תיעוד: ישראל שיגרה לחלל את לוויין הריגול "אופק 13"

משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו בהצלחה את לוויין הריגול "אופק 13". הלוויין שוגר ב-02:10 ממרכז הארץ. ממשרד הביטחון נמסר כי עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ יעבור הלווויין מספר בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו

זמן צפייה: 00:45

משרד הביטחון והתעשייה האווירית שיגרו לפנות בוקר (רביעי) בהצלחה את לוויין "אופק 13" לחלל. לפי הודעת מנהלת החלל במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, הלוויין שוגר ב-02:10 באמצעות משגר לוויינים מסוג "שביט", משדה ניסויים במרכז הארץ.

"הלוויין 'אופק 13' הינו לוויין תצפית מכ"מי בעל יכולות מתקדמות. עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יעבור הלוויין סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו", נמסר.

עוד נאמר כי "את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מנהלת החלל במפא"ת. בפיתוח מעורבים גורמים שונים מצה"ל, בהם יחידה 9900 באגף המודיעין וחיל האוויר.

"התעשייה האווירית הינה הקבלן הראשי של הפרויקט – חטיבת מערכות טילים וחלל, בהובלת מפעל 'חלל', מובילה את הפרויקט בשיתוף עם חטיבת 'אלתא' ומפעלים נוספים בחברה. חברות 'תומר' ו'רפאל' ייצרו את מנועי טיל השיגור".

שיגור ''אופק 13''
שיגור ''אופק 13'' | צילום: משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט, שנכח בחדר הבקרה בשיגור הלוויין, אמר: "מי שנזקק להוכחה נוספת לחדשנות הטכנולוגית פורצת הדרך המאפיינת את מערכת הביטחון הישראלית - קיבל אותה היום באופן מובהק, בשיגורו המוצלח של הלוויין המהווה הישג חשוב מאין כמוהו. ישראל כבר הוכיחה פעמים רבות את יכולותיה המגוונות בתחום החלל והיא נמנית על שורה מצומצמת של מדינות האוחזות ביכולות אלו, אותן נמשיך לפתח ולהעמיק".

עוד אמר גלנט: "ההישג בו אנו יכולים להתגאות היום נשען, בראש ובראשונה, על היצירתיות, הכישרון והדבקות במשימה של המהנדסות, המהנדסים וכלל אנשי המקצוע המעולים השותפים במשימה. נמשיך להוכיח כי גם השמיים אינם הגבול עבור מערכת הביטחון הישראלית, המשפרת את יכולות הפעולה שלה בכל מימד ולמול מגוון אתגרים".

ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד: "הצבנו בחלל לוויין מבוסס מכ"מ, שמצויד ביכולות עליונות בפסגת הטכנולוגיה העולמית. שיגור הלוויין 'אופק 13' מוכיח פעם נוספת את עליונות מדינת ישראל בחלל. הוא גם מייצר את קפיצת המדרגה המבצעית והטכנולוגית לשימור ושיפור עליונות החלל של מדינת ישראל בשני העשורים הבאים".

מפקד 9900, תא"ל ארז אסקל: "להצלחת השיגור משמעויות רבות למערכת הביטחון בכלל וליחידת 9900 בפרט, ולמיצובה כמעצמת חלל אזורית ובין לאומית. מודה לשותפים בקהילת החלל, ומכאן העבודה רק החלה. חיילי ומפקדי היחידה ימשיכו לעסוק לילות כימים בכדי להבטיח את הפעלתו המוצלחת ולהשלמת תמונת המודיעין המבצעי".

ראש מנהלת החלל במפא"ת שבמשרד הביטחון, אבי ברגר, אמר כי "'אופק 13' הוא לוויין תצפית מבוסס מכ"מ, המשמעות היא שבסוף יוצאת תמונה שרואים בה כמו תמונה רגילה, רק ההבדל מתמונה רגילה הוא שבתמונה רגילה אנחנו מתבססים על אור חיצוני, נניח אור השמש או אור שמישהו אחר מאיר עלינו באיזשהו פנס אחר. ההבדל הוא שהטכנולוגיה הזאת מאפשרת לנו לאתר את האור דרך קרינה אלקטרו-מגנטית והלוויין משדר כלפי הקרקע ובעצם מהווה את השמש של עצמו. הקרינה הזאת פוגעת בקרקע. המשמעות המבצעית בייחוד הזה, זה שאנחנו יכולים לראות גם באור וגם בלילה. אנחנו לא תלויים בשום אור חיצוני, ואנחנו יכולים לחדור עננים ובעצם לצלם בכל תנאי מזג אוויר".