחצי מיליארד דולר. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "היום עשינו עוד רגע היסטורי - ישראל חתמה על העסקה הביטחונית הגדולה בתולדותיה. אבל זו לא סתם עסקה ביטחונית, ישראל מוכרת לגרמניה את הטיל המשוכלל 'חץ 3'. לפני 75 שנה העם היהודי נטחן עד עפר על אדמת גרמניה הנאצית. 75 שנה לאחר מכן מדינת היהודים נותנת לגרמניה - גרמניה אחרת - את הכלים להגן על עצמה. איזו גאווה ישראלית, איזו תפנית היסטורית".

מחלקת המדינה האמריקנית אישרה את ההסכם, המשותף למשרד הביטחון, משרד ההגנה הגרמני והתעשייה האווירית. מערכת חץ 3 מיועדת להגנה מפני טילים בליסטיים בחלל והיא מערכת ההגנה המתקדמת מסוגה בעולם. המערכת פותחה ומיוצרת במשותף על ידי המנהל לפיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים.

על פי ההסכם, תיחתם התחייבות בסך 600 מיליון דולר והעבודה על הפרויקט תחל באופן מיידי. פרטי החוזה סוכמו בין משרד ההגנה הגרמני ומשרד הביטחון והוגשו לאישור סופי של הממשל הגרמני ובית המחוקקים, כאשר חתימה על החוזה המלא צפוייה לקראת נובמבר.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308170831' autoplay='0' credit='אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון' desc='פיתוח המערכת חץ 3 משנת 2009 ועד היום' poster='' kid='1_0gz3hhux' duration='132']

שר הביטחון יואב גלנט בירך על החתימה ואמר כי "האישור האמריקני שהתקבל למכירת מערכת חץ 3 מהווה הבעת אמון ביכולותיהן של התעשיות הביטחוניות בישראל. מדובר בהחלטה משמעותית שתסייע לבניין כוחה הטכנולוגי והכלכלי של ישראל. בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת להגנתה במדינת ישראל".

"מערכת חץ 3, היא מערכת פורצת דרך, המתקדמת מסוגה בעולם, והיא מהווה מכפיל כוח במאמץ ההגנה האווירית בישראל - ובקרוב גם באירופה", הוסיף גלנט, "שיתוף הפעולה עם הממשל האמריקאי היווה מרכיב חשוב לכל אורך תהליך הפיתוח של המערכת וקידומה של עסקת הענק. זו הוכחה נוספת לעוצמת הקשרים הביטחוניים בין ישראל וארה"ב, אני מודה לידידי, מזכיר ההגנה לויד אוסטין, על חלקה המרכזי של ארה"ב בתהליך זה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308171057' autoplay='0' credit='אלעד מלכה' desc='גלנט: "בעיניו של כל יהודי יש משמעות מיוחדת לכך שגרמניה מסתייעת במדינת ישראל"' poster='' kid='1_hn5e9362' duration='60']

מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר הוסיף: "מדובר בהסכם היסטורי בעל משמעויות מרחיקות לכת. העסקה מהווה נדבך נוסף בחיזוק היחסים האסטרטגיים-ביטחוניים בין ישראל לגרמניה והכרה באיכות התעשייה הביטחונית הישראלית. עסקת היצוא הביטחונית הגדולה בתולדות המדינה תזניק לשיא חדש את הייצוא הביטחוני הישראלי, שרק בשנה החולפת רשם שיא של 12.5 מיליארד דולר".

במערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב
רגע הפיצוץ של מערכת הנשק ''חץ 3'' באלסקה שבארה''ב | צילום: משרד הביטחון
Whatsapp Image 2023 08 17 At 0
שיגור מערכת חץ 3 | צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

מערכת ההגנה חץ 3 מיועדת ליירוט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה. עיקרון הפעולה של חץ 3 מבוסס על פגיעה פיזית ישירה במטרה. התעשייה האווירית פיתחה את מערכת הנשק, מיירטי החץ ומערך הגילוי המכ"מי וחברת "אלביט מערכות" פיתחה את מערכת השליטה והבקרה.