לפני המתקפה: הדיווח על הפעילות בגבול - וההתייעצות הלילית

חשיפת חדשות 13: נודע כי שעות לפני מתקפת הפתע של חמאס בלילה שלפני המתקפה זוהתה פעילות על הגבול. הדיווח הועבר לגורמים בכירים והוביל להתייעצויות. גורם ביטחוני: "ניתן את כל ההסברים לציבור, כעת אנחנו בלחימה"

זמן צפייה: 01:29

חשיפה: חמישה ימים אחרי שהחלה מתקפת הפתע של חמאס שהובילה למלחמת חרבות ברזל - ובצל הדיווחים על אזהרות ממצרים לישראל, נחשף הערב (רביעי) בחדשות 13 כי בלילה שלפני המתקפה זוהתה פעילות על הגבול. הדיווח הועבר לגורמים בכירים והוביל להתייעצויות.

המידע שהגיע, שעל-פי בקשת הצנזורה נכנה אותו "מידע טקטי", הוביל כאמור לשיחות טלפוניות באמצע הלילה, שעות לפני המתקפה, בין בכירי צה"ל השונים. הסיכום היה שתתקיים בשעות הבוקר הערכת מצב נוספת. גורם ביטחוני בכיר: "ניתן את כל ההסברים לציבור, כעת עסוקים בלחימה". בלשכות של ראש הממשלה ושל שר הביטחון אומרים כי האזהרה הלילית לא הגיעה אליהם.

בנימין נתניהו ויואב גלנט
נתניהו וגלנט | צילום: שיר תורם, פלאש 90

מוקדם יותר אמר יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני, מייקל מקאול, כי מצרים הזהירה את ישראל על פוטנציאל ל"אלימות" שלושה ימים לפני מתקפת הפתע של חמאס על ישראל ביום שבת האחרון. "אנחנו יודעים שמצרים הזהירה את הישראלים שלושה ימים לפני שאירוע כזה עלול לקרות", אמר מקאול לכתבים לאחר קיום תדרוך מודיעיני סגור בבית הנבחרים שנערך בעקבות המתקפה.

עוד הוא הוסיף: "אני לא רוצה להיכנס יותר מדי לפרטים מסווגים, אבל ניתנה אזהרה", והדגיש כי "אני חושב שהשאלה הייתה באיזו רמה". בנוסף, מקאול אמר כי ייתכן שהמתקפה תוכננה כבר לפני שנה: "אנחנו לא לגמרי בטוחים איך פספסנו את זה. אנחנו לא לגמרי בטוחים איך ישראל פספסה את זה".

פלסטינים פורצים את הגדר מרצועת עזה
מחבלים פורצים את גדר הרצועה | צילום: רויטרס

כזכור, גורם מודיעין מצרי טען השבוע בריאיון לסוכנות הידיעות AP כי כעשרה ימים לפני מתקפת הפתע של חמאס, ישראל הוזהרה על-ידי מצרים מפני "משהו גדול" שצפוי לקרות, אך העדיפה להתמקד בגדה והמעיטה בחומרת האיום מעזה. בלשכת נתניהו הכחישו.

"הפרסום כאילו ראש הממשלה נתניהו קיבל מסר מקדים ממצרים הוא שקר מוחלט", נמסר מלשכת רה"מ, "לא הגיע שום מסר מקדים ממצרים וראש הממשלה לא דיבר ולא נפגש עם ראש המודיעין המצרי מאז הקמת הממשלה - לא בעקיפין ולא במישרין. מדובר בפייק ניוז מוחלט".

בתוך כך, ביום ראשון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי גורמים ביטחוניים באיראן עזרו לחמאס לתכנן את מתקפת הפתע נגד ישראל, ואף נתנו "אור ירוק" למהלך בסדרת פגישות שנערכו בביירות, האחרונה שבהן ביום שני. האיראנים הכחישו היום את הדיווחים.

בהכנת הידיעה השתתפה נופר בדש